INTEGRATION OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE TECHNOLOGIES INTO THE EDUCATIONAL PROCESS OF LOWER SECONDARY SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-6

Keywords:

educational process, lower secondary school, artificial intelligence, directions of artificial  intelligence integration into the educational process, artificial intelligence technologies

Abstract

The article is devoted to exploring the directions of integrating artificial intelligence technologies into the educational process of lower secondary school. The relevance of the study is determined by the need to rethink the educational process in light of the introduction of distance learning and the growing emphasis on the digital competence of both students and teachers. The integration of artificial intelligence into the educational environment of lower secondary school requires the development of effective and responsible learning strategies.The key directions in the development of educational AI have been identified: the transition to multimodal AI, capable of simultaneously processing and integrating large volumes of information from various sources; hyper-personalization of learning, which takes into account not only the learner’s level of knowledge but also their cognitive style, learning pace, interests, motivation, and even emotional state; and the expansion of the applications of generative AI models, making them accessible to every teacher and student.The study summarizes the promising directions for integrating AI technologies into the educational process of lower secondary school, namely: 1) deep personalization of learning, which involves creating unique educational trajectories that consider each student’s individual needs, abilities, and learning pace; and 2) automation of routine tasks alongside the enhancement of teachers’ creative and intellectual support. These directions are implemented through a variety of AI technologies – from adaptive learning platforms to intelligent tutoring systems.It is noted that the conducted research does not exhaust all aspects of the issue. A promising direction for further study is the development of a comprehensive strategy for AI integration, which would ensure teacher preparation (including the development of AI literacy among educators), accessibility of AI technologies for students, and the development of national standards and ethical guidelines for AI use. Emphasis is placed on the need for widespread teacher training to enable educators to effectively and critically use existing AI technologies and integrate them into their instructional practices.

References

Адамович І., Кулініч О. Штучний інтелект: можливості та ризики використання в освітньому процесі. Педагогічна Житомирщина: зб.наук.праць. №4(32). 2023. URL: https://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2024/01/2.-Адамович-.pdf. (дата звернення: 01.10.2025)

Андрощук А. Г., Малюга О. С. Використання штучного інтелекту у вищій освіті: стан і тенденції. International Science Journal of Education and Linguistics. Vol.3. № 2. 2024. S. 27–35. DOI: 10.46299/j.isjel.20240302.04.

Важливість штучного інтелекту в освіті: основні переваги та практики. 2024. URL: https://smodin.io/blog/ uk/importance-of-ai-in-education-top-benefits-and-practices/. (дата звернення: 10.10.2025)

Вишнякова О. АІ та освіта: як штучний інтелект вплине на шкільну освіту. URL: https://lb.ua/blog/olena_vyshniakova/547626_ai_osvita_yak_ shtuchniy_intelekt.html.

Гриценчук О.О. Використання штучного інтелекту в освіті: тенденції та перспективи в Україні та за кордоном. Вісник Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття». №2 (10). 2024. С. 152–161. DOI: https://doi.org/10.35387/ucj.2(10).2024.0012. (дата звернення: 10.10.2025)

Гуревич Р.С., Коношевський Л.Л., Коношевський О.Л., Воєвода А.Л., Люльчак С.Ю. Інтеграція штучного інтелекту в сферу освіти: проблеми, виклики, загрози, перспективи. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Вип. 72. 2024. С. 171–187. DOI: 10.31652/2412-1142-2024-72-170-187 (дата звернення: 11.10.2025)

Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти (проєкт). 2024. URL: https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/ page/community/docs/Інструктивно_методичні_рекомендації_щодо_ШІ_в_ЗЗСО.pdf.

Іонова О.М., Масюк Г.І. Оптимізація освітнього процесу базової середньої школи як психолого-педагогічна проблема. Теорія та методика навчання та виховання: зб.наук.праць. Харків, 2025. Вип. №58. С. 85–97. URL: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/methodics/issue/view/381.

Концепція розвитку штучного інтелекту в Україна. 2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text.

Куцак Л.В. Штучний інтелект у сучасній освіті: перспективи застосування та виклики. Методологічні аспекти впровадження цифрових технологій та інноваційних методик навчання: зб.наук.праць. Вінниця, 2024. Вип.74. С.27-37. DOI: 10.31652/2412-1142-2024-74-27-37 (дата звернення: 09.10.2025)

Поліковська Ю. На старті використання штучного інтелекту в школах: рекомендації МОН. 2024. URL: https://ms.detector.media/trendi/post/ 35272/ 2024-06-19-na-starti-vykorystannya-shtuchnogo-intelektu-v-shkolakh- rekomendatsii-mon/. (дата звернення: 01.10.2025)

Штучний інтелект у 2025: 17 ключових трендів розвитку штучного інтелекту та їх вплив на Україну. 2025. URL: https://uaspectr.com/2025 /01/07/shtuchnyj-intelekt-u-2025/

Artificial intelligence in education. 2025. URL: https://en.unesco.org/artificial-intelligence/education.

Integrating AI in Education: Navigating UNESCO Global Guidelines, Emerging Trends, and Its Intersection with Sustainable Development Goals – ResearchGate. URL: https://www.researchgate.net/publication/389936132_Integrating_AI_in_Education_Navigating_UNESCO_Global_Guidelines_Emerging_Trends_and_Its_Intersection_with_Sustainable_Development_Goals.

Published

2025-12-01

Issue

Section

SECTION 1 EDUCATION AND PEDAGOGICAL SCIENCES