СТАН УГОРСЬКОМОВНОЇ ОСВІТИ ЗАКАРПАТТЯ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-12

Ключові слова:

Угорськомовна освіта, Закарпаття, національні меншини, Закон «Про освіту», НМТ,  приватні ліцеї, еміграція, вища освіта, інтеграція

Анотація

У статті проаналізовано сучасний стан, ключові проблеми та перспективи розвитку угорськомовної освіти на Закарпатті у контексті реформування освітньої політики України, зокрема Закону «Про освіту» (2017 р., зі змінами 2023 р.). Визначено ключові чинники, що впливають на освітній процес: українсько-угорські політичні взаємовідносини, соціально-економічний стан області, якість освіти та перспективи працевлаштування. На основі статистичних даних та соціологічних оцінок (2001–2024 рр.) розглянуто демографічну динаміку угорської спільноти та її кореляцію з контингентом учнів. Показано тенденцію переходу середньої освіти з державного підпорядкування у приватне, її прогнозовані наслідки, а також проаналізовано результати НМТ 2024 року, які вказують на низьку мотивацію молоді до вступу в українські ЗВО та суттєвий відтік випускників за кордон22. Досліджено стан вищої освіти (УжНУ, ЗІФР ІІ) та зміни в контингенті студентів. Встановлено, що, незважаючи на скорочення чисельності учнів, система освіти зберігає стійкість і потенціал, проте потребує корекції політики для підвищення інтеграції молоді та конкурентоспроможності.

Посилання

Гнатюк О. Освіта національних меншин в Україні: сучасні виклики та перспективи інтеграції. Київ: Інститут педагогіки НАПН України, 2023.154 с.

Голос Карпат. Кількість угорських шкіл та учнів на Закарпатті URL: https://goloskarpat.info/ society/59cb7b6296f85.

Державна служба статистики України. Закарпатська область: основні соціально-економічні показники 2024–2025 рр. URL: https://ukrstat.gov.ua.

Єдина державна електронна база з питань освіти (ЄДЕБО) URL: https://vstup.osvita.ua.

Європейська хартія регіональних мов або мов меншин (ратифікована Україною 15.05.2003 р.). Офіційний вісник України, 2005. № 9. С. 27–34.

Закарпатський угорський університет імені Ференца Ракоці ІІ URL: https://rakoczi.hu.

Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» від 25 квітня 2019 р. № 2704-VIII.

Закон України «Про загальну середню освіту» від 13 травня 1999 р. № 651-XIV (зі змінами).

Закон України «Про освіту» від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII.

Закон України «Про професійну (професійно-технічну) освіту» від 10 лютого 1998 р. № 103/98-ВР (зі змінами).

Закон України «Про вищу освіту» від 1 липня 2014 р. № 1556-VII (зі змінами).

Інститут етнополітичних і національних досліджень ім. І. Кураса НАН України. Освітня політика щодо національних меншин в Україні: аналітична доповідь. Київ, 2024. 67 с. URL: https://iiepn.org.ua.

Кіш О. Мовна політика та угорськомовна освіта на Закарпатті: соціолінгвістичний аспект. Українознавство. 2024. № 1. С. 45–56.

Міністерство освіти і науки України. Закони України «Про освіту» (2017), «Про вищу освіту» (2014, зі змінами 2023–2025 рр.) [Електронний ресурс]. URL: https://mon.gov.ua.

Молнар Л. Розвиток угорськомовної шкільної мережі в Закарпатській області у ХХІ столітті. Ужгород: УжНУ, 2022. 98 с.

Мукачівський державний університет. Освітні програми з угорською мовою навчання у 2025 році URL: https://msu.edu.ua.

OSCE High Commissioner on National Minorities. Report on Education Rights in Transcarpathia. The Hague, 2023. 42 p.

Tóth P. Hungarian Minority Education in Transcarpathia after 2017: Between Adaptation and Preservation. Central European Papers. 2023. Vol. 11, № 2. P. 85–101.

Ужгородський національний університет. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/28

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-01

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ОСВІТА ТА ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ