STATE OF HUNGARIAN-SPEAKING EDUCATION IN TRANSCARPATHIA: PROBLEMS AND PROSPECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-12

Keywords:

Hungarian-language education, Transcarpathia, national minorities, Law “On Education”, NMT,  private lyceums, emigration, higher education, integration

Abstract

The article analyzes the current state, key problems and prospects for the development of Hungarian- language education in Transcarpathia in the context of reforming the educational policy of Ukraine, in particular the Law “On Education” (2017, as amended in 2023). Key factors influencing the educational process are identified: Ukrainian-Hungarian political relations, the socio-economic state of the region, the quality of education and employment prospects1. Based on statistical data and sociological assessments (2001–2024), the demographic dynamics of the Hungarian community and its correlation with the student contingent are examined. The trend of the transition of secondary education from state to private subordination is shown, its predicted consequences are shown, and the results of the 2024 NMT are analyzed, which indicate low motivation of young people to enter Ukrainian higher education institutions and a significant outflow of graduates abroad22. The state of higher education (UzhNU, ZIFR II) and changes in the student contingent were studied. It was found that, despite the reduction in the number of students, the education system retains stability and potential, but requires policy correction to increase youth integration and competitiveness.

References

Гнатюк О. Освіта національних меншин в Україні: сучасні виклики та перспективи інтеграції. Київ: Інститут педагогіки НАПН України, 2023.154 с.

Голос Карпат. Кількість угорських шкіл та учнів на Закарпатті URL: https://goloskarpat.info/ society/59cb7b6296f85.

Державна служба статистики України. Закарпатська область: основні соціально-економічні показники 2024–2025 рр. URL: https://ukrstat.gov.ua.

Єдина державна електронна база з питань освіти (ЄДЕБО) URL: https://vstup.osvita.ua.

Європейська хартія регіональних мов або мов меншин (ратифікована Україною 15.05.2003 р.). Офіційний вісник України, 2005. № 9. С. 27–34.

Закарпатський угорський університет імені Ференца Ракоці ІІ URL: https://rakoczi.hu.

Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» від 25 квітня 2019 р. № 2704-VIII.

Закон України «Про загальну середню освіту» від 13 травня 1999 р. № 651-XIV (зі змінами).

Закон України «Про освіту» від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII.

Закон України «Про професійну (професійно-технічну) освіту» від 10 лютого 1998 р. № 103/98-ВР (зі змінами).

Закон України «Про вищу освіту» від 1 липня 2014 р. № 1556-VII (зі змінами).

Інститут етнополітичних і національних досліджень ім. І. Кураса НАН України. Освітня політика щодо національних меншин в Україні: аналітична доповідь. Київ, 2024. 67 с. URL: https://iiepn.org.ua.

Кіш О. Мовна політика та угорськомовна освіта на Закарпатті: соціолінгвістичний аспект. Українознавство. 2024. № 1. С. 45–56.

Міністерство освіти і науки України. Закони України «Про освіту» (2017), «Про вищу освіту» (2014, зі змінами 2023–2025 рр.) [Електронний ресурс]. URL: https://mon.gov.ua.

Молнар Л. Розвиток угорськомовної шкільної мережі в Закарпатській області у ХХІ столітті. Ужгород: УжНУ, 2022. 98 с.

Мукачівський державний університет. Освітні програми з угорською мовою навчання у 2025 році URL: https://msu.edu.ua.

OSCE High Commissioner on National Minorities. Report on Education Rights in Transcarpathia. The Hague, 2023. 42 p.

Tóth P. Hungarian Minority Education in Transcarpathia after 2017: Between Adaptation and Preservation. Central European Papers. 2023. Vol. 11, № 2. P. 85–101.

Ужгородський національний університет. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/28

Published

2025-12-01

Issue

Section

SECTION 1 EDUCATION AND PEDAGOGICAL SCIENCES