ФІЗКУЛЬТУРНО-СПОРТИВНА РЕАБІЛІТАЦІЯ ЯК ЗАСІБ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • Олег Миколайович Яременко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини https://orcid.org/0009-0003-7571-1747

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-14

Ключові слова:

фізкультурно-спортивна реабілітація, професійна підготовка, майбутні вчителі фізичної  культури, інклюзивна освіта, фахові компетентності

Анотація

У статті розглядається проблема підготовки майбутніх учителів фізичної культури через призму фізкультурно- спортивної реабілітації як ключового елементу формування професійних компетентностей. Теоретично обґрунтовано сутнісні характеристики фізкультурно-реабілітаційної діяльності, що поєднує медико-біологічні, психолого-педагогічні й соціальні компоненти, які в сукупності забезпечують цілісну професійну підготовку фахівців до роботи в умовах інклюзивної освіти. Окреслено основні методичні засади впровадження реабілітаційної складової, зокрема принципи індивідуалізації, системності, доступності, міждисциплінарності та практичної спрямованості, а також розкрито можливості інтеграції цих засад у зміст фахових дисциплін. Аналіз освітнього потенціалу реабілітаційних технологій свідчить про їхню здатність формувати в майбутніх учителів важливі фахові якості, серед яких – емпатія, педагогічна рефлексія, адаптивність до різних категорій учнів. Акцентовано на важливості практикоорієнтованого підходу, який реалізується через участь здобувачів у навчально-реабілітаційній практиці, проєктній діяльності, рольових іграх та дуальній освіті. Зазначено, що саме досвід взаємодії з учнями з особливими потребами в умовах реального освітнього середовища сприяє ефективному професійному зростанню. Визначено, що залучення студентів до участі в реабілітаційних заходах сприяє формуванню стійкої мотивації до професійної самореалізації. У результаті дослідження обґрунтовано доцільність розширення змісту освітніх програм за рахунок реабілітаційної компоненти, що дозволяє підготувати педагогів до діяльності в умовах нових освітніх викликів. Перспективи подальших досліджень полягають у створенні авторських методик, емпіричному тестуванні інтегрованих моделей підготовки та поглибленні міждисциплінарної взаємодії.

Посилання

Грибан Г., Пилипчук П., Опанчук Д. Підготовка майбутніх вчителів фізичної культури до професійної діяльності. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2024. Том 181, № 25, с. 125−130. DOI: 10.58407/visnik.242520

Курило В. С. Якість освіти в Україні: постановка проблеми та шляхи її вирішення. Освіта та педагогічна наука. 2013. № 2 (157). С. 22–25.

Макарова Є. В. Фізична реабілітація в загальній структурі соціальної адаптації студентів із інвалідністю : дис. ... д-ра наук з фіз. виховання і спорту : 24.00.03. Київ : Відкр. міжнар. ун-т розвитку людини «Україна». 2013. 485 с.

Мосейчук Ю. Ю. Психолого-педагогічні аспекти вдосконалення професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури у контексті неперервної освіти. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2017. № 13. С. 53–57.

Приступа Є. Н., Вовканич, А. С. Роль і місце фахівця з фізичної реабілітації в системі охорони здоров’я населення. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 2011. № 9, с. 92–96. URL: https://sportpedagogy.org.ua/html/journal/2011-09/11pynhcs.pdf

Приступа Є. Н., Жарська, Н. В., Бріскін, Ю. А., Вовканич, А. С. Фізкультурно-спортивна реабілітація у системі галузевих соціальних практик. Український журнал медицини, біології та спорту. 2022 Т. 7, № 4 (38). С. 163‒169.

Рибалко Л. М. Формування фахових компетентностей у майбутніх фахівців з фізичної реабілітації та фізичного виховання у ВНЗ. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія №15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури, Вип. 3К(84)17. 2017. С. 411−414.

Сліпецький В. П. Сучасні вимоги і шляхи удосконалення процесу підготовки майбутніх вчителів фізичної культури. Взаємодія духовного й фізичного виховання в становленні гармонійно розвиненої особистості [Електронне видання]: матеріали VI Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції (Слов’янськ, Україна, 21–22 березня 2019 р.). 2019. С. 378−385.

Щуцька О. І. Досвід навчально-реабілітаційних центрів – здобуток спеціальної освіти України. Корекційно-реабілітаційна діяльність: стратегії розвитку у національному та світовому вимірі: матеріали III Міжнародної науково-практичної конференції (18 квітня 2018 року, м. Суми). 2018. С. 319–323. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710854/

Antia S. D., Stinson, M. S., Gaustad, M. G. Developing membership in the education of deaf and hard-of- hearing students in inclusive settings. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 2002. Volume 7, Issue 3, Pages 214–229. DOI: https://doi.org/10.1093/deafed/7.3.214

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-01

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ОСВІТА ТА ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ