PHYSICAL AND SPORTS REHABILITATION AS A MEANS OF TRAINING FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-14

Keywords:

physical education and sports rehabilitation, professional training, future physical education  teachers, inclusive education, professional competencies

Abstract

The article considers the problem of training future physical education teachers through the prism of using physical education and sports rehabilitation as a key element in the formation of professional competencies. The essential characteristics of physical education and rehabilitation activities are theoretically substantiated, combining medical-biological, psychological-pedagogical and social components, which together provide a holistic professional training of specialists for work in inclusive education. The main methodological principles of implementing the rehabilitation component are outlined, in particular the principles of individualization, systematicity, accessibility, interdisciplinarity and practical orientation, and the possibilities of integrating these principles into the content of professional disciplines are also revealed. An analysis of the educational potential of rehabilitation technologies indicates their ability to form important professional qualities in future teachers, including empathy, pedagogical reflection, adaptability to different categories of students. The emphasis is on the importance of a practice-oriented approach, which is implemented through the participation of applicants in educational and rehabilitation practice, project activities, role-playing games and dual education. It is noted that it is the experience of interacting with students with special needs in a real educational environment that contributes to effective professional growth. It is determined that involving students in participating in rehabilitation activities contributes to the formation of sustainable motivation for professional self-realization. The study substantiates the feasibility of expanding the content of educational programs through a rehabilitation component, which allows preparing teachers for activities in new educational challenges. Prospects for further research are in the creation of original methods, empirical testing of integrated training models and deepening interdisciplinary interaction.

References

Грибан Г., Пилипчук П., Опанчук Д. Підготовка майбутніх вчителів фізичної культури до професійної діяльності. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2024. Том 181, № 25, с. 125−130. DOI: 10.58407/visnik.242520

Курило В. С. Якість освіти в Україні: постановка проблеми та шляхи її вирішення. Освіта та педагогічна наука. 2013. № 2 (157). С. 22–25.

Макарова Є. В. Фізична реабілітація в загальній структурі соціальної адаптації студентів із інвалідністю : дис. ... д-ра наук з фіз. виховання і спорту : 24.00.03. Київ : Відкр. міжнар. ун-т розвитку людини «Україна». 2013. 485 с.

Мосейчук Ю. Ю. Психолого-педагогічні аспекти вдосконалення професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури у контексті неперервної освіти. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2017. № 13. С. 53–57.

Приступа Є. Н., Вовканич, А. С. Роль і місце фахівця з фізичної реабілітації в системі охорони здоров’я населення. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 2011. № 9, с. 92–96. URL: https://sportpedagogy.org.ua/html/journal/2011-09/11pynhcs.pdf

Приступа Є. Н., Жарська, Н. В., Бріскін, Ю. А., Вовканич, А. С. Фізкультурно-спортивна реабілітація у системі галузевих соціальних практик. Український журнал медицини, біології та спорту. 2022 Т. 7, № 4 (38). С. 163‒169.

Рибалко Л. М. Формування фахових компетентностей у майбутніх фахівців з фізичної реабілітації та фізичного виховання у ВНЗ. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія №15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури, Вип. 3К(84)17. 2017. С. 411−414.

Сліпецький В. П. Сучасні вимоги і шляхи удосконалення процесу підготовки майбутніх вчителів фізичної культури. Взаємодія духовного й фізичного виховання в становленні гармонійно розвиненої особистості [Електронне видання]: матеріали VI Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції (Слов’янськ, Україна, 21–22 березня 2019 р.). 2019. С. 378−385.

Щуцька О. І. Досвід навчально-реабілітаційних центрів – здобуток спеціальної освіти України. Корекційно-реабілітаційна діяльність: стратегії розвитку у національному та світовому вимірі: матеріали III Міжнародної науково-практичної конференції (18 квітня 2018 року, м. Суми). 2018. С. 319–323. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710854/

Antia S. D., Stinson, M. S., Gaustad, M. G. Developing membership in the education of deaf and hard-of- hearing students in inclusive settings. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 2002. Volume 7, Issue 3, Pages 214–229. DOI: https://doi.org/10.1093/deafed/7.3.214

Published

2025-12-01

Issue

Section

SECTION 1 EDUCATION AND PEDAGOGICAL SCIENCES