ПІДГОТОВКА СТУДЕНТІВ-ЛОГОПЕДІВ ДО РОЗВИТКУ ІНТОНАЦІЙНОЇ ВИРАЗНОСТІ МОВЛЕННЯ ЗАСОБАМИ ЛОГОРИТМІКИ В РЕАБІЛІТАЦІЇ ОСІБ ІЗ АФАЗІЄЮ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-15Ключові слова:
культура мовлення логопеда, ритміко-мелодійні засоби, логоритміка, темп мовлення, афазіяАнотація
Мовлення є основним засобом міжособистісного спілкування, що включає не лише лексичну та граматичну правильність, а й інтонаційну виразність: мелодію, ритм, темп, логічний наголос та інші просодичні компоненти. Формування у здобувачів навичок володіння прийомами, що вдосконалюють фонаційне дихання, голос, професійний мовленнєвий слух і чітку артикуляцію є головною метою підготовки студентів до майбутньої професії. Майбутні логопеди повинні уникати мовних помилок, підтримувати інтерес до чистоти свого мовлення. Формування інтонаційної виразності мовлення потребує особливої уваги у випадках мовленнєвих порушень, зокрема, при афазії – складному ураженні мовленнєвих центрів мозку. Це особливо актуально під час повномасштабної війни. Інтонація забезпечує смислову точність, вираження емоцій, створює передумови для ефективного спілкування. Однією з мало вивчених, але перспективних технологій корекції мовлення у пацієнтів з афазією є логоритміка, яка базується на синтезі мовленнєвої, музичної та рухової діяльності. У процесі занять логоритмією активуються як мовленнєві, так і моторно-слухові зони мозку, що сприяє відновленню комунікативної функції у людей з афазією. Сучасна логопедична практика активно використовує логоритміку як комплексний метод відновлення як мовленнєвих, так і моторних функцій. Вона сприяє гармонізації дихання, голосоутворення, артикуляції, активує емоційно-вольову сферу та створює умови для відновлення інтонаційної сторони мовлення. У статті розглядаються особливості підготовки майбутніх вчителів-логопедів до розвитку інтонаційної виразності мовлення за допомогою логоритмії в реабілітації людей з афазією. Обґрунтовано значення інтонаційного аспекту мовлення для комунікативної діяльності, виявлено труднощі, що виникають у пацієнтів з афазією, та окреслено логоритміку як ефективний засіб відновлення темпо-ритмічної організації, мелодії та емоційної виразності мовлення. Визначено методи логоритміки, що сприяють розвитку інтонаційної виразності та комунікативної компетентності пацієнтів з афазією.
Посилання
Кравченко І.В., Мороз Л.В., Стахова Л.Л. Логоритміка в системі нейропсихологічної реабілітації після інсульту. Актуальні питання корекційної освіти. Зб. наук праць Кам’янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка, 2020. Вип 16. Т.2. С.13–141.
Логопедична ритміка: конспект лекцій з дисципліни «Логопедична ритміка» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 016 Спеціальна освіта, спеціалізація 016.01 – Логопедія / укладачі Х. В. Барна, О.М. Кас’яненко, Л.В. Кашуба. Мукачево: МДУ, 2022. 53с.
Лянна О.В., Литвиненко В.A., Ласточкіна О.В. Організація відновлювально-логопедичної роботи при афазії у осіб післяінсультного стану в ланці взаємодії «логопед-сім’я». URL: https://aqce.com.ua/vipusk-13/ organizaciia-vidnovliuvalno-logopedivnoi-robotipro-afazii-u-osib. html/
Мартиненко І.І. Афазія: діагностика, корекція, реабілітація. Харків: Основа, 2019. 136 с.
Риторика та культура мовлення логопеда: практикум для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 016 Спеціальна освіта, спеціалізації 016.01 – логопедія / укладачі Х.В. Барна, О.І.Чекан, Л.В.Кашуба. Мукачево: МДУ, 2022. 34 c.
Чеснокова Л.В., Золотарьова О.І. Заняття з логоритміки для дітей із вадами мовлення. Харків: Видавнича група «Основа», 2017. 160 с.
Ястребова А.В. Логоритмічні методи в логопедичній практиці. Львів: Світ, 2021. 134 с.
Barkley R. Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: A Handbook for Diagnosis and Treatment. 4th ed. New York: Guilford Press, 2015.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





