СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-16

Ключові слова:

українська мова, діти з інтелектуальними порушеннями, методика навчання, розвиток  мовлення, комунікативна компетентність

Анотація

У статті розглянуто методику навчання української мови дітей з інтелектуальними порушеннями в умовах реалізації концепції Нової української школи та оновлення системи спеціальної освіти. Розкрито сутність, структуру та зміст методики навчання як системи педагогічних впливів, спрямованих на формування у школярів з інтелектуальними порушеннями мовленнєвої, комунікативної, пізнавальної та соціальної компетентностей.Підкреслено, що проблема навчання української мови дітей із порушеннями інтелекту є однією з ключових у сучасній спеціальній педагогіці, оскільки мова виступає не лише засобом спілкування, а й інструментом мислення, пізнання світу та засобом корекційно-розвивального впливу. З огляду на специфіку пізнавальної діяльності таких учнів (обмежений словниковий запас, труднощі звуковимови, порушення граматичного ладу мовлення), традиційні методи вимагають адаптації й доповнення спеціальними педагогічними технологіями.У статті проаналізовано основні підходи на яких базується сучасна методика навчання української мови дітей з інтелектуальними порушеннями: компетентнісний підхід, комунікативно-діяльнісний, особистісно орієнтований та інтегративний. Автором окреслено основні принципи навчання української мови дітей з інтелектуальними порушеннями, серед яких: доступність і посильність навчального матеріалу, системність, наочність, корекційна спрямованість, повторюваність, емоційна підтримка та індивідуалізація навчання. Висвітлено провідні методи навчання: словесні, наочні, практичні й ігрові, які забезпечують активну участь дитини в навчальному процесі та стимулюють її мовленнєву активність. Значна увага приділяється застосуванню прийомів навчання, серед яких: робота з опорними схемами й символами, використання мнемотехнічних прийомів, дидактичних і сюжетно-рольових ігор, вправ на розвиток фонематичного слуху, артикуляційної моторики, граматичного структурування висловлювань, моделювання мовних ситуацій. Окремо розглянуто використання інтерактивних та інформаційно-комунікаційних технологій (мультимедійних презентацій, інтерактивних вправ, електронних словників, платформ Wordwall, LearningApps), що сприяють візуалізації навчального матеріалу, підвищують мотивацію до навчання та компенсують когнітивні труднощі учнів.Зроблено висновок, що сучасна методика навчання української мови дітей з інтелектуальними порушеннями повинна бути гнучкою, варіативною, емоційно насиченою, побудованою на засадах гуманізму, підтримки, поваги до особистості учня та спрямованою на розвиток мовлення як інструмента мислення, комунікації та соціальної адаптації.

Посилання

Боряк О. В., Білоножко О. М. Інноваційні форми організації навчання української мови в старших класах спеціальної школи. Науковий часопис. Корекційна педагогіка. С. 24–28. URL: https://enpuir.udu.edu.ua/bitstreams/0d644e08-71e2-4519-8234-61402a9d955b/download

Особливості реалізації компетентнісного підходу в освіті дітей з інтелектуальними порушеннями / навчально-методичний посібник /авт.: О. Чеботарьова, Г. Блеч, І. Бобренко, І. Гладченко, О. Мякушко, С. Трикоз, І. Сухіна, Н. Ярмола. За наук. ред.: О. Чеботарьової, І. Сухіної. К.: ІСПП імені Миколи Ярмаченка НАПН України, 2019. 233 c.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-01

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 СПЕЦІАЛЬНА ТА ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА