ДО ПИТАННЯ ДІАГНОСТИКИ СФОРМОВАНОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ДЕОНТОЛОГІЧНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ-ЛОГОПЕДІВ

Автор(и)

  • Наталія Володимирівна Савінова Чорноморський національний університет імені Петра Могили https://orcid.org/0000-0003-2617-8221
  • Катерина Максимівна Карпенко КЗ «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0009-0004-1877-6277

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-19

Ключові слова:

майбутні вчителі-логопеди, підготовка здобувачів вищої освіти, деонтологічна підготовка,  професійна деонтологічна ідентичність

Анотація

У статті розглядається проблема підготовки майбутніх учителів-логопедів в умовах стрімких динамічних змін суспільства. Зростання впливу інформаційно-комунікаційних технологій змінює не лише форму організації освітнього процесу, а й характер міжособистісної взаємодії його учасників, що зумовлює потребу у переосмисленні морально-етичних і деонтологічних підходів у професійній діяльності педагогічних працівників. Дане завдання набуває особливої значущості в контексті професійної діяльності фахівців, які працюють з дітьми із психофізичними порушеннями, зокрема вчителів-логопедів. Високий рівень професійної відповідальності та складність роботи з дітьми різних нозологій, зумовлюють підвищені морально-етичні вимоги до них. Тому пріоритетного значення набуває усвідомлення майбутніми фахівцями необхідності дотримуватись професійних норм, етичних правил і моральних орієнтирів, що є фундаментом формування їх професійної деонтологічної ідентичності.У статті представлено теоретичний аналіз психолого-педагогічних джерел, що дозволив окреслити сутність та змістове насичення феномену професійної деонтологічної ідентичності, яке розглядається авторами як інтегративне поняття, що поєднує морально-етичні цінності, професійні норми та особистісно-професійні характеристики. Авторами виокремлено чинники формування професійної деонтологічної ідентичності – морально-етичні, особистісно-професійні та освітньо-соціальні.У статті представлено результати опитування здобувачів спеціальності 016 «Спеціальна освіта» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти, що дозволили визначити стан сформованості професійної деонтологічної ідентичності майбутніх учителів-логопедів. Аналіз отриманих даних засвідчив переважно позитивне емоційно-ціннісне ставлення до обраної професії, що свідчить про загальний інтерес і початкову професійну мотивацію. Водночас виявлено групу студентів, які не ототожнюють себе з професією, не розуміють власної ролі в ній або розглядають альтернативні кар’єрні шляхи. Це підкреслює необхідність цілеспрямованого педагогічного супроводу та формування стійких морально-етичних установок у здобувачів.

Посилання

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Гол. ред. С. Головко. Київ: Либідь, 1997. 373 с.

Ключові показники якості дошкільної освіти : матеріали Міністерства освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/rizne/2021/14.01/numo/pokazniki-yakostivikhovateli.pdf (дата звернення: 22.10.2025).

Максимів Ю., Чупахіна С. Особливості становлення особистісно-професійних якостей майбутніх вчителів-логопедів. Освітній простір України, 2018. № 13. С. 66–76.

Мельник І. М. Психологічні особливості розвитку професійної ідентичності майбутніх учителів початкової школи : дис. … докт. філос.: 053,05. Вінниця, 2021. 289 с.

Мельничук О. С. Словник іншомовних слів. 1-е видання. Київ, 1974. 865 с.

Про затверджений Концепції розвитку педагогічної освіти: Наказ МОН України від 16.07.2018 №776. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (дата звернення: 22.10.2025).

Радзімовська О. Психологічні чинники розвитку професійної ідентичності майбутніх фахівців. Соціальна психологія, 2012. №3 (53). С. 3–11.

Савінова Н. В., Берегова М. І. Деонтологічна компетентність корекційного педагога в умовах інклюзивного навчання, 2015. № 2(4). С. 99–101.

Савінова Н. В., Карпенко К. М. Професійна педагогічна ідентичність як проблема професійного самовизначення та становлення майбутнього вчителя-логопеда. Інноваційна педагогіки. Випуск 70. Том 1, 2024 С.58–62. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/70.1.11

Федорова Н. В. Формування гуманістичної педагогічної позиції майбутніх логопедів. Дис. к. пед. н. 13.00.03 – корекційна педагогіка. Київ, 2019. 261 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-01

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 СПЕЦІАЛЬНА ТА ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА