ON THE ISSUE OF DIAGNOSING THE FORMATION OF PROFESSIONAL DEONTOLOGICAL IDENTITY OF FUTURE SPEECH THERAPISTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-19Keywords:
future speech therapists, training of higher education students, deontological training, professional deontological identityAbstract
The article addresses the issue of training future speech therapists under the conditions of rapid and dynamic societal change. The increasing influence of information and communication technologies transforms not only the organization of the educational process, but also the nature of interpersonal interaction among its participants, which necessitates a reconsideration of moral, ethical, and deontological approaches in the professional activity of educators. This task becomes particularly significant in the context of the professional activity of specialists working with children with psychophysical developmental disorders, especially speech therapists. The high level of professional responsibility and the complexity of working with children with various nosological conditions impose increased moral and ethical requirements on these specialists. Therefore, it becomes a priority for future professionals to understand the necessity of adhering to professional standards, ethical rules, and moral guidelines, which form the foundation of their professional deontological identity.The article presents a theoretical analysis of psychological and pedagogical sources, which made it possible to determine the essence and conceptual content of the phenomenon of professional deontological identity. The authors define this concept as an integrative construct that combines moral and ethical values, professional norms, and personal–professional characteristics. The authors also identify a set of factors influencing the formation of professional deontological identity, including moral-ethical, personal-professional, and educational-social aspects.The article presents the results of a survey conducted among students enrolled in the specialty 016 “Special Education” at the first (bachelor’s) and second (master’s) levels of higher education, which made it possible to determine the level of formation of professional deontological identity among future speech therapists. The analysis of the obtained data revealed a predominantly positive emotional and value-based attitude toward the chosen profession, indicating overall interest and initial professional motivation. At the same time, a group of students was identified who do not associate themselves with the profession, do not understand their role within it, or consider alternative career paths. This highlights the need for targeted pedagogical support and the development of stable moral and ethical orientations among students.
References
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Гол. ред. С. Головко. Київ: Либідь, 1997. 373 с.
Ключові показники якості дошкільної освіти : матеріали Міністерства освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/rizne/2021/14.01/numo/pokazniki-yakostivikhovateli.pdf (дата звернення: 22.10.2025).
Максимів Ю., Чупахіна С. Особливості становлення особистісно-професійних якостей майбутніх вчителів-логопедів. Освітній простір України, 2018. № 13. С. 66–76.
Мельник І. М. Психологічні особливості розвитку професійної ідентичності майбутніх учителів початкової школи : дис. … докт. філос.: 053,05. Вінниця, 2021. 289 с.
Мельничук О. С. Словник іншомовних слів. 1-е видання. Київ, 1974. 865 с.
Про затверджений Концепції розвитку педагогічної освіти: Наказ МОН України від 16.07.2018 №776. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (дата звернення: 22.10.2025).
Радзімовська О. Психологічні чинники розвитку професійної ідентичності майбутніх фахівців. Соціальна психологія, 2012. №3 (53). С. 3–11.
Савінова Н. В., Берегова М. І. Деонтологічна компетентність корекційного педагога в умовах інклюзивного навчання, 2015. № 2(4). С. 99–101.
Савінова Н. В., Карпенко К. М. Професійна педагогічна ідентичність як проблема професійного самовизначення та становлення майбутнього вчителя-логопеда. Інноваційна педагогіки. Випуск 70. Том 1, 2024 С.58–62. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/70.1.11
Федорова Н. В. Формування гуманістичної педагогічної позиції майбутніх логопедів. Дис. к. пед. н. 13.00.03 – корекційна педагогіка. Київ, 2019. 261 с.






