ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ РИТОРИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ-ФІЛОЛОГІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-26

Ключові слова:

риторична компетентність; компетентнісний підхід до навчання; розвиток мовлення;  методика навчання української мови; методика навчання польської мови; мовленнєва діяльність

Анотація

У статті звертається увага на особливості компетентнісного підходу (на прикладі формування риторичної компетентності) на заняттях з методики навчання української та польської мов. Наголошено, що риторична компетентність у студентів-філологів передбачає володіння рядом умінь та навичок, серед яких сприймання висловлення на слух, вплив на адресата мовлення тощо. Підкреслено, що для створення та ефективного подання тексту слід ураховувати особливості сприймання кожної особистості, усвідомлювати основні поняття, що стосуються процесу спілкування та ін.У статті розкрито на прикладі риторичної компетентності основні можливості діяльнісного підходу до навчання в умовах фахової підготовки вчителів-словесників. Підкреслено, що важливим є врахування комунікативних факторів у щоденному житті, студенту як майбутньому вчителю слід уміти передавати свої думки, самовиражатися, використовувати набуті знання та здібності. Здобувачі освіти повинні вміти керувати аудиторією, знати особливості сприймання висловлювання, уміти визначати та усвідомлювати роль мовлення у спілкуванні з учнями. Проблема становлення риторичної компетентності у здобувачів освіти піднімалась у ряді досліджень, побудованих на основі впровадження сучасних інноваційних технологій. Першочергову роль відіграє практичне засвоєння студентами найважливіших положень освітніх компонент. Досконале володіння особистості аналізом тексту та умов його подання, набуття риторичних умінь та навичок сприяє фаховому зростанню майбутніх учителів української та польської мов.У статті зазначено, що виникає необхідність у створенні нових концепцій освіти, пов’язаних із розкриттям риторичної компетентності. Для того, щоб ефективно сформувати риторичну компетентність у майбутніх учителів-філологів, важливо стимулювати їхнє занурення у проблему, творчий підхід до виконання мовленнєвих завдань на заняттях з методики навчання української та польської мов. Матеріали статті можуть стати у нагоді під час викладання курсу методики навчання української та польської мов, у розробці дисциплін, побудованих на основі риторичного та комунікативного аспектів.

Посилання

Голуб Н. Б., Шелехова Г. Т., Ярмолюк А. В., Новосьолова В. І. Навчання української мови учнів 5 класу на засадах компетентнісного підходу. Посібник. Київ: Видавничий дім «Сам», 2017. 144 с.

Горошкіна О.М. Мета і завдання компетентнісно орієнтованої методики навчання української мови учнів ліцею на рівні стандарту. Концептуальні засади компетентнісного навчання української мови: збірник матеріалів круглого столу, присвяченого пам’яті О. М. Біляєва. Київ: Наук. думка, 2019. С. 24–27.

Джонсон Р. Б. Культурна компетентність в Україні. Журнал європейської економіки. Т. 13. № 3. 2014. С. 236–247.

Закон України «Про освіту». URL: https://urst.com.ua/act/pro_osvitu

Коркішко О., Коркішко А., Назаренко Є. Формування комунікативної компетентності майбутніх педагогів як актуальна педагогічна проблема. Гуманізація навчально-виховного процесу. Збірник наукових праць. 2025, №1 (107). С. 33–42.

Крутенко О. В. Формування ключових компетентностей учнів загальноосвітнього навчального закладу відповідно до нових вимог державних освітніх стандартів. Загальнокультурна компетентність. Черкаси: ЧОІПОПП, 2014. 68 с.

Кучерук О.А. Компетентнісний підхід до українськомовної освіти студентів вищої школи. Формування базових і фахових компетентностей студентів у закладах вищої освіти: матеріали науково-практичної конференції. Житомир: Рута, 2020. С.17–20.

Нищета В. Риторичні уміння як діяльнісний компонент риторичної компетентності. Українська мова і література в школі. 2013, №7. С. 13–18.

Побірченко Н. С. Компетентнісний підхід у вищій школі: теоретичний аспект. Освіта та педагогічна наука. № 3 (152). 2012. С. 24–31.

Пометун О. І. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісного підходу в українській освіті. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ: К.І.С. 2004. С. 66–72.

Помирча С., Ішутіна О., Хващевська О. Сутність, зміст і структура риторичної компетентності здобувачів початкової освіти. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. Вип. 21, Слов’янськ, 2024. С. 111–120.

Рибалко Ю. В. Компетентнісний підхід у науково-педагогічній літературі. Педагогіка вищої та середньої школи. № 35. 2012. С. 385-394.

Savignon S. Evolution of Communicative Competence The ACTFL Provisional Proficiency Guidelines. The Modern Language Journal, (95). 1995, 129–134.

Than T. H. Dewey’s philosophy of considering education as life itself and the evocative value for Vietnamese education today. Kalagatos Revista de Filosofia, 21(2). 2024.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-01

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ