FEATURES OF THE FORMATION OF RHETORICAL COMPETENCE IN FUTURE TEACHERS OF PHILOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-26

Keywords:

rhetorical competence; competence-based approach to teaching; speech development; Ukrainian  language teaching methodology; Polish language teaching methodology; speech activity

Abstract

The article draws attention to the peculiarities of the competence-based approach (using the example of developing rhetorical competence) in classes on teaching Ukrainian and Polish. It is emphasised that rhetorical competence in philology students requires a number of skills and abilities, including listening comprehension, influencing the addressee of speech, etc. It is emphasised that in order to create and effectively present a text, it is necessary to take into account the peculiarities of each individual’s perception, to be aware of the basic concepts related to the communication process, etc.The article reveals the main possibilities of the activity-based approach to teaching in the context of professional training of language teachers using the example of rhetorical competence. It is emphasized that it is important to take into account communicative factors in everyday life; students, as future teachers, should be able to convey their thoughts, express themselves, and use the knowledge and skills they have acquired. Students should be able to manage an audience, know the peculiarities of perception of speech, and be able to determine and understand the role of speech in communication with students. The problem of developing rhetorical competence in students has been raised in a number of studies based on the introduction of modern innovative technologies. The primary role is played by the practical assimilation of the most important provisions of educational components by students. Perfect mastery of the ability to analyse text and the conditions of its presentation, as well as the acquisition of rhetorical skills and abilities, contributes to the professional growth of future teachers of the Ukrainian and Polish languages.The article states that there is a need to create new concepts of education related to the development of rhetorical competence. In order to effectively develop rhetorical competence in future philology teachers, it is important to encourage them to immerse themselves in the problem and take a creative approach to performing speech tasks in classes on the methodology of teaching Ukrainian and Polish. The materials of the article may be useful when teaching a course on the methodology of teaching Ukrainian and Polish languages, in the development of disciplines based on rhetorical and communicative aspects.

References

Голуб Н. Б., Шелехова Г. Т., Ярмолюк А. В., Новосьолова В. І. Навчання української мови учнів 5 класу на засадах компетентнісного підходу. Посібник. Київ: Видавничий дім «Сам», 2017. 144 с.

Горошкіна О.М. Мета і завдання компетентнісно орієнтованої методики навчання української мови учнів ліцею на рівні стандарту. Концептуальні засади компетентнісного навчання української мови: збірник матеріалів круглого столу, присвяченого пам’яті О. М. Біляєва. Київ: Наук. думка, 2019. С. 24–27.

Джонсон Р. Б. Культурна компетентність в Україні. Журнал європейської економіки. Т. 13. № 3. 2014. С. 236–247.

Закон України «Про освіту». URL: https://urst.com.ua/act/pro_osvitu

Коркішко О., Коркішко А., Назаренко Є. Формування комунікативної компетентності майбутніх педагогів як актуальна педагогічна проблема. Гуманізація навчально-виховного процесу. Збірник наукових праць. 2025, №1 (107). С. 33–42.

Крутенко О. В. Формування ключових компетентностей учнів загальноосвітнього навчального закладу відповідно до нових вимог державних освітніх стандартів. Загальнокультурна компетентність. Черкаси: ЧОІПОПП, 2014. 68 с.

Кучерук О.А. Компетентнісний підхід до українськомовної освіти студентів вищої школи. Формування базових і фахових компетентностей студентів у закладах вищої освіти: матеріали науково-практичної конференції. Житомир: Рута, 2020. С.17–20.

Нищета В. Риторичні уміння як діяльнісний компонент риторичної компетентності. Українська мова і література в школі. 2013, №7. С. 13–18.

Побірченко Н. С. Компетентнісний підхід у вищій школі: теоретичний аспект. Освіта та педагогічна наука. № 3 (152). 2012. С. 24–31.

Пометун О. І. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісного підходу в українській освіті. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ: К.І.С. 2004. С. 66–72.

Помирча С., Ішутіна О., Хващевська О. Сутність, зміст і структура риторичної компетентності здобувачів початкової освіти. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. Вип. 21, Слов’янськ, 2024. С. 111–120.

Рибалко Ю. В. Компетентнісний підхід у науково-педагогічній літературі. Педагогіка вищої та середньої школи. № 35. 2012. С. 385-394.

Savignon S. Evolution of Communicative Competence The ACTFL Provisional Proficiency Guidelines. The Modern Language Journal, (95). 1995, 129–134.

Than T. H. Dewey’s philosophy of considering education as life itself and the evocative value for Vietnamese education today. Kalagatos Revista de Filosofia, 21(2). 2024.

Published

2025-12-01

Issue

Section

SECTION 3 THEORY AND TEACHING METHODS