CRITERIA-LEVEL STRUCTURE OF PROFESSIONAL READINESS OF FUTURE TEACHERS IN THE NATURAL SCIENCES EDUCATIONAL FIELD IN THE CONTEXT OF MODERN REQUIREMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-6-5

Keywords:

professional readiness, natural sciences education, key components, readiness criteria, levels of formation, pedagogical activity.

Abstract

The modern reform in the education sector demands the professional training of specialists capable of adapting to changes in society. The article analyzes the main aspects of teacher training in the natural sciences educational field in the context of modern educational requirements. Based on the conducted research, a criteria-level structure of professional readiness for future specialists has been developed, encompassing key components, relevant criteria, competency elements, and levels of formation. The proposed structure provides a comprehensive assessment of future specialists' readiness for professional activities by systematically distributing key competencies across the following components: cognitive, motivational-emotional, health-preserving, socio-cultural, reflexive-regulatory, and activity-oriented. For each component, corresponding criteria are defined (intellectual-cognitive, value-motivational, health-sustaining, intercultural-communicative, adaptive, and professional) and levels of formation (basic, fundamental, competent, research-creative), substantiated by indicators of teachers’ professional readiness, such as abilities, knowledge, skills, communication, responsibility, and autonomy. The emphasis is placed on the importance of implementing innovative approaches, modern technologies, and teaching methods in the professional activities of teachers in the natural sciences. Attention is focused on the integration of interdisciplinary connections and the application of practice-oriented tasks, which enhance the competency-based approach to the educational process. It is shown that preparing future teachers in the natural sciences not only contributes to the formation of professional readiness for innovative activities but also fosters the ability for continuous self-improvement.

References

Вербій І.В. Соціокультурний компонент освіти майбутніх судноводіїв (кінець XX – початок XXI століття). Таврійський вісник освіти. 2017. № 3 (59). С. 5-12.

Гаркуша С.В., Дейкун М.П. Концепція формування готовності майбутніх фахівців фізичного виховання до використання здоров’язбережувальних технологій. Вісник. 2017. №147, Т. І. С. 291-299.

Гончарова О. А. Мотиваційний компонент готовності майбутнього вчителя до інноваційної діяльності. URL: https://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN25/6.pdf

Грицаєнко Л. М. Роль соціокультурного компоненту у формуванні комунікативної компетентності в процесі вивчення української мови як іноземної. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 21, Т. 1. С. 104-109.

Долинський Б. Т. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх учителів до формування здоров’язбережувальних навичок і вмінь у молодших школярів у навчально-виховній діяльності: монографія. Одеса: Видавець М. П. Черкасов, 2010. 265 с.

Корягіна Н.В. Підготовка майбутніх учителів до експериментальних досліджень у галузі природознавства: дис.канд.пед. наук, 13.00.04. Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2015. 277 с.

Лящ О. П. Роль емоційної сфери у структурі професійної ідентичності педагога. Актуальні проблеми психології. Т 1. Вип.56. С. 91-96 URL: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v1/i56/16.pdf

Мамикіна О. А. Естрадна вокально-виконавська підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва у вимірі компетентнісного навчання. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 51. Т. 2. С. 52-56. DOI https://doi.org/10.32782/2663–6085/2022/51.2.9

Марушко Л. Структурно-компонентний аналіз готовності майбутніх учителів природничих спеціальностей до професійної діяльності. Зб.наук.праць. Педагогічні науки. 2023. С. 52-54. https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2023-101-8 с.52

Оніпко В. В. Професійна підготовка вчителя природничих дисциплін до роботи у профільній школі: монографія. Полтава: ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2023. 376 с.

Піддячий В. М. Мотивація до здійснення професійного саморозвитку майбутнього вчителя. Education and pedagogical sciences (Освіта та педагогічна наука). 2014. № 2 (163). С. 41-47.

Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти». офіц. Вебпортал. Міністерство освіти і науки України. Київ, 2024. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartuvchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity

Роганова M. В., Рашидова С. С. Професійна рефлексія викладача закладу вищої освіти як умова його педагогічної культури. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2023. Вип. 1(105). С. 141-150.

Староста В. І. Готовність майбутніх учителів до педагогічної діяльності: сутність, структура. Народна освіта. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5923

Танасійчук Ю.М. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до формування в учнів ціннісного ставлення до власного здоров’я: дис.д. філософії, 011. Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, 2021. 416 с.

Удовиченко О. М. Критерії та показники рівнів готовності майбутніх учителів інформатики до професійної діяльності. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. 2020. Вип. 2. С. 141–146 DOI 10.31651/2524-2660-2020-2-142-147

Хижняк І. Критеріально-рівнева структура готовності майбутніх учителів початкової школи до застосування засобів електронної лінгводидактики в професійній діяльності. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Т.69. № 1. С.160-170.

Цуняк О.П. Система професійної підготовки майбутніх магістрів початкової освіти до інноваційної діяльності: дис. доктора пед. наук: 13.00.04. Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. Київ, 2020. 517 с.

Published

2025-01-24

Issue

Section

SECTION 1 EDUCATION AND PEDAGOGICAL SCIENCES