INDEPENDENT PHYSICAL TRAINING IN THE SYSTEM OF STUDENTS' PHYSICAL EDUCATION: THEORETICAL, METHODICAL AND ORGANIZATIONAL ISSUES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-6-10

Keywords:

students' physical education, independent physical training, organization, planning, method, complex programs, physical exercises.

Abstract

The proposed article summarizes current information on the issues of students' independent physical training and provides methodical recommendations for planning and organizing their independent physical culture classes. Attention to these problems is associated with the general low level of physical development and physical efficiency of today's Ukrainian students, and their insufficient psychophysical readiness for effective creative work. The article draws attention to the student's personal competences that are important in this context. Independent training doesn't involve the instructor's direct leadership role, but relies on his participation in setting tasks, developing complex training programs and, in particular, physical exercise sets, and implementation of control. The article considers the advantages of independent physical training students, its educational and developmental significance, the main tasks set before it – improving health and general physical condition, ensuring high academic activity, increasing physical and mental efficiency, and developing physical qualities. The authors analyzed the types of motor activity and forms of independent training, as well as various directions and aspects of appropriate management, which includes determining the individual characteristics of the student, the goals of training, its content, organization, methods and conditions, training tools, planning independent work, developing complex programs and physical exercise sets focused on the indicators of specific individual testing of each student, regulation of physical activity, and self-control. Exercise sets should include the content of each exercise or cycle, the duration of each cycle or part of the training, the approximate number each exercise reps, if necessary, exercises for variable performance, instructions on the pace of performance and breathing mode.

References

Беднарський О. І. Організація і проведення самостійних занять в умовах вищого навчального закладу. В кн.: Фізичне виховання студентів: курс лекцій. Заг. ред. Р. Р. Сіренко. Львів: Львівський національний університет ім. Івана Франка, 2011. 251 с. С. 58-73.

Ісаєва С. Д., Соловей Н. В., Летуновська І. В. Самостійна робота студентів як запорука ефективної організації навчального процесу у вищих закладах освіти. Грааль науки: міжнародний науковий журнал. 2023. № 28 (червень). С. 385-392.

Мінц М. О., Головаченко І. В. Самостійні заняття фізкультурою і спортом студентів університету. Наукові праці. Педагогіка. 2019. Вип. 314. Том 326. С. 124-128.

Москаленко Н. В., Корж Н. Л. Технологія формування ціннісного ставлення у студентів до самостійних занять фізичною культурою. Спортивний вісник Придніпров'я. 2016. № 1. С. 201-206.

Москаленко Н. В., Єлісєєва Д. С., Корж Н. Л. Організація самостійних занять фізичним вихованням учнівської та студентської молоді: монографія. Дніпро: Інновація, 2017. 212 с.

Самостійні заняття фізичними вправами під час карантинних заходів: метод. вказівки до самостійної роботи з дисципліни «Фізичне виховання»: для студентів осн. і спец. мед. груп усіх спеціальностей. Уклад. В. Б. Юрченко. Харків: Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», 2023. 16 с.

Суббота Ю. В. Оздоровчі рухові програми самостійних занять фізичною культурою і спортом: практ. посібник для студентів ВНЗ III-IV рівнів акредитації. Київ: Кондор, 2011. 164 с.

Юшковська О. Г., Круцевич Т. Ю., Середовська В. Ю., Безверхня Г. В. Самостійні заняття з фізичного виховання: навч. посібник. Одеса: Одеський національний медичний університет, 2012. 364 с.

Published

2025-01-24

Issue

Section

SECTION 4 THEORY AND METHODS OF TEACHING PHYSICAL CULTURE AND SPORTS