COMPETENCY-BASED APPROACH TO THE STUDY HIGHER MATHEMATICS AT A TECHNICAL UNIVERSITY
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-13Keywords:
competency-based approach, students, mathematical competence, problem learning, motivation, mathematicsAbstract
STEAM-education is a key direction of the modern educational process, ensuring the comprehensive development of students and their readiness for the challenges of the future, focusing on key competencies necessary in the modern world, such as critical thinking, creativity, collaboration, organizational and communication skills and to evaluate problems and make decisions.The competency-based approach is one of the defining indicators in the formula for implementing STEM- education. The article reveals the essence of the competency-based approach to mathematical training of students at a technical university and justifies the feasibility of its application.The mathematical competence of technical university students is considered by the authors as a set of requirements for the mathematical training of a student, necessary for his effective productive activity in the social and professional sphere.It is determined that a significant role in the implementation of a competency-based approach in higher mathematics classes at a technical university is assigned to the use of elements of problem-based learning. It is shown that a problem-based lecture systematizes students' knowledge, motivates their cognitive activity, creative cooperation between the student and the teacher, and activates mental activity. The implementation of competency-based approach to the educational process is seen as one of the main mechanisms for increasing the motivation of students to the study higher mathematics. The results of questionnaires among students of the Instrument-Making Faculty of Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute showed that the introduction of elements problem-applied learning in teaching students in higher mathematics will help motivate students to increase their interest to mathematics for the activation of educationall-cognitive activitiy.
References
Бібік Н. М. Переваги і ризики запровадження компетентнісного підходу в шкільній освіті. Український педагогічний журнал. 2015. № 1. С. 47–58.
Нагорна Н. В. Формування у студентів понять компетентності й компетенції. Виховання і культура. 2007. № 1–2 (11–12). С. 266–268.
Пометун О. І. Теорія та практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / за заг. ред. О. В. Овчарук. К. : К.І.С., 2004. С.15–24.
Пометун О. Критичне мислення як педагогічний феномен. Український педагогічний журнал. 2018. № 2. С. 89–98.
Рудик Т. О., Суліма О. В. Формування математичної компетентності майбутніх бакалаврів у процесі навчання математики в технічному університеті. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Київ, 2021. Вип. 80. Том 2. С. 116–120.
Рудь М. В. Компетентнісний підхід в освіті. Вісник Львів. ун-ту. Серія: Педагогіка, 2006. Вип. 21, ч. 1. С. 73–82.
Савченко О. Я. Ключові компетентності – інноваційний результат шкільної освіти. Рідна школа. 2011. № 8–9. С. 4–8.
Gijbels D., Dochy F., van den Bossche P. Effects of Problem-Based Learning. A Meta-Analysis From the Angle of Assessment. Review of Educational Research. 2005. V. 75 (1). P. 27–61.





