THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FOUNDATIONS OF PROFESSIONAL TRAINING FOR FUTURE TACTICAL AVIATION PILOTS IN THE CONTEXT OF MODERN CHALLENGES
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-24Keywords:
specialized professional training, tactical aviation pilots, combat flights, aviation pedagogy, aviation psychology, flight image, simulator training, quality of training, professional readinessAbstract
The article analyzes the problem of professional training for future tactical aviation pilots as a complex, multifaceted pedagogical and psychological phenomenon. The historical development of approaches to flight crew training, particularly in aviation psychology and pedagogy, is reviewed, highlighting key concepts such as the “flight image” and “simulator training” that influenced the formation of modern methods. Based on the analysis of scientific sources and regulatory documents, a certain methodological imbalance between the theoretical basis and applied aspects of training, as well as insufficient development of theoretical and pedagogical foundations specifically for preparing tactical aviation pilots for combat flights, has been identified. The article aims to theoretically substantiate and define the essence of key research concepts (“training”, “professional training”, “specialized professional training”, “quality of specialized professional training”, “readiness”, “combat flight”) and to develop conceptual provisions for a modern methodology of specialized professional training for future tactical aviation pilots for combat flights. The main material clarifies the definitions of these concepts in the context of military aviation education, proposing the author's understanding of specialized professional training and its quality concerning future tactical aviation pilots. The dominance of the psychological component in traditional professional psychopedagogy is substantiated, and the need to strengthen the theoretical and pedagogical basis is emphasized. The structure of flight crew training is examined, revealing insufficient detailing of the main training stage. It is concluded that there is an urgent need to modernize the training system, considering modern challenges and integrating scientific developments. Prospects for further research are seen in developing specific pedagogical models and technologies for ground and simulator training for combat flights.
References
Алєксєєва Г. М. Сутність і структура готовності майбутніх соціальних педагогів до застосування комп’ютерних технологій у професійній діяльності. Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Бердянськ. 2012. № 2. с. 11.
Білошицький В. І., Гангал А. В., Стукан С. О., Бех С. М. Морально-психологічне забезпечення у Збройних Силах України: навчально-методичний посібник. 2-ге видання, доповнене і перероблене. Київ : НТУУ “КПІ імені Ігоря Сікорського”, 2020. 138 с.
Бреславець М. М., Джус Р. М., Клюшников І. М. Методологія підготовки льотних екіпажів військової авіації. Наука і техніка Повітряних Сил Збройних Сил України. 2014. № 2(15). С. 25–31.
Васильєва М. П. Теоретичні основи деонтологічної підготовки педагога. Дисертація доктора педагогічних наук. Харків, 2003. с. 24.
Великий тлумачний словник сучасної української мови /Уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. К. : Ірпінь, ВТФ “Перун”, 2001. 1440 с. С. 767.
Вінтоняк В. Психологічні особливості військово-професійної діяльності офіцера / Вікторія Вінтоняк, Олег Недвига. Авіаційна та екстремальна психологія у контексті технологічних досягнень : збірник наукових праць / за заг. ред. Л.В. Помиткіної,О.М. Ічанської. К. : «Кафедра», 2021. С. 119–122.
Дудник О. М. Сутність поняття “Професійна підготовка майбутнього вчителя початкової школи”. Modern engineering and innovative technologies. 2020. № 12. С. 79–83.
Єфремов О. В, Горбенко В. М., Коршець О. А. Методика оцінювання ефективності застосування підрозділів безпілотних авіаційних комплексів. Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил. 2018. С. 30–36. 10.30748/zhups.2018.58.04.
Керницький О. М. Формування готовності курсантів льотних навчальних закладів до професійної діяльності. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2015. Вип. 41 (94). С. 155–162.
Кириченко В. В. Дискретні етапи становлення особистісної ідентичності працівників у процесі професійної адаптації // Проблеми політичної психології та її роль у становленні громадянина Української держави: зб. наук. праць / Асоціація політичних психологів України, Інститут соціальної та політичної психології НАПН України ; за заг. ред. М.М. Слюсаревського; упоряд. Л.А. Найдьонова, Л.Г. Чорна. К. : Золоті ворота, 2012. Вип. 13. C. 394–401.
Кирпенко В. М. Індивідуальне фізичне тренування вестибулярної стійкості курсантів-льотчиків : навч.-метод. посіб. / В. М. Кирпенко, Ф. І. Попов, О. К. Одінаєв та ін. Х. : ХНУПС, 2017. 48 с.
Кільова Г. О. Якість освіти як ключова категорія менеджменту освіти. Освіта та педагогічна наука. 2012. № 5–6 (154–155). http://pedagogicaljournal.luguniv.edu.ua/archive/2012/N5-6/article/4/Kilyova_ua.pdf
Коваль І. С. Формування професійної готовності майбутніх рятувальників до діяльності в екстремальних умовах. Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук. Львів : Львівський державний університет безпеки життєдіяльності. 2017. 23 с.
Конюх А. П. Теоретичні та методичні засади професійної підготовки майбутніх фахівців із спортивно-оздоровчого туризму у вищих навчальних закладах. Дисертація доктора педагогічних наук. Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих АПН України. Київ. 2007. с. 26.
Крушельницька О. Управління персоналом : навчальний посібник / О. Крушельницька, Д. П. Мельничук. К. : «Кондор», 2005. 308 с.
Кулакова М. В. Формування готовності до професійної діяльності в майбутніх фахівців вищих морських навчальних закладів. Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук. Одеса : Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського. 2006. 21 с.
Курс наземної і льотної підготовки курсантів на бойовому літаку (КНБП БЛ-2018): введений в дію наказом командувача Повітряних Сил Збройних Сил України від 2018 р. № 69. Харків. 2018.
Луговий В. Педагогічна освіта в Україні: структура, функціонування, тенденції. Київ : МАУП. 1994. 196 с.
Ляшенко О. І. Якість освіти як основа функціонування й розвитку сучасних систем освіти. Педагогіка і психологія. 2005. № 1 (46). С. 5–12.
Сидоров С.В. Радянське воєнне мистецтво: історіографія: дис. д-ра іст. наук: 20.02.22 – військова історія. К. : НАОУ, 2006. 624 с.
Манохіна І. В. Проблема професійної підготовки фахівців соціально-педагогічної сфери в науковій літературі. Вісник Дніпропетровськ. ун-ту ім. Альфреда Нобеля. Серія : Педагогіка і психологія. Педагогічні науки. Дніпропетровськ, 2015. № 1 (9). С. 131.
Мельник Н. І. Професійна підготовка дошкільних педагогів у країнах Західної Європи: теорія і практика: монографія. Умань : ФОП Жовтий О.О., 2016. 392 c. С. 60.
Навчальний процес у вищій педагогічній школі (за загальною редакцією О. Г. Мороза). Київ, 2001.
Мукан Н. В., Грогодза І. Ю. Професійний розвиток педагогів: теоретичні та методологічні аспекти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2013. № 5. С. 19.
Нероба Ева. Професійна підготовка інженерів педагогів у вищих технічних навчальних закладах Польщі. Автореферат дисертації кандидата педагогічних наук. Київ. 2003. с. 7.
Професійна освіта : навчальний посібник / уклад. С. У. Гончаренко та ін. ; за ред. Н. Г. Ничкало. Київ, 2000. 380 с.
Професійна освіта нової якості: співпраця МОН та Projector Foundation. Офіційний веб-сайт МОН України. Опубліковано 11 квітня 2025 року. URL: https://mon.gov.ua/news/projector-foundation-reformuie-proftekh- novoi-realnosti
Педагогічний словник / за ред. М. Д. Ярмаченка. Київ, 2001. С. 103.
Петрушенко В. Л. Філософія знання: онтологія, епістемологія, аксіологія. Львів : Ахілл, 2005. 320 с.
Плачинда Т. С. Професійна підготовка майбутніх авіаційних фахівців: зарубіжний і вітчизняний досвід та шляхи підвищення якості: монографія. Кіровоград : Полімед-Сервіс, 2014. 534 с.
Пономаренко Т. О. Формування готовності майбутніх фахівців дошкільної освіти до полікультурного виховання дошкільників. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія : Педагогічні науки. Вип. 3. С. 96–103. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vgnpu_2018_3_15
Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
Про затвердження Інструкції «Про класифікацію авіаційного персоналу державної авіації України» : Наказ Міністерства оборони України від 05.01.2015 № 3 (із змінами, затвердженими наказом Міністерства оборони України від 31.10.2018 р. № 550) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1326-18#Text
Про затвердження Положення про особливості організації освітнього процесу у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, закладах фахової передвищої військової освіти (2024) : Наказ Міністерства оборони України від 15.02.2024 № 120.
Про затвердження Правил виконання польотів державної авіації України (2015) : Наказ Міністерства оборони України від 05.01.2015 р. № 2.
Про затвердження Правил польотів державної авіації в повітряному просторі України: Наказ Міністерства оборони України від 9 грудня 2015 р. № 700. http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE28067.html
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38–39, ст. 380). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/ed20170905#Text
Про фахову передвищу освіту : Закон України № 392-IX від 18.12.2019. Відомості Верховної Ради. 2019. № 30. С. 119.
Рогова Т. Професійна підготовка студентів у ВНЗ: її ознаки та якість. Збірник наукових праць "Педагогіка та психологія". Харків, 2017. Вип. 56. С. 294–301.
Романенко Ю. А. Якість освіти: суть поняття та оцінювання. URL: http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Npdntu_pps/2009_3/romanenko.pdf
Російсько-український авіаційний військовий словник : у 2-х т. За ред. М.С. Кулика. Київ. 2017. Т. 1.
Садова Т. А. Професійно-педагогічна підготовка: дефінітивний аналіз проблеми. Том 1. № 51 (2009): Збірник наукових праць "Педагогічні науки". Розділ 4. Теорія і методика професійної освіти. C. 326–332.
Семіченко В. А. Концепція цілісності та її реалізація в професійній підготовці майбутніх викладачів. Дисертація доктора психологічних наук. Київ. 1992. С. 267.
Сиротюк О. А. Психолого-педагогічні аспекти формування готовності до професійної діяльності фахівців із охорони праці. Молодий вчений, 2017. № 9.1 (49.1), http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/9.1/35.pdf
Словник української мови: в 11 тт. АН УРСР. Інститут мовознавства / за ред. І. К. Білодіда. 1970–1980. Т. 5. 1974. С. 43.
Смирнова І. Л. Педагогічні умови формування інтегративних теоретичних знань зі спецдисциплін майбутніх пілотів у вищому льотному навчальному закладі. Наукові записки КДПУ. Серія : Педагогічні науки. Кіровоград : КДПУ, 2015. Вип. 135. С. 195–199.
Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти. Київ, Ленвіт, 2006. 35 с.
Сущенко Л. П. Професійна підготовка майбутніх фахівців фізичного виховання та спорту (теоретико-методологічний аспект) : монографія. Запоріжжя. 2003. С. 43.
Танько Т. П. Теорія та практика музично-педагогічної підготовки майбутніх вихователів дошкільних закладів у педагогічних університетах : автореф. дис. … док-р пед. наук: 13.00.04. Харків, 2004. С. 34.
Термінологічний словник з основ підготовки наукових та науково-педагогічних кадрів післядипломної педагогічної освіти / за наук. ред. Є. Р. Чернишової. ДВНЗ «Університет менеджменту освіти». Київ, 2014. С. 134.
Титова Н. М. Теоретичні і методичні засади психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання. Дисертація кандидата педагогічних наук. Київ. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. 2019. 498 с.
Чернуха Н. М., Бахов І. С. Цілісність сучасного освітнього середовища як передумова якості освіти. Innovative Solutions in Modern Science, 2016, № 1(1). С. 1–11.
Шароватова О. П. Дослідження готовності майбутніх соціальних педагогів до здійснення гувернерської діяльності. Вісник Харківської державної академії культури. Харків, 2009. Вип. 27. с. 227.
Ягупов В. О. Українська мова у формуванні особистості військового педагога. http://journlib.univ.kiev.ua/ index.php?act=article&article=2067
Harvey L. Defining quality. Assessment and Evaluation in Higher Education. 1993. V. 18 (1). Р. 9–34.
Martinussen M., Hunter D. R. Aviation Psychology and Human Factors. Florida, 2010.
Mirvis, P. H., Hall, D. T. Psychological success and the boundaryless career. Journal of Organizational Behavior, 1994. 15, 365–380.
Nevzorov Roman. Justification of the problem of ground training for combat flights of future tactical aviation pilots in a modern dynamic open educational space. Proceedings of International Scientific Conference : “Trends in Development of Innovative Scientific Research in the Context of Global Changes”, May 7–8, 2021. Riga, Latvia : «Baltija Publishing». P. 43–46.
Olivarez B. Aviation Psychology: A Little Known Branch of Psychology / Brittany Olivarez – Category: Intro To Psychology, 2010.
Rozenberg R., Ďurčo S., Kal'avský P., Antoško M., Polishchu V., Jevčak J., Choma L., Tobisová A. Human Factors and Analysis of Aviation Education Content of Military Pilots. New Trends in Aviation Development (NTAD). 2019.
The Most Educated Countries in the World. https://www.google.com/search?q=Edu-Active.com, 21.09.2020 [Electronic resourse]. – Mode of access: http://www.eduactive.com/news/2013/sep/21/most-educated-countries-wg2orld.html





