INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN THE PREPARATION OF PHILOLOGY STUDENTS FOR PEDAGOGICAL PRACTICE
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-28Keywords:
innovative technologies, student training, pedagogical practice, digital technologies, project-based learning technologies, case technology, microteachingAbstract
The article analyses innovative technologies in the context of preparing philology students for pedagogical practice. Given the rapid changes in the educational process, the authors emphasise the importance of integrating modern methods and technologies into the pedagogical training of future teachers. The main task is to develop and implement new approaches that contribute to the development of pedagogical competence, critical thinking and students' readiness for practical work in a modern school. Several innovative technologies are described in more detail, including project-based learning, case studies, microteaching.The authors analyse the problems of the traditional system of student training, including the predominance of theoretical knowledge over practical skills, the lack of integration with the real conditions of modern education, and shortcomings in the use of the latest educational technologies. It is determined that innovative technologies can significantly improve the effectiveness of training future teachers, contribute to the development of their communication and creative skills, and also form their readiness to work in the context of digitalisation of education. The article also substantiates the importance of introducing new methods that provide realistic modelling of pedagogical activities, in particular through the use of project methods, case studies, and microteaching, which enable students not only to master professional skills but also to prepare for the challenges they may face in a real school environment. The article highlights how these methods contribute to the development of critical thinking and self-education in students.
References
Артьомов І. В., Студеняк І. П., Головач Й. Й., Гусь А. В. Інновації у вищій освіті : вітчизняний і зарубіжний досвід : навч. посібник. Ужгород : ПП «АУТДОР-ШАРК», 2015. С. 69–108.
Баханов К. О. Навчання історії за проєктною системою. Історія в школах України, 2000. № 3. С. 14–20.
Бібік Н. М. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ : К.І.С. 2005. 112 с.
5. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.
Дичківська І. Готовність до інноваційної діяльності у структурі професійно-особистісної підготовки педагога, 2011. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2011/5_2011/4.pdf.
Інноваційність розвитку вищої педагогічної освіти: від теорії до практики : колективна монографія. / За заг. ред. Л. Л. Хоружої. Київ : Видавництво Ліра-К, 2024. 232 с.
Кадемія М. Ю., Косянчук М. С. Формування цифрової компетентності майбутніх учителів початкових класів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Вип. 61. 2021. С. 13–19. [7]
Красюк І., Пильнік І. Інноваційний підхід до навчання майбутніх педагогів – стратегія сучасної української школи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 3 (107). С. 153–165.
Морзе Н. Опис цифрової компетентності педагогічного працівника (проєкт). Відкрите освітнє есередовище сучасного університету. 2019. Спецвип. С. 1–53.
Толмач М. Цифрові технології в освіті: можливості й тенденції застосування. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2021, Том 4 № 2. С.159–171.
Педагогічна майстерність : підручник / І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. Ф. Кривонос та ін. Київ : Вища школа, 2014. 422 с.
Пометун О. І., Пироженко, Л. С. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання : науково-методичний посібник. Київ : А.С.К. 2004. 192 с.
Шелестова Л. В. Педагогічні технології як засіб розвитку творчих здібностей учнів в умовах профільного навчання. Навчання і виховання обдарованої дитини: теорія і практика : збірник наукових праць. Київ, 2018. Вип. 1 (20). С. 24–36.
Dewey J. Experience and Education. New York : Macmillan. 1938.
Kilpatrick W. H. The Project Method: The Use of the Purposeful Act in the Educative Process. Teachers College Record, 19(4), 1918. P. 319–335.
Kuzmenko O. S., Savchenko I. M., Demiannko V. B., Savchenko Y. V. The fundamentality of the laws of innovation processes in the educational eco environment: The aspect of teaching physics on the basis of STEM. Scientific Notes of Junior Academy of Sciences of Ukraine, 3(28), 2024. P. 114–125.





