PEDAGOGICAL STRATEGIES FOR DEVELOPING SELF-REGULATION AND EMOTIONAL INTELLIGENCE IN UNIVERSITY PHYSICAL EDUCATION PROGRAMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-34

Keywords:

self-regulation, emotional intelligence, physical education, pedagogical strategies, university education, psychological stability

Abstract

The article considers modern pedagogical strategies for the development of self-regulation and emotional intelligence of students in the context of university physical education programs. The theoretical principles of the integration of psycho-emotional components into physical education are analyzed and the results of empirical research on the influence of specialized pedagogical interventions on the development of self-regulation skills and emotional intelligence are presented. A comprehensive model of the implementation of innovative pedagogical strategies in the practice of university physical education is proposed and their effectiveness in the formation of psychological stability and socio-emotional competencies of students is substantiated.

References

Андрєєва О., Степанюк В., Кенсицька І., Івчатова Т. Взаємозв’язок якості та рівня задоволеності життям у здобувачів вищої освіти . PHYSICAL CULTURE AND SPORT: SCIENTIFIC PERSPECTIVE, 1(1), 413–420. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).56

Демченко В. Особливості професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Педагогічні науки. 2014. 131: 66–70.

Клочко В. М., Кухтін К. В. Управління професійною працездатністю засобами акменаправленого самовдосконалення. Методичні рекомендації для практичних занять і самопідготовки студентів Академії з дисциплін «Фізична культура»,«Фізичне виховання»,«Управління професійною працездатністю» (для студентів 1-го та 3-го курсів усіх спеціальностей). Харк. нац. акад. міськ. госп-ва; ХНАМГ. 2011. 91.

Ковальчук В., Мосьпан М. Формування професійної компетентності майбутніх тренерів з урахуванням саморегуляції психічної стійкості. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2019. 3: 87–91.

Міцкевіч Н. І. Психологічні аспекти фізичного виховання і спорту. Наукові конференції Харківської державної академії фізичної культури. 2015. 307–308.

Carvalho A., Araújo D. Self regulation of learning in sport practices: An ecological dynamics approach. Asian Journal of Sport and Exercise Psychology. 2022. Vol. 2, № 1. P. 3–7. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ajsep.2022.03.003

Chin M. K., Edginton C.R., Tang M. S., Phua K. W., Yang J. Z. Chapter 26 School and Community Based Physical Education and Healthy Active Living Programs: Holistic Practices in Hong Kong, Singapore, and the United States. Global Perspectives on Childhood Obesity: Second Edition / під заг. ред. Debasis Bagchi. – Academic Press. 2019. P. 325–337. DOI: 10.1016/B978 0 12 812840 4.00026 8.

Kolovelonis A., Goudas M., Dermitzaki I. The effect of different goals and self recording on self regulation of learning a motor skill in a physical education setting. Learning and Instruction. 2011. Vol. 21. № 3. P. 355–364. DOI: https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2010.04.001.

Li W., Chong Z. Y., Mao Y., Zhang W., Xu W., Li M., Wang Y., Xiong H. The Impacts of a Teaching Personal and Social Responsibility Intervention on Social and Emotional Competence in Physical Education: A Quasi Experimental Study. International Journal of Mental Health Promotion. 2025. Vol. 27. № 2. P. 161–177 DOI: https://doi.org/10.32604/ijmhp.2025.059090.

Merino-Campos C. Emotions in motion: A literature review of emotional experiences in physical education through video game practices. Social Sciences & Humanities Open. 2025. Vol. 11. DOI: https://doi.org/10.1016/j. ssaho.2025.101415

Miller J. J., Mayo Z., Podlog L. A qualitative analysis of undergraduate sport management student skill and awareness development at an international sports event. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. 2022. Vol. 30. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2021.100345.

Sezer B. S., Tutal V. Examination of the correlation between emotional intelligence and prosocial behavior of physical education and sports school students doing individual and team sports. Acta Psychologica. 2025. Vol. 256. DOI: https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2025.105007

Published

2025-06-30

Issue

Section

SECTION 5 THEORY AND METHODS OF TEACHING PHYSICAL CULTURE AND SPORTS