PEDAGOGICAL CONDITIONS OF EFFECTIVE CORRECTIVE WORK WITH CHILDREN OF ELDERLY PRESCHOOL AGE WITH GENERAL SPEECH UNDERDEVELOPMENT

Authors

  • Hanna Borysivna Sokolova DZ "South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky"
  • Olena Leonidivna Horbatiuk DZ "South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky" https://orcid.org/0000-0002-8563-1535
  • Svitlana Petrivna Honcharuk DZ "South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky"

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-9-12

Keywords:

general speech underdevelopment, senior preschool age, speech therapy, pedagogical conditions, speech correction, individualization, inclusive education, interdisciplinary cooperation, interactive methods, personality

Abstract

The article presents theoretical and practical aspects of organizing effective corrective work with senior preschool children who have general speech underdevelopment. The relevance of the study is determined by the increasing prevalence of speech disorders among preschool children and the urgent need to create optimal pedagogical conditions for overcoming these difficulties. The concept of “pedagogical conditions” is defined as a set of specially organized psychological and pedagogical influences that ensure the effectiveness of speech therapy support. It has been established that the efficiency of corrective intervention largely depends on the individualization of the learning process, adherence to the principles of consistency and gradualness, and the creation of a language-rich environment that stimulates communication. The article substantiates the use of interactive methods that increase children’s motivation for speech activity, promote feedback, and form selfcorrection skills. The importance of an emotionally supportive microclimate during classes is highlighted as a factor in reducing anxiety and increasing the child’s confidence. Special attention is paid to cooperation among the speech therapist, educator, psychologist and parents in the implementation of individual speech development programs. The article emphasizes the role of creating a speech-friendly environment in preschool institutions, using digital tools and organizing small-group sessions. Methodological approaches to correcting phonemic, lexical-grammatical, and communicative speech disorders are analyzed in detail. It is concluded that scientifically substantiated pedagogical conditions ensure the success of speech correction and contribute to the harmonious development of the child’s personality. Future research should focus on developing adaptive models of speech therapy in inclusive educational settings, exploring the impact of modern technologies on the speech development of children with GSU, and improving the interdisciplinary approach to supporting children with speech impairments.

References

Горай І .В. Формування лексико-граматичної сторони мовлення у дітей із ЗНМ. Реабілітаційна педагогіка: теорія і практика. Полтава. 2009. ПДПУ. С. 50.

Кабельнікова Н .В. Первинне недорозвинення мовлення у дітей: клінічний, психолінгвістичний та психолого-педагогічний аспекти : навч. посіб. Херсон : ТОВ «Борисфен-про», 2017. 224с.

Кондукова С .В. Особливості застосування гри в системі дошкільного сенсорного виховання дітей із загальним недорозвиненням мовлення. Корекційна педагогіка: вісник Української асоціації корекційних педагогів. 2015. № 1. С. 15–21.

Лепеха Л. П., Городиська М .Б. Логопедичні ігри в корекційній роботі з дітьми із загальним недорозвиненням мовлення. Львів-Дрогобич : Посвіт, 2014. 76 с.

Молошна І .А. Особливості розвитку лексико-граматичної сторони мовлення із загальним недорозвитком мовлення. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації: матеріали V Всеукраїнської заочної науково-практичної конференції (5 квітня 2016 року). Суми : ФОП Цьома С. П., 2016. С. 119–123.

Окремі аспекти мовлення дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвиненням мовлення», Кляп М. І., Scientific Journal “Virtus”, Issue № 20, Part I, January, 2018. 216 p. P. 132–135.

Рібцун Ю .В. Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей молодшого дошкільного віку із ЗНМ: програмно-методичний комплекс (Рекоменд. МОН України, Лист № 1/11-9371 від 11.10.2010 р.). Київ: Освіта України, 2011. 292 с.

Трофименко Л .І. Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із ЗНМ: програмно-методичний комплекс. 2013. 108 с.

Published

2025-09-25

Issue

Section

SECTION 2 SPECIAL AND INCLUSIVE EDUCATION