FORMING PROFESSIONAL CULTURE OF FUTURE MANAGERS OF POSTAL COMMUNICATION ENTERPRISES: ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-9-18Keywords:
professional culture, future managers of postal service enterprises, organizational and pedagogical conditions, professional training, motivation, information and educational environment, blended learningAbstract
The article substantiates the organizational and pedagogical conditions for the formation of professional culture among future managers of postal service enterprises in the context of digital transformation of education. Key conditions ensuring the effectiveness of this process are identified, including the development of sustainable motivation for managerial activity based on the awareness of the profession’s significance, its social mission, and personal responsibility. The role of motivational practices, interactive methods, success situations, and the involvement of role models in shaping internal professional motivation is emphasized. The second condition is the improvement of the content of the educational process through the integration of cultural studies topics into professional training, which contributes to the development of ethical awareness, social responsibility, professional values, and interdisciplinary thinking. The third condition is the creation of an information and educational environment focused on professional values. The importance of digital platforms, professionally oriented content, and the teacher’s role as a moderator of value-based dialogue is emphasized. The fourth condition is the combination of classroom, extracurricular, and independent student work within the framework of blended learning, which ensures flexibility of the educational process, development of autonomy, critical thinking, and adaptation of learning to individual needs. It is generalized that the implementation of these conditions creates a holistic system for the formation of professional culture among future postal service managers, which meets the modern requirements of professional education and contributes to the training of competent, ethically mature, and socially responsible specialists. The research results have practical significance for improving the professional training of managers in the postal service sector.
References
Веремчук О. В. Педагогічні умови формування професійної культури майбутніх документознавців : дис. … канд. пед. наук. 13.00.04. Рівнен. держ. гуманітар. ун-т. Рівне, 2016. 297 с.
Гончар Л. В. Теоретичні і методичні засади формування культури професійної діяльності майбутніх менеджерів в освітньому середовищі університету: дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04, ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет». Словʼянськ, 2021. 538 с.
Гриньов С. Я. Розвиток професійної культури майбутніх менеджерів з управління проектами в умовах магістратури: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Кіровоград. держ. пед. ун-т ім. В. Винниченка. Кіровоград, 2015. 283 с.
Гуревич Р. С., Гордійчук Г. Б., Коношевський Л. Л., Коношевський О. Л., Кусій М. І., Драчук М. І. Змішане навчання як сучасна форма побудови навчального процесу. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2023. Вип. 69. С. 14–35. DOI: 10.31652/2412-1142-2023-69-14-35.
Кухаренко В. М., Березенська С. М., Бугайчук К. Л., Олійник Н. Ю., Олійник Т. О., Рибалко О. В., Сиротенко Н. Г., Столяревська А. Л. Теорія та практика змішаного навчання : монографія / за ред. Кухаренка В. М. Харків : «Міськдрук», НТУ «ХПІ», 2016. 284 с.
Кушнір Н. С. Формування професійної культури майбутніх фахівців економічних спеціальностей: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Хмельницький національний університет, Міністерство освіти і науки України. Хмельницький, 2019. 263 с.
Мартиненко Л. В. Формування професійної культури майбутніх фахівців сфери ресторанного сервісу у вищих професійних училищах і коледжах: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна Національної академії педагогічних наук України, Київ, 2021. 327 с.
Okolie U. C., Igwe P. A., Elom M. E. et al. Enhancing TVET Teacher Education Curriculum for Sustainable Development in Sub-Saharan Africa. International Journal of Educational Development. 2021. Vol. 82. Article 102375. DOI: 10.1016/j.ijedudev.2021.102375
Prokopyshyn-Rashkevych L., Danyliuk I., Kovalchuk H. Coaching as a Tool for Developing Managerial Competencies in Higher Education. Advanced Education. 2018. № 10. С. 45–50. DOI: 10.20535/2410-8286.143364






