ACADEMIC INTEGRITY, COMPETENCIES, AND INNOVATIVE METHODS: SYNERGY IN HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-2

Keywords:

student-centeredness, academic integrity, competence, innovative communicative teaching  methods, higher education

Abstract

The article reveals the interrelation between academic integrity as the foundation of quality education and the competency-based approach implemented through innovative communicative methods (e.g., project- based learning, case methods, virtual laboratories). The relevance of the issue stems from the need to explore the synergistic connection among three key elements: academic integrity, the competency-based approach, and innovative communicative methods of student-centered learning.The purpose of the article is to substantiate the interrelation between academic integrity, the competency- based approach, and innovative communicative methods in the training of higher education students within a student-centered educational environment.The study confirms the existence of a strong interconnection among academic integrity, the competency- based approach, and innovative communicative methods, supporting the thesis that their synergy is a necessary condition for high-quality professional training in higher education under contemporary challenges. It is established that academic integrity is no longer merely an external ethical standard but a fundamental integral competence that ensures trust and the quality of all other professional competencies. The research demonstrates that student-centeredness is the most effective methodological framework, while innovative communicative methods (case method, project-based learning) serve as key tools for overcoming formalism in mastering the principles of academic integrity. The synergistic model helps minimize the gap between declarative competencies and real practices, which is critically important for preparing professionals capable of responding to the challenges of digitalization, globalization, and wartime conditions.Prospects for further research include the development of a pedagogical model for cultivating digital academic integrity, incorporating criteria for the ethical use of AI by students and educators.

References

Академічна доброчесність в епоху штучного інтелекту : матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації, 27 січня – 9 березня 2025 року. Львів Торунь : LihaPres, 2025. 208 с. URL: https://cuesc.org.ua/images/informlist/advanced_training_EU_%D0%905_%D0%94%D0%A0%D0%A3%D0%9A_.pdf

Аналітична довідка за результатами дослідження практик академічної доброчесності у вищих навчальних закладах України. Київ, 2016. 43 с. URL: https://www.donnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/8/2019/08/Analiz_prakt.Akad.dobr.u-ZVO-Ukr_.pdf

Башкір О. Реалізація принципів академічної доброчесності в закладах вищої освіти України. Освітологічний дискурс, 2021. № 2 (33). С.77–90. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.2.6

Кулик О. Овсієнко Л. Аакадемічна доброчесність в умовах глобалізації освіти: виклики та можливості для стійкого розвитку. Актуальні питання в сучасній науці. 2024. № 8 (26). С.850–860. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6300-2024-8(26)-850-860

Макеєв С. Генезис поняттєвого апарату компетентнісного підходу у дослідженнях зарубіжних і вітчизняних науковців. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип 43. Т. 2. С. 230–237 DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/43-2-38

Михайліченко М.В., Рудик Я.М. Освітні технології: навчальний посібник.Київ: ЦП «КОМПРИНТ», 2016. 583 с.

Опольська М.В., Попадич О.О., Попадич Б.Т., Петухова Т.А. Концепт категорії академічної доброчесності у вищій освіті. «Наука і техніка сьогодні» (Серія «Педагогіка», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Фізико-математичні науки», Серія «Техніка»)»: журнал. 2025. № 2(43) 2025. С. 833–841. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/71211

Партико Н.В., Смирнова І.М., Житомирська Т.М. Академічна доброчесність в епоху штучного інтелекту: виклики та можливості для здобувачів освіти. Інноваційна педагогіка. 2024, Вип.72. С.265 –268. DOI: https://doi.org/10.32782/26636085/2024/72.53

Романчук Н. О., Романчук Н. І. Компетентнісний підхід в освіті: Концепції, суть, зміст. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія: Педагогічні науки. 2018. № 4. С. 119–122.

Твердохліб А. І. Сучасні уявлення науковців про «компетенцію» і «компетентність». Вісник Черкаського університету. Серія Педагогічні науки. 2016. № 15. С. 88–95.

Council recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (2018/C 189/01). Official Journal of the European Union, 04 June 2018. Vol. 61, C 189. pp. 7–13.

Rychen D.S., Salganik L.H. Definition and Selection of Competencies (DeSeCo): Theoretical and Conceptual Foundations: Strategy Paper. Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), 2002. 27 p.

Published

2025-12-01

Issue

Section

SECTION 1 EDUCATION AND PEDAGOGICAL SCIENCES