ANALYSIS OF INNOVATIVE TECHNOLOGIES FOR TRAINING FUTURE TEACHERS IN THE PROCESS OF FOREIGN LANGUAGE EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-10

Keywords:

innovative technologies, foreign language education, training of future teachers, digital  competence, gamification, blended learning, project activities, professional training

Abstract

The article analyzes modern approaches to the use of innovative technologies in the process of training future teachers by means of foreign language education. The essence, functional capabilities and pedagogical potential of innovative technologies are revealed, in particular their role in the formation of foreign language, digital and methodological competencies. The main types of innovations are characterized: blended and distance learning, gamification, mobile and autonomous learning, interactive electronic resources, project activities, and the formation of an electronic portfolio. The emphasis is on practical aspects of their application in the process of professional training of future teachers. The advantages of implementing innovations are determined - increased motivation, development of communication skills, formation of professional independence, ability to work with digital educational tools. Difficulties associated with an insufficient level of digital literacy, fragmentation of methodological support, as well as limited access to technical resources in some higher education institutions are identified. The need to update educational programs, create internal support systems for teachers, develop digital infrastructure and increase students’ methodological readiness to use innovations in their future professional activities is substantiated. Specific recommendations are proposed for improving foreign language training based on innovative technologies. Prospects for further research include studying the effectiveness of individual technological solutions, testing integrated educational models and developing indicators for assessing the formation of innovative pedagogical competence. The results obtained can be used in teaching practice in higher education institutions, as well as for updating the content of professional language training taking into account the requirements of modern education and digital transformation of the educational process.

References

Вербівський Д. С. Застосування інноваційних технологій в підготовці майбутніх вчителів інформатики. Педагогічна Академія: наукові записки. 2024. (7). DOI: https://doi.org/10.57125/ pedacademy.2024.06.29.11

Вознюк О., Дубасенюк О. Перспективні напрямки підготовки майбутніх вчителів до інноваційної педагогічної діяльності. Нові технології навчання: збірник наукових праць 2020. Вип. 93. С. 50−57.

Глузман О. В. Інноваційні освітні технології в умовах реформування системи вищої освіти. Теорія і практика управління соціальними системами. 2013. No 2. С. 86−92.

Гордієнко Ю. А. Формування педагогічної толерантності майбутніх учителів іноземних мов початкової школи: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2017. 20 с.

Ковальчук В. І. Впровадження інноваційних технологій навчання у процесі професійної підготовки студентів закладів вищої освіти. Молодий вчений. 2018. No 3. С. 543−547.

Комар А. О., Орлова О. О. Дидактичні особливості професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов. Інноваційна педагогіка. 2019. Випуск 14. Т. 1. С. 91–95. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085- 2019-14-1-18

Пінчук І. О. Інноваційні технології навчання іноземних мов у процесі підготовки майбутніх учите- лів початкової школи. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка: Педагогічні науки. 2018. № 3. С. 39–46.

Семеновська Л. Інноваційні технології у підготовці майбутніх фахівців до професійно орієнтованого іншомовного спілкування. Педагогічні науки. 2022. (79), 54–59. DOI: https://doi.org/10.33989/2524-2474.2022.79.264541

Соломаха А. В., Лобода О. В. Сучасні тенденції іншомовної підготовки майбутніх учителів початкової ланки освіти угорщини. Інноваційна педагогіка. 2020. Випуск 24. Т. 2. С. 119–124. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2020/24-2.24

Терлецька Л. Сучасні аспекти іншомовної підготовки майбутнього вчителя початкової школи. Педагогічна інноватика: сучасність та перспективи. 2025. № 9. С. 32–36. DOI: https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-9-5

Шевченко Л. С. Підготовка майбутніх учителів до інноваційної педагогічної діяльності: контекстний підхід. Інформаційні технології в освіті. 2017. Вип. 1. С. 180–190.

Published

2025-12-01

Issue

Section

SECTION 1 EDUCATION AND PEDAGOGICAL SCIENCES