INTEGRATED LEARNING AS A METHODOLOGICAL CONCEPT OF FORMING CIVIC COMPETENCE OF STUDENTS OF GENERAL SECONDARY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-11Keywords:
integration, civic and historical educational branch, activity-oriented model, value-oriented modelAbstract
The article focuses on the formation of civic competence based on the integration of educational fields. The relevance of the study is determined, the approaches of scientists to this problem are analyzed. Researchers focus on the types of integration, the content of the integrated course according to the model program, the formulation of interdisciplinary tasks. It is emphasized that the State Standard of Basic Secondary Education is formed taking into account the use of integration as an important element of the educational process. The purpose of the article is to clarify the features of the formation of civic competence in the process of integrated learning of students of a general secondary education institution. The study is based on the integration of civic education in the basic school of the secondary education institution, which operates according to the Concept of the New Ukrainian School, and focuses on the interrelationships of individual educational branches. The content of the key concepts included in the article is revealed. In the author’s opinion, civic competence should be formed on the basis of integration through the interrelationship of the main didactic elements: educational process – civic education – civic culture – civic competence. This requires considering the problem through the prism of the content of the educational branches of the State Standard of Basic Secondary Education. The basis is an activity-oriented and value- oriented model of integration. Examples of integration of civic education with the history of Ukraine, language and literature and art branches are given. Among the teaching methods, project, interactive, and text-centric are distinguished. The value-oriented model of integration provides for the end-to-end education of schoolchildren in the process of implementing educational branches, which is declared by the Concept of the New Ukrainian School. The pedagogical conditions for the implementation of integrated learning in educational branches are formulated: 1) analysis of the requirements of the State Standard of Basic Education, the model curriculum and the content of relevant textbooks; 2) identification of topics for integration; 3) unification of individual elements of the course into a holistic system.
References
Гупан Н. М., Пометун О. І. Нові професійні ролі вчителя як чинник інноваційного розвитку демократичної освіти. IІ Всеукраїнська науково-практична конференція з он-лайн трансляцією «Формування громадянської культури в новій українській школі: традиційні та інноваційні практики» (6–7 червня 2019 р., Суми. С.176–181.
Гупан Н., Ремех Т., Сєрова Г. Розвиток громадянської активності та патріотизму учнів на уроках предметів і курсів громадянської та історичної освітньої галузі: методичні рекомендації. [Електронне видання]. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2024. 133 с.
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 373 с.
Державний стандарт базової середньої освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 898-2020-%D0%BF#Text
Інтегративний підхід : актуальність, сутність, особливості впровадження в умовах початкової школи: навчально-методичний посібник. Уклад.: Н. Б. Ларіонова, Н. М. Стрельцова. Харків : «Друкарня Мадрид», 2018. 76 с.
Косянчук С. В. Дидактичний потенціал інтеграції у процесі осучаснення освіти. Нова українська школа: теорія і практика реалізації інтегрованого підходу: матеріали міжнародної наукової конференції (17–18 травня 2018 р., м. Тернопіль). Тернопіль : Вектор, 2018. С. 179–183.
Кулішов В.С. Теоретичні і методичні аспекти проведення інтегрованих занять у закладі професійної освіти на засадах компетентнісного підходу: навчально-методичний посібник. Біла Церква: БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України, 2021. 68 с.
Педагогічний словник. За ред. М.Д. Ярмаченка. Київ: Педагогічна думка, 2001. 514 с.
Пометун О. Методологія створення інтегрованого курсу з історії та громадянської освіти для 5-го класу (на прикладі модельної програми й підручника «Досліджуємо історію і суспільство» ). О. Пометун, Н. Гупан. Проблеми сучасного підручника. 2022. Вип. 28. С. 115–132.
Про освіту. Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності. Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text
Про затвердження концептуальних засад реформування історичної освіти в системі загальної середньої освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1072729-24#Text.
Словник-довідник з професійної педагогіки. За ред. А.В. Семенової. Одеса: Пальміра, 2006. 221с.






