STATISTICAL ANALYSIS OF THE RESULTS OF THE PEDAGOGICAL EXPERIMENT ON THE FORMATION OF LEADERSHIP COMPETENCE OF FUTURE OFFICERS – SPECIALISTS IN PHYSICAL CULTURE AND SPORTS IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-20Keywords:
leadership competence, future officer, scientific hypothesis, pedagogical experiment, process, formationAbstract
This scientific article highlights the results of the ascertaining and formative stages of a pedagogical experiment on the formation of leadership competence in future officers – specialists in physical culture and sports (hereinafter referred to as FOSPCS) in the process of professional and pedagogical training in higher military educational institutions (hereinafter referred to as HMEIs), as well as a statistical analysis and interpretation of the data obtained from the pedagogical experiment. The following nonparametric criteria were used to statistically confirm the experimental data obtained and prove their reliability: – the G sign test, which allows comparing independent samples and determining whether there is a statistically significant difference between them; – Wilcoxon’s T-test, used to determine differences in experimental data recorder under two different conditions within the same sample of respondents at different time intervals. The values of Wilcoxon’s T-test confirm the reliability of the effectiveness of introducing pedagogical conditions for the formation of leadership competence FOSPCS. The pedagogical experiment was conducted between 2022 and 2024 with the FOSPCS of the Educational and Scientific Institute of Physical Culture and Sports and Health Technologies of the National University of Defense of Ukraine. The general population at the research stages consisted of 10 respondents from the third year and 10 respondents from the fourth year.The results of the formative stage of the pedagogical experiment demonstrated positive dynamics in the formation of leadership competence in FOSPCS. Statistical calculations of the pedagogical experiment indicated the reliability of the experimental data and confirmed the effectiveness of the pedagogical conditions we introduced for the formation of leadership competence in FOSPCS in the process of professional and pedagogical training at higher military educational institutions.
References
Білошицький В. В. Критерії і показники діагностування лідерської компетентності майбутніх офіцерів – фахівців фізичної культури і спорту в процесі професійно-педагогічної підготовки. Військова освіта: зб. наук. пр. Національного університету оборони України. 2022. № 47. С. 19–29.
Білошицький В. В., Лиман Р. М., Веремієнко М. М. Результати констатувального етапу педагогічного експерименту щодо сформованості лідерської компетентності майбутніх офіцерів – фахівців фізичної культури і спорту. Інноваційна педагогіка : наук. журн., Причорноморський науково-дослідний інст. економіки та інновацій. Вип. 70. Т. 1. 2024. С. 87–91.
Бойко О. В. Теоретичні та методичні основи формування лідерської компетентності майбутніх офіцерів Збройних сил України у процесі професійної підготовки. Дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Нац. акад. пед. наук України. Київ, 2021. 827 с.
Гончаренко Семен. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с.
Казакевич О. І. Формування лідерської компетентності майбутніх маркетологів у процесі міждисциплінарної підготовки: дис. … д-ра філософії: 015 Професійна освіта. Дніпро, 2022. 302 с.
Кирпенко Є. В. Статистичний аналіз та інтерпретація результатів педагогічного експерименту формування методичної компетентності у майбутніх офіцерів – фахівців фізичної культури і спорту у процесі їх професійно-педагогічної підготовки. Педагогічна Академія: наукові записки. 2024. № 11. URL: https://doi.org/10.5281/zenodo.14171733
Мараховська Н. В. Педагогічні умови формування лідерських якостей майбутніх вчителів у процесі навчання дисциплін гуманітарного циклу: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Харків, 2009. 20 с.
Москальов І. О., Лисенко Д. П. Застосування методів математичної статистики у психолого- педагогічних дослідженнях: навч. посіб. Київ : НУОУ, 2023. 184 с.
Наказ Міністерства оборони України “Про затвердження Положення про особливості організації освітнього процесу у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, закладах фахової передвищої військової освіти” № 120 від 15.02.2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0453- 24#Text
Нестуля С. І. Дидактичні основи формування лідерської компетентності майбутніх бакалаврів з менеджменту: монографія. Полтава: ПУЕТ, 2019. 798 с.
Торічний О. В. Формування лідерських компетентностей у майбутніх офіцерів-прикордонників у процесі навчання загальновійськових й військово-спеціальних дисциплін : зб. наук. пр. Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія : педагогічні науки. Хмельницький : Вид-во НАДПСУ, 2018. № 2 (13). С. 468–480.
Тюріна В. О. Лідерська компетентність і визначення рівня її сформованості у курсантів як майбутніх офіцерів поліції. Інноваційна педагогіка: науковий журнал. 2020. Вип. 20(3).С. 90–92.
Ягупов В. В., Білошицький В. В. Сутність, структура і зміст лідерської компетентності майбутніх офіцерів – фахівців фізичної культури і спорту. Наукові записки. Серія: педагогіка: зб. наук. пр. Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. 2023. №1. С. 210–219.






