APPLICATION OF INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN THE PROCESS OF THEORETICAL AND PRACTICAL TRAINING OF FUTURE TEACHERS FOR PROFESSIONAL ACTIVITY IN AN INCLUSIVE EDUCATIONAL ENVIRONMENT
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-3-6Keywords:
future teachers, innovative technologies, training, inclusive educational environment, children with special educational needs.Abstract
The article substantiates that the formation of future teachers' readiness for inclusive education should take place in an organized educational process, subject to rethinking the technology of conducting all types of classes and the systematic use of innovative technologies. It is proved that the modern educational process is not only to provide knowledge, form professional skills and abilities of future specialists, develop their thinking, but also to teach them the forms, methods and means of independent knowledge acquisition. The professional training of higher education students becomes more realistic and purposeful when innovative rather than reproductive technologies are used. The content of technologies such as «case coaching», «e-coaching», «brainstorming», «online discussion », «master class» is revealed, the basis for which is the modeling of educational, quasi-professional, research and socially significant situations of professional activity in an inclusive educational environment, their discussion, analysis and evaluation, which allows future teachers to master the subject and social aspects of inclusive education, the system of relations and problems that are characteristic of the inclusive educational environment of an educational institution. The study focuses on the results of training future teachers for inclusive education, which depends on the environment of the educational institution, and the variety of pedagogical technologies (for example, technology strategy, modeling of pedagogical situations, technology for designing an individual correctional educational route, group work technologies, etc.), which are interrelated, can be revealed and combined in the hands of an experienced teacher, because the conditions for their use depend on many factors, and the constructive combination of Examples of the implementation of innovative technologies in the process of training future specialists for inclusive education in an educational institution are considered in detail.
References
Gurukkal R. Techno-Pedagogy Needs Mavericks. Higher Education for the Future. 8(1). 2021. P. 7–19. DOI: https://doi.org/10.1177/2347631121989478.
Hirsh-Pasek K., Zosh J.M., Golinkoff R.M., Gray J.H., Robb M.B., && Kaufman J. Putting education in «educational» apps: Lessons from the science of learning. Psychological Science in the Public Interest. 2015, 16 (1). P. 3–34. DOI: https://doi.org/10.1177/1529100615569.
Kirschner P.A., Sweller J., & Clark R. E. Why minimal guidance during instruction does not work: An analysis of the failure of constructivist discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching. Educational Psychologist. 2006. 41(2). С. 75–86.
Mitchell P. D. Educational Technology : Panacea or Placebo II Bajpai A. C. and Leedham. (Edc.) Aspects of Educational Technology, 4. London : Pitham, 1970. 233 p.
Northern Illinois University Center for Innovative Teaching and Learning. Role playing. In Instructional guide for university faculty and teaching assistants. URL: https://www.niu.edu/citl/resources/guides/instructional-guide/roleplaying.shtml (date of access: 20.04.2024).
Oseredchuk O., & Sorochan M. ats. Application of Information Technologies is a Necessary Condition for Qualitative Monitoring of Higher Education and Modernization of Educational Process . IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, 2022. VOL. 22 No. 3. Р. 501–510. DOI: https://doi.org/10.22937/IJCSNS.2022.22.3.64
Sakamoto Т. The Roles of Educational Technology in Curriculum Development. Curriculum Development by Means of Educational Technology. Paris, Centre for Educational Research and Innovation Publ., OECD, 1974, 218 p.
Берегова М. І. Дидактико-практична підготовка майбутніх корекційних педагогів до роботи в умовах інклюзивного освітнього простору: дис. … канд. пед. наук : 13.00.03. Київ, 2019. 235 c.
Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : підручник. 3-тє видання, виправлене. К. : Академвидав, 2015. 304 с.
Закон України «Про освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 20.04.2024) Середовище, що належить дітям. Порадник для педагогів закладів дошкільної освіти. Упоряд. Н. Софій, Ю. Найда. Київ 2019. 68 с.
Зязюн I. A. Сучасні дидактичні моделі i логіка учіння. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики у підготовці фахівців : методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. пр. Київ-Вінниця : ДОВ «Вінниця», 2000. С. 4–7.
Інклюзивне навчання у закладах загальної середньої освіти: керівництво для тренера : навч.-метод. посібн. URL: http://posibnyk.nus.org.ua/wp-content/uploads/HANDOUT-for-trainers_TOT-Sept-2018_correctedfinal1-new.pdf (дата звернення: 26.04.2024).
Негрівода О. О. Використання навчальних ситуацій (кейсів) у контексті професійно орієнтаційної роботи. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2011/2_2011/26.pdf (дата звернення: 20.04.2024).
Організація та проведення майстер-класів : м етод. рекоменд. URL: https://naurok.com.ua/scho-takemayster-klas-metodichni-rekomendaci-160297.html (дата звернення: 17.04.2024).
Основи дискусії: як зробити уроки цікавими. URL: https://naurok.com.ua/post/osnovi-diskusi-yak-zrobitiuroki-cikavimi (дата звернення: 20.04.2024).
Основи коучингу : навч. посібн. О. О. Нежинська, В. М. Тименко. Київ; Харків : ТОВ «ДІСА ПЛЮС», 2017. 220 с.
Сорочан М. П. Використання кейс-технології у контексті підготовки майбутніх вихователів до професійної діяльності в умовах інклюзивного навчання в закладах дошкільної освіти. Збірник тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції «Наука, освіта, технології і суспільство: світові тенденції та регіональний аспект», Рівне : ЦФЕНД, 2023. Ч. 1. С. 49–50. URL: http://www.economics.in.ua/2023/01/11-1.html
Шевченко Л. С. Підготовка майбутніх учителів технологій до інноваційної педагогічної діяльності : монографія. Вінниця : ТОВ «Друк», 2018. 392 с.
Шевченко Л. С. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх учителів технологій до інноваційної педагогічної діяльності : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Вінниця, 2019. 703 с.
Шматков Є. В., Коваленко Д. В. Інноваційні технології навчання : навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів інженерно-педагогічних спеціальностей. Харків : ВПП «Контраст», 2008. 172 с.