ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ДО ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: ПРАКТИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Микола Михайлович Прищепов Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-0642-1274

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-12

Ключові слова:

майбутній учитель, інноваційна діяльність, теоретичні засади, концепція, модель, технологія професійної підготовки

Анотація

Стаття присвячена практичному аспекту професійної підготовки майбутнього вчителя до інноваційної діяльності. Зазначено, що головною особливістю підготовки майбутнього вчителя є освітня діяльність, що спрямована на формування високого рівня компетентності в обраній професії. Підставою для цього є розкриття сутності інноваційної діяльності, яка спрямована на реалізацію результатів наукових досліджень та передового практичного досвіду в соціально-економічному становленні суспільства. Визначено, що концепція професійної підготовки майбутнього вчителя спирається на методологічні підходи (традиційний, діяльнісний та ціннісно-особистісний) та передбачає формування у студентів знань та умінь, що необхідні для реалізації інноваційної діяльності у професійній галузі. Виявлення практичних аспектів професійної підготовки майбутнього вчителя до інноваційної діяльності (на прикладі технології проєктного навчання) здійснювалося під час розробки моделі та технології, де вони знайшли своє відображення. Модель підготовки забезпечує системність і цілісність даного процесу і включає такі компоненти: цільовий, змістовий, процесуальний та оціночно-результативний. Технологія підготовки майбутнього вчителя до інноваційної діяльності передбачає впорядковану сукупність дій, що забезпечує досягнення майбутніми вчителями середнього та високого рівня готовності до інноваційної діяльності у процесі послідовного просування від когнітивного до практичного та рефлексивно-оцінного етапу з постійною опорою на рефлексію та самооцінку. Визначено, що особливостями підготовки майбутнього вчителя до інноваційної діяльності є: максимальне використання практики та самостійної роботи у навчальному процесі підготовки студентів; спрямованість процесу навчання студентів на результати їхньої освіти, а також затребуваність випускників на ринку праці; розуміння результатів процесу навчання студентів як компетенцій, що набувають випускники, їх професійної та соціальної активності; розробка системи безперервного контролю, багатоаспектної оцінки та управління якістю освіти.Доведено, що зазначені в статті теоретичні засади, концепція, модель та технологія відображають найбільш істотні практичні аспекти професійної підготовки майбутнього вчителя до інноваційної діяльності.

Посилання

Артюшина М. Сутність та особливості інноваційнозорієнтованого підходу у сучасній вищій освіті. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Умань, 2009. С. 15–22.

Гавриш І. Теоретико-методологічні основи формування готовності майбутніх учителів до інноваційної професійної діяльності. (Дис. докт. пед. наук). Харкі, 2006. 572 с.

Дубасенюк О. Інноваційні освітні технології та методики в системі професійно-педагогічної підготовки. Професійна педагогічна освіта: інноваційні технології та методики: Монографія. Житомир, 2009. С. 14–47.

Михайлишин Р. Професійна готовність педагога до інноваційної діяльності: якісний аспект: Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2016. Вип. 31. C. 11–18.

Огієнко О., Калюжна Т., Мільто Л. та ін. Формування готовності майбутніх вчителів до інноваційної діяльності: теорія і практика: кол. моногр. Київ, 2016. 258 с.

Староста В., Гошко І. Структурні компоненти готовності педагога до інноваційної діяльності. Зб. наук. пр. ЗОІППО. 2018. С. 1–6.

Уруський В. Формування готовності вчителів до інноваційної діяльності: метод. посіб. Тернопіль : ТОКІППО, 2005. 96 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ОСВІТА ТА ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ