ТЕОРЕТИЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ПРИНЦИПІВ ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ФУНКЦІОНУВАННЯ СИСТЕМИ РАННЬОГО ВИЯВЛЕННЯ ТА ЛОГОПЕДИЧНОГО ВТРУЧАННЯ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-17Ключові слова:
раннє виявлення, логопедичне втручання, дошкільний вік, мовленнєві порушення, діти з особливими освітніми потребами, корекційно-розвиткова роботаАнотація
У статті розглянуто ключові аспекти та принципи побудови ефективної системи раннього виявлення та логопедичного втручання для дітей дошкільного віку в контексті сучасних вимог інклюзивної освіти. Розкрито сутність та значення раннього втручання як необхідної передумови успішного розвитку дітей з мовленнєвими порушеннями та їхньої повноцінної інтеграції в освітнє середовище. Проаналізовано теоретичні засади раннього виявлення, включаючи різні моделі скринінгу та діагностики, а також особливості їхнього застосування у дошкільних освітніх установах, що реалізують інклюзивні підходи. Визначено провідні принципи організації логопедичного втручання в умовах інклюзії, такі як індивідуалізація корекційно-розвиткової роботи, комплексний підхід із залученням різних фахівців (логопедів, психологів, спеціальних педагогів, вихователів), активна участь батьків у процесі корекції, а також створення адаптивного та сприятливого для мовленнєвого розвитку середовища. Виявлено теоретичні зв'язки між ефективністю раннього втручання та ступенем включення дітей з особливими освітніми потребами, зокрема з мовленнєвими порушеннями, у загальноосвітній процес. Теоретично обґрунтовано необхідність розробки та впровадження гнучких моделей логопедичного супроводу, що враховують різноманітність потреб дітей в умовах інклюзивних груп. Проаналізовано потенційні виклики та бар'єри, які можуть виникати при функціонуванні системи раннього виявлення та втручання в умовах інклюзивного навчання, такі як недостатня підготовленість педагогічного персоналу, обмеженість ресурсів, необхідність координації дій різних фахівців та відсутність єдиних стандартів. Зазначено можливі шляхи подолання цих викликів через удосконалення системи підготовки фахівців, розробку методичних рекомендацій, посилення міжвідомчої співпраці та підвищення обізнаності батьків і суспільства щодо важливості ранньої допомоги дітям з мовленнєвими порушеннями.Виявлено теоретичну цінність інтеграції даних з різних наукових галузей для формування цілісної концепції системи раннього виявлення та логопедичного втручання в умовах інклюзивного навчання. Теоретично обґрунтовано роль моніторингу та оцінки ефективності системи для її подальшого вдосконалення та адаптації до мінливих потреб дітей та освітнього середовища. У статті розкрито перспективи подальших наукових досліджень, спрямованих на емпіричну перевірку висунутих теоретичних положень та розробку практичних рекомендацій для імплементації ефективних моделей раннього втручання в практику інклюзивних освітніх установ.
Посилання
Атрощенко Т., Бондар Т. Науковi пiдходи до створення сприятливого інклюзивного освітнього середовища у початковій школі. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 36. том 1. 2021. С. 195–200.
Бєлова О. Особливості розвитку мовлення у дітей з інтелектуальними порушеннями. Медична освіта. 2021. № 1. С. 5–10. URL: https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/11876/11299.
Боряк О. В. До питання логопедичної роботи з дітьми з порушеннями інтелектуального розвитку. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. Вип. 27. С. 31–37.
Бондар Т. І. Тенденції розвитку інклюзивної освіти у США та Канаді : дис.… докт. пед. наук: 13. 00. 01. Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія. Хмельницький, 2019. 607 с.
Данілавічютє Е. А. Стратегії викладання в інклюзивному навчальному закладі : навчально-методичний посібник. К. : Видавнича група «А.С.К.». 2012. 287 с.
Калініченко І. О. Особливості формування інклюзивного освітнього середовища для забезпечення всебічного розвитку дитини. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2012. № 9. С. 120–126.
Любарець В., Васильєва Г., Верьовкіна Ж. Нормативно-правові аспекти в інклюзивній освіті. Освіта майбутнього: концепції, методи, підходи : колективна монографія. Київ : Міленіум. 2020. С. 216–227.
Малишевська І. Інклюзивне освітнє середовище: генеза поняття. Особлива дитина: навчання і виховання. 2016. № 3. С. 19–26.





