ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ ШІ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ ПОКРАЩЕННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-19Ключові слова:
комунікативна компетентність, штучний інтелект, платформи на основі ШІ, інтерактивне навчання, реальний контекст, аналіз мовленняАнотація
У статті розглядається використання засобів штучного інтелекту як потужного й ефективного інструменту на уроках англійської мови для формування й вдосконалення іншомовної комунікативної компетентності учнів. На основі аналізу останніх досліджень та публікацій визначено, що штучний інтелект користується популярністю серед сучасних методів навчання іноземної мови. Таким чином, було описано його головні особливості. Крім того, виокремлено проблеми, що заважають учням вільно розмовляти іноземною мовою, які пов’язані з відсутністю автентичного мовного середовища та обмеженими можливостями учнів практикувати спонтанне мовлення в класі, зокрема через емоційні фактори, такі як страх зробити помилку й бути засудженим. Особливу увагу приділено аналізу та опису платформ, побудованих на основі ШІ, зокрема «Gliglish», «ElsaSpeak», «SmallTalk2me», «Talkpal» та «Character. ai». Наведено характеристику їх функціоналу та можливостей щодо вдосконалення усного мовлення учнів, корекції вимови, побудови реалістичних мовних ситуацій та надання індивідуального зворотного зв’язку. Більше того, зазначено можливість їх поєднання з іншими методами навчання, такими як «Flipped classroom learning», комунікативним підходом, у поєднанні з рольовими іграми, дебатами. Така комбінація допомагає створити динамічне й мотиваційне навчальне середовище. У статті наводяться практичні приклади завдань, рольових ігор та дебатів із використанням ШІ, що дозволяє учням практикувати мовлення в реальному, або ж наближеному до реальності контексті. Спираючись на аналіз функціоналу вищезгаданих платформ на основі ШІ доводиться доцільність їх інтеграції у навчальний процес, що має на меті вдосконалити іншомовну комунікативну компетентність учнів.
Посилання
Гавриляк Л. С. Комунікативна компетентність як складова підготовки сучасного фахівця. The art of scientific mind. 2019. № 3. С. 71–72.
Добротвор О. В. Комунікативна компетентність як предмет наукового дослідження. 2013. С. 58–59.
Ковальчук І. С., Суховецька С.В., Колодій-Загільська О. А. Базові наукові підходи формування комунікативної компетентності студентів не мовних спеціальностей під час вивчення англійської мови. International journal of innovation technologies in social science. 2019. 6(18). C. 5.
Макарова А. А. Розвиток англомовної комунікативної компетентності учнів старшої школи засобами «Flipped learning» : магістерська робота. Хмельницький, 2024. 111 с.
Чеботарьова І. О. Комунікативна компетентність: теоретичний аспект. Харків, 2014. Вип. ХХХVI. 209 с.
Cansu A. K., Büsra G. A. Review of Generative Artificial Intelligence (GENAI). Tools in Second/Foreign LanguageTeaching. EJERCongress 2024 International Eurasian Educational Research Congress Conference Proceedings. 2024. P. 11.
Lillis Theresa. Communicative Competence. Encyclopaedia of Language and Linguistics. 2005. P. 1.
Pezhman Zare, Moomala Othman. Classroom Debates as a Systematic Teaching/Learning Approach. World Applied Sciences Journal. 2013. Vol. 28, No 11. P. 1509–1510.
Manggiasih L. A., Loreana Y. R., Azizah A., Nurjati N. Strength and Limitations of SmallTalk2Me App in English Language Proficiency Evaluation. Teaching English Language and Literature Journal. 2023. Vol. 11, No 2. P. 136.





