STEM-ОСВІТА НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ: ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДЛЯ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-22

Ключові слова:

STEM-освіта, географія, Нова українська школа, модельні навчальні програми, геоінформаційні системи, міждисциплінарне навчання, проєктна діяльність, цифрові технології

Анотація

Стаття присвячена дослідженню можливостей інтеграції STEM-освіти (Science, Technology, Engineering, Mathematics) у викладання географії в закладах загальної середньої освіти в рамках реформи Нової української школи (НУШ). На основі Модельних навчальних програм для 6–9 класів, що впроваджуються поетапно з 2022 року, проаналізовано потенціал географії як міждисциплінарного предмета для формування ключових компетентностей учнів, таких як інформаційна грамотність, критичне мислення, громадянська та соціальна відповідальність. У статті розглянуто виклики впровадження STEM-підходів на уроках географії, зокрема недостатнє матеріально-технічне забезпечення, обмежену підготовку вчителів і брак методичних розробок, адаптованих до модельних програм. Запропоновано інноваційні рішення, включаючи використання геоінформаційних систем (ГІС), проєктну діяльність, міждисциплінарні модулі та цифрові технології, такі як віртуальна реальність і програмування. Особливу увагу приділено інтеграції STEM у теми 6 класу, зокрема «Глобус – модель Землі», «Літосфера» і «Атмосфера», а також у теми 7–9 класів, такі як екологічний моніторинг, картографування природних ресурсів і моделювання «розумного міста». Наведено приклади практичних завдань, які поєднують науку, технології, інженерію та математику, наприклад, аналіз кліматичних даних, створення 3D-моделей рельєфу та розробка систем захисту від природних явищ. Підкреслено роль вчителя географії як фасилітатора інноваційних підходів і необхідність професійного розвитку через тренінги з ГІС, програмування та проєктного навчання. Запропоновано рекомендації для шкіл щодо створення STEM-лабораторій, інтеграції технологій у позакласну діяльність і співпраці з науковими установами. Стаття наголошує, що STEM-освіта на уроках географії готує учнів до вирішення глобальних викликів, таких як зміна клімату та сталий розвиток.

Посилання

Бібік Н. М. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи. Освіта України. Вип. 15, 2017. С. 4–7.

Карплюк О. В. Формування картографічної компетентності учнів на уроках географії в Новій українській школі. Географія та основи економіки в школі. Вип. 4, 2019. С. 12–17.

Коваленко І. І. Використання інтерактивних технологій на уроках географії в Новій українській школі. Інформаційні технології в освіті. Вип. 2, 2020. С. 25–30.

Компетентнісне навчання та викладання географії у системі неперервної педагогічної освіти : кол. монографія / [авт. кол.: Л. П. Вішнікіна, А. А. Шуканова, О. А. Федій, С. П. Сарнавський та інші.] ; за наук. ред. д-ра пед. наук Л. П. Вішнікіної. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2022. 265 с.

Міністерство освіти і науки України. Концепція Нової української школи. 2016. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola (дата звернення: 04.05.2025).

Модельна навчальна програма «Географія. 6–9 класи» для закладів загальної середньої освіти / С. П. Запотоцький, Г. І. Карпюк, Р. В. Гладковський та ін. 2022. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH%20poetap.z.2022/Prirod.osv.galuz/Heohrafiya/Heohrafiya.6-9-kl.Zapototskyy.ta.in.06.05.2022.pdf (дата звернення: 04.05.2025).

Модельна навчальна програма «Географія. 6–9 класи» для закладів загальної середньої освіти / С. Г. Кобернік, Р. Р. Коваленко, Т. Г. Гільберг, Л. М. Даценко. 2022. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSHpoetap.z.2022/Prirod. osv.galuz/Heohrafiya/Heohrafiya.6-9%20kl.Kobernik.ta.in.06.05.22.pdf (дата звернення: 04.05.2025).

Пометун О. І. Компетентнісний підхід в освіті: теоретичні засади та шляхи реалізації. Педагогіка. Вип. 3, 2016. С. 12–18.

Топузов О. М. Проблеми впровадження STEM-освіти в Україні. Педагогічна освіта: теорія і прак- тика. Вип. 25. 2018. С. 12–18.

Якименко С. М. Підготовка вчителів до впровадження STEM-освіти: виклики та перспективи. Наукові записки. Вип. 178, 2019. С. 45–50.

Bybee R. W. The Case for STEM Education: Challenges and Opportunities. Arlington, VA: NSTA Press. 2013.

Darling-Hammond L. Teacher education around the world: What can we learn from international practice? European Journal of Teacher Education, Vol. 40(3), 2017. P. 291–309.

Goodchild, M. F. Twenty years of progress: GIScience in 2010. Journal of Spatial Information Science. Vol. 1, Part II, 2010. P. 3–20.

Honey M., Pearson G., Schweingruber, H. (Eds.). STEM Integration in K-12 Education: Status, Prospects, and an Agenda for Research. Washington, DC: The National Academies Press. 2014.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 4 ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА НАВЧАННЯ