АВТОРСЬКИЙ ПІДХІД ДО ВИХОВАННЯ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ: ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ НА ОСНОВІ ДОСВІДУ ШКОЛИ ГУМАНІТАРНОЇ ПРАЦІ

Автор(и)

  • Артем Олександрович Кияновський КЗ «Навчально-виховний комплекс «Школа гуманітарної праці» Херсонської обласної ради https://orcid.org/0009-0009-9762-8366

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-9-3

Ключові слова:

авторська модель, виховання, початкова школа, експеримент, ШГП, гуманістична педагогіка

Анотація

У статті розглянуто теоретико-методологічні засади та практичні результати реалізації авторської моделі виховання, втіленої у Школі гуманітарної праці (м. Херсон). На основі принципів гуманістичної педагогіки створено цілісну систему, яка інтегрує інтелектуальний, моральний, естетичний, громадянський і фізичний компоненти розвитку особистості молодшого школяра. Автор підкреслює значення естетично організованого освітнього середовища, партнерства з родинами та педагогічної культури вчителя як ключових факторів успіху моделі. Упродовж 2020–2024 років було проведено педагогічний експеримент, у межах якого здійснено порівняльний аналіз рівня вихованості учнів ШГП і ЗЗСО (традиційних шкіл) за п’ятьма критеріями: моральність, естетична чутливість, громадянська активність, пізнавальна рефлексія та емоційна відкритість. Результати, отримані за допомогою авторської шкали ShHP-Q, засвідчили статистично достовірну перевагу учнів ШГП за всіма показниками. Зокрема, найвищий приріст виявлено в естетичній сфері (+1,3 бала), що свідчить про ефективність мистецького компонента моделі. Стаття обґрунтовує необхідність переорієнтації виховного процесу в Новій українській школі на інтегровані, особистісно зорієнтовані підходи, які створюють умови для щоденного проживання дитиною гуманістичних цінностей. Матеріали можуть бути використані як орієнтир для вдосконалення виховних стратегій у системі загальної середньої освіти.

Посилання

Кияновський А. Моя кохана школа – Школа гуманітарної праці. Дніпро: Середняк Т. К., 2024. 546 с. URL: https://methodological.sgt.ks.ua/material/10 (дата звернення: 22.05.2025).

Бех І. Д. Особистість у сяйві духовності : монографія. Київ – Чернівці : Букрек, 2021. 244 с.

Концепція Нової української школи: стратегія реформування загальної середньої освіти. Київ : Міністерство освіти і науки України, 2016. 40 с.

Research Methods in Education By Louis Cohen, Lawrence Manion, Keith Morrison. 2018

Бех І. Д. Особистість на шляху до духовних цінностей монографія. Київ – Чернівці : Букрек, 2018. 296 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-25

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ОСВІТА ТА ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ