ПОЗАКЛАСНА РОБОТА З БІОЛОГІЇ – ШЛЯХ ДО РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНОГО ІНТЕРЕСУ УЧНІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-9-6Ключові слова:
позакласна робота, пізнавальний інтерес, форми, методи, принципи, прийоми, розвиток, активність, зацікавленість, результатАнотація
У статті розглядаються ключові аспекти та методи, які сприяють активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках біології через участь у позакласних заходах. Акцентована увага на важливості позакласної роботи як ефективного інструменту для вивчення природничої науки, що позитивно впливає на академічні досягнення учнів. Стаття містить аналіз сучасних підходів до організації позакласних заходів, таких як екскурсії, наукові конкурси, проекти, інтерактивні заняття, семінари, лекції, клуби за інтересами, волонтерські проекти, квести, вебінари, ігри тощо. У даній роботі проведено аналіз досліджень видатних вчених та науковців, які вивчали організацію позакласної роботи в освітньому процесі. Розглянуто різноманітні форми та принципи позакласної діяльності. Вивчення біології в неформальному контексті дозволяє учням краще усвідомлювати зв’язок між теоретичними знаннями та практичними застосуваннями, що є особливо важливим у сучасному навчальному процесі. Важлива роль відводиться вчителю як фасилітатору пізнавальної активності, підкреслюючи необхідність створення сприятливого навчального середовища, яке заохочує до дослідження і самостійного мислення. У статті наведено практичні рекомендації щодо планування та реалізації позакласних заходів, які можуть включати використання сучасних технологій, інтерактивних методів навчання та міжпредметних зв’язків. Ефективна організація позакласної роботи з біології не лише сприяє розвитку пізнавального інтересу учнів, але й формує наукову грамотність, критичне мислення та готовність до подальшого навчання. Позакласні заняття сприяють розвитку в учнів творчої активності, реалізацію патріотичного, естетичного, етичного, екологічного, статевого виховання учнів, а також профорієнтаційну роботу. Це, в свою чергу, забезпечує підготовку учнів до викликів сучасного світу та сприяє їхньому особистісному розвитку.
Посилання
Богданова О. К. Сучасні форми і методи викладання біології в школі. Х. : Основа, 2003. 80 с.
Грицай Н. Б. Позакласна робота з біології. Біологія і хімія в школі. 2005. № 6. С. 28–31.
Мороз І. В., Грицай Н. Б. Позакласна робота з біології : навч. посіб. Тернопіль, Навчальна книга. Богдан, 2008. 272 с.
Олійник І. В., Кучер Л. Є. Позакласна робота з біології та хімії : посібник для вчителя. Тернопіль : Навчальна книга. Богдан, 2005. 72 с.
Позакласні заходи з біології. Укладач К. М. Задорожний. Х. : Основа, 2004. Вип. № 1. 128 с.
Сметаніна Т. М. Активізація пізнавальної діяльності учнів на заняттях з біології. Біологія. 2004. № 25 (73). С. 12–15.
Трегуб В. Ю., Задорожний К. М. Рольові ігри на уроках біології та в позакласній роботі. Х. : Основа, 2005. 96 с.
Фруктова Я. С. Сучасні форми позакласної роботи з учнями. Біологія і хімія в школі. 2007. № 1. С. 29–31.
Хрестоматія з методики навчання біології. Упоряд. О. А. Цуруль. К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2007. 298 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





