ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-ТЕРМІНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХОВИХ МОЛОДШИХ БАКАЛАВРІВ ІЗ АГРОІНЖЕНЕРІЇ В ОСВІТНІЙ ПРАКТИЦІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-9-13Анотація
У статті досліджено особливості формування професійно-термінологічної компетентності майбутніх фахових молодших бакалаврів із агроінженерії в умовах фахової передвищої освіти. Актуальність проблеми зумовлена потребою агропромислового комплексу України у висококваліфікованих кадрах, здатних ефективно застосовувати спеціальну термінологію в професійній діяльності, зокрема в умовах цифровізації, впровадження інноваційних технологій та викликів, спричинених військовою агресією. Автором здійснено аналіз сучасного стану аграрної освіти, структури освітньо-професійних програм, змісту мовної та фахової підготовки студентів, а також ролі викладача у формуванні термінологічної компетентності. Виявлено низку проблем: недостатню інтеграцію термінологічної підготовки з фаховими дисциплінами, варіативність у змісті та обсязі мовних курсів, відсутність єдиних підходів до оцінювання рівня сформованості компетентності. Обґрунтовано необхідність системного, послідовного та цілеспрямованого формування термінологічної компетентності через поєднання лінгвістичної та фахової підготовки, активне використання потенціалу фахових дисциплін, створення термінологічних словників, впровадження інноваційних методик і технологій навчання. Стаття містить пропозиції щодо удосконалення освітньої практики, зокрема уніфікації змісту дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням», розширення термінологічної роботи в межах фахових предметів, підвищення кваліфікації викладачів. Результати дослідження мають практичне значення для модернізації змісту аграрної освіти, підвищення якості професійної підготовки та розвитку мовної культури майбутніх агроінженерів.
Посилання
Антонюк Т., Кабаненко А., Авдіковська Л. та ін. Українська мова: навчальна програма для закладів фахової передвищої освіти, що здійснюють підготовку фахових молодших бакалаврів на основі базової середньої освіти. 2022. URL: https://marusichnatalia.mozello.com/produkcja/1-kurs/
Антонюк Т., Кабаненко А., Полторацька А. та ін. Українська мова за професійним спрямуванням: навчальна програма для закладів фахової передвищої освіти. 2022. URL: https://bkbnau.com/wp-content/uploads/2024/10/vppr.pdf
ВСП «Немішаївський фаховий коледж Національного університету біоресурсів і природокористування України». Освітньо-професійна програма «Агроінженерія». Немішаєве, 2024. 16 с. URL: https://nfk.in.ua/wp-content/uploads/2025/04/np208_2024-1.pdf
ВСП «Хорольський агропромисловий фаховий коледж ПДАУ». Освітньо-професійна програма «Експлуатація та ремонт машин і обладнання агропромислового виробництва». Хорол, 2024. 21 с. URL: http://xapkpdaa.org.ua/
Герлянд Т .М. Теоретичні і методичні основи загальноосвітньої підготовки майбутніх кваліфікованих робітників аграрного профілю : дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 / Інститут професійно-технічної освіти НАПН України. Київ, 2021. 585 с.
Гриджук О .Є. Компоненти термінологічної компетентності студентів лісотехнічних спеціальностей. Педагогіка вищої та середньої школи. 2016. Вип. 48. С. 12–17.
Єдина державна електронна база з питань освіти. URL: https://info.edbo.gov.ua/
Житомирський агротехнічний фаховий коледж. Освітньо-професійна програма «Агроінженерія». Житомир, 2024. 18 с. URL: https://zhatk.zt.ua/
Кабиш М .Ю. Сучасні підходи до загальноосвітньої підготовки майбутніх кваліфікованих робітників. Colloquium-journal. Poland, Warsaw: Wydawca “Interdruk”, 2022. № 5 (128), Część 2. S. 28–30. URL: https://colloquium-journal.org/zhurnal/solloquium-journal-5-128-2022/
Про внесення змін до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України № 1021 від 30.08.2024 URL: https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/93976/
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39. Ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Про фахову передвищу освіту : Закон України від 06.06.2019 № 2745-VIII. Оновлено: 01.06.2025. URL: https://cutt.ly/eNWF0Wb
Радкевич В. О., Лузан П. Г., Пащенко Т .М. Фахова передвища освіта: аналітичний огляд ефективності. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. Вип. 4 (2). С. 1–12.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





