ОПАНУВАННЯ МАЙБУТНІМИ ПЕДАГОГАМИ НОРМ НАУКОВОЇ ЕТИКИ Й АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ В ПРОЦЕСІ ОСВІТНЬОЇ КОМУНІКАЦІЇ

Автор(и)

  • Наталія Олександрівна Ткачова Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-1892-9200
  • Артем Сергійович Ткачов Харківський національний педагогічний університет імені В. Г. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-4488-1466
  • Вікторія Вікторівна Байдала Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-6009-055X
  • Ярослава Олександрівна Чирва Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-7528-7400

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-9-20

Ключові слова:

майбутній педагог, наукова етика, академічна доброчесність, освітня комунікація

Анотація

У статті розкрито теоретичні та практичні засади опанування майбутніми педагогами норм академічної доброчесності й наукової етики в процесі освітньої комунікації. Обґрунтовано актуальність проблеми дослідження в умовах активної інтеграції України до світового науково-освітнього простору, що потребує високого рівня моральної відповідальності педагогів за якість і достовірність результатів наукової та викладацької діяльності. Водночас результати дослідження засвідчили недостатню теоретичну та практичну розробленість проблеми опанування майбутніми педагогами норм наукової етики й академічної доброчесності в процесі освітньої комунікації, що зумовило вибір теми дослідження. Мета статті – висвітлення теоретичних основ процесу опанування майбутніми педагогами норм наукової етики й академічної доброчесності в освітній комунікації, аналіз авторського практичного досвіду реалізації цього процесу. У публікації коротко схарактеризовано історію розвитку етики науки, проаналізовано визначені її фундатором Р. К. Мертоном основні норми-цінності для науковців, а також висновки з окресленої проблеми сучасних науковців. Визначено, що у науковому товаристві поступово склалася достатньо стійка система імперативів, моральних норм, заборон, що регулюють наукову діяльність дослідника. Ключове місце в цьому феномені займає академічна доброчесність, що проявляється в дотриманні фахівцем моральних принципів та норм наукової діяльності, які забезпечують відповідну модель його поведінки в науковому співтоваристві. Водночас вказаний феномен має відношення до освітньої й педагогічної діяльності людей. За висновками зарубіжних фахівців, академічна доброчесність педагога-дослідника передбачає дотримання таких фундаментальних цінностей: чесність, довіра, повага, відповідальність, відвага. У статті проаналізовано власний досвід викладацької діяльності, спрямованої на вирішення цього питання в межах освітньої комунікації. Вона реалізовувалася за трьома основними напрямами: розвиток у здобувачів мотивації щодо дотримання норм наукової етики й академічної доброчесності; засвоєння майбутніми педагогами знань про сутність цих феноменів; формування у здобувачів умінь і навичок, які забезпечують дотримання норм наукової етики й академічної доброчесності, накопичення ними досвіду доброчесної діяльності й поведінки.

Посилання

Blau P. Structural Constraints and Opportunities: Merton’s Contributions to General Theory / ed. by J. Clark, C. Modgil & S. Modgil. Robert K. Merton: Consensus and Controversy. London, New York & Philadelphia, PA: Falmer Press: 1990. P. 141–155.

Born M. My Life & My Views. New York: Charles Scribner’s Sons. 1968. 216 р.

Born M. Physics in My Generation. London & New York: Pergamon, 1956. 232 p.

Merton R. K. The Sociology of Science. Chicago: The univ. of Chicago press. 1973. 636 p.

Гончаренко С. Етика науки і етичний кодекс ученого. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. 2011. Вип. 2. С. 3–12.

Етичний кодекс ученого України (Схвалено Постановою загальних зборів НАН України 15.04.2009 № 2). URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0002550-09#Text

Попович О. С., Кліменкова В. І. Наукова етика і проблеми цілеспрямованого формування здорового дослідницького середовища. Наука та наукознавство. 2022. Вип. 2 (116). С. 3–11.

Ткачова Н. О. Аксіологічний підхід до організації педагогічного процесу. Луганськ–Харків : Вид-во Каравела, 2006. 300 с.

Ткачова Н. О. Історія розвитку цінностей в освіті: монографія. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2004. 223 с.

Фундаментальні цінності академічної доброчесності / Ред. Т. Фішман; вид. друге ; пер. з англ. Клемсон: Університет Клемсон, 2012. 36 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-25

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ