AR/ VR/ MR-ТЕХНОЛОГІЇ У ФІЗИЧНІЙ КУЛЬТУРІ І СПОРТІ: ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ТА ЇХ ІНТЕГРАЦІЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-9-23

Ключові слова:

AR/ VR/ MR-технології, інновації, інтерактивне навчання, професійна підготовка, фізична культура

Анотація

У сучасних умовах цифрової трансформації освіти, інтерактивне навчання та технології доповненої (AR), віртуальної (VR) і змішаної (MR) реальності набувають ключового значення у підготовці фахівців фізичної культури і спорту. Стрімкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій та зростання вимог до професійної компетентності майбутніх тренерів і педагогів вимагають впровадження нових підходів до освітнього процесу, зокрема активного залучення інноваційних цифрових платформ. Ці платформи дозволяють моделювати реальні та гіпотетичні навчальні ситуації, створюючи безпечне, контрольоване середовище для практики та оцінювання професійних навичок. Авторами статті зосередились на переорієнтації методології: від пасивного засвоєння до активного, проблемно-орієнтованого та практико-зорієнтованого навчання. AR / VR / MR-технології дають змогу імітувати фізіологічні реакції, техніку виконання вправ, спортивні ситуації та середовища, що важко або неможливо відтворити традиційними методами, забезпечуючи високу якість підготовки. AR дозволяє накладати цифрову графіку на реальний світ, збагачуючи сприйняття та застосовується для демонстрації анатомічних моделей, корекції техніки руху. VR створює повністю тривимірне середовище для імітації тренувальних ситуацій та розвитку прийняття рішень. В статті акцентовано на складнощах їх впровадження. Виділено п’ять основних груп перешкод: технічні, зокрема високі вимоги до дорогого обладнання та потреба у стабільному інтернеті та енергоживленні, педагогічні (недостатня готовність викладачів, відсутність адаптованих методичних матеріалів, складність інтеграції з традиційною системою), фінансові (висока вартість ліцензійного програмного забезпечення), психофізіологічні та гігієнічні, а також організаційні (складність планування занять, логістичні затримки, обмеження за кількістю одночасних користувачів).

Посилання

Караулова С. I., Маліков, М. В. Сучасні інноваційні технології в професійній підготовці фахівців у сфері фізичного виховання та спорту. Фізичне виховання та спорт. 2022. (2). С. 90–94. DOI: https://doi.org/10.26661/2663-5925-2022-2-12

Чопик Т., Павлюк О., Антонюк О., Павлюк Є. Використання інтерактивних технологій у процесі професійного становлення майбутніх фахівців фізичної культури і спорту під час навчання у закладах вищої освіти. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні науки. 2022. 19 (4). С. 429–439. DOI: https://doi.org/10.32453/pedzbirnyk.v19i4.285

Calabuig-Moreno F., González-Serrano M. H., Fombona J., & García-Tascón M. The Emergence of Technology in Physical Education: A General Bibliometric Analysis with a Focus on Virtual and Augmented Reality. Sustainability. 2020. 12 (7), 2728. DOI: https://doi.org/10.3390/su12072728

Karadag E., Aydogmus M., Simsek I. et al. Exploring the potential of virtual reality for motor skills training in children with special educational needs: Perspectives from experts from five countries. Educ. Inf. Technol. 2025. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-025-13524-6

Kittel A., Spittle M., Larkin P., Spittle S. 360°VR: Application for exercise and sport science education. Front Sports Act Living. 2023. 20. 5:977075. DOI: 10.3389/fspor.2023.977075.

Kuleva M. Exploring the integration of virtual reality in physical education: a comprehensive review. ETR. Vol. 2. Jun. 2024. PP. 197–201. DOI:10.17770/etr2024vol2.8057

Lewellen J. A., Baker E., Giacobbi Pr. Jr. Athlete perceptions of virtual reality and barriers to its use in sport: A qualitative examination. PLoS One. 2025 Apr. 29. 20 (4) : e0320225. DOI: 10.1371/journal.pone.0320225

Martínez-López E. J., López-Serrano S., De La Torre-Cruz M., & Ruiz-Ariza A. Effects of the augmented reality game Pokémon G. O. on fitness and fatness in secondary school students. Health Education Journal. 2022. 81 (1). С. 54–68. DOI: https://doi.org/10.1177/00178969211047800

Martin-Martinez C., Valenzuela P. L., Martinez-Zamora M., & Martinez-de-Quel Ó. School-based physical activity interventions and language skills: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of Science and Medicine in Sport. 2023. 26 (2). Р. 140–148. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsams.2022.12.007

Odenigbo I., Kour Reen J., Eneze Ch., Friday A. Virtual, Augmented, and Mixed Reality Interventions for Physical Activity: A Systematic Review. URL: https://www.researchgate.net/publication/362715341_Virtual_Augmented_and_Mixed_Reality_Interventions_for_Physical_Activity_A_Systematic_Review

Pérez Muñoz S., Castaño-Calle R., Morales-Campo P. T., Rodríguez-Cayetano A. A. Systematic Review of the Use and Effect of Virtual Reality, Augmented Reality and Mixed Reality in Physical Education. Information 2024. 15, 582. DOI: https://doi.org/10.3390/info15090582

Potter M., Spence, J.C., Boulé N., Stearns J. A., & Carson V. Behavior tracking and 3-year longitudinal associations between physical activity, screen time, and fitness among young children. Pediatric Exercise Science. 2018. 30 (1), Р. 134–141. DOI: https://doi.org/10.1123/pes.2016-0239

Putranto J. S., Heriyanto J., Kenny, Achmad S., Kurniawan A. Implementation of virtual reality technology for sports education and training: Systematic literature review. Procedia Computer Science. Vol. 216. 2023. P. 293-300. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2022.12.139

Schaerz S., Boyes M., & Mohamed A. The Effect of Extended Reality Exercise on Physical Activity and Physical Performance in Children and Youth: A Scoping Review. Journal of Electronic Gaming and Esports. 2023. Vol. 1 (1), jege.2023-0016. DOI: https://doi.org/10.1123/jege.2023-0016

Soltani P., Morice A. H. P. Augmented reality tools for sports education and training. Computers & Education. 2020. Vol. 155. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103923

Sousa C. V., Hwang J., Cabrera-Perez R., Fernandez A., Misawa A., Newhook K & L u A. S. Active video games in fully immersive virtual reality elicit moderate-to-vigorous physical activity and improve cognitive performance in sedentary college students. Journal of Sport & Health Science. 11 (2). P. 164–171. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jshs.2021.05.002

Step into the Future of Sports Education with VR. URL: https://www.inventureacademy.com/blog/step-intothe-future-of-sports-education-with-vr (дата звернення: 13.07.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-25

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 4 ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ