Сучасні підходи до підвищення рівня цифрової компетентності здобувачів медичної освіти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2077-6594/2024.4/03

Ключові слова:

цифрові навички, медичні сестри, фахова передвища освіта, система охорони здоров’я

Анотація

Мета дослідження полягала в обґрунтуванні необхідності та визначенні основних напрямів підвищення рівня володіння цифровими компетентностями здобувачів фахової передвищої медичної освіти для ефективної роботи в сучасній системі охорони здоров’я. Матеріали та методи. Проведено аналіз законодавчих актів у частині фахової передвищої медичної освіти, які передбачають опанування цифрових компетентностей у системі охорони здоров’я. За розробленою методикою здійснено аудит 23 освітньо-професійних програм та 23 навчальних програм з медичної інформатики та інформаційних технологій з 11 закладів фахової передвищої освіти на відповідність сучасним цифровим потребам системи охорони здоров’я. З використанням інструмента Google forms отримано пропозиції від 433 здобувачів фахової передвищої медичної освіти та 26 викладачів медичної інформатики щодо оптимізації змісту дисциплін з інформаційних технологій. Були використані такі методи: бібліосемантичний, статистичний, системного аналізу та моделювання. Результати. Визначено перелік критеріїв включення та виключення тем для модернізації змісту дисциплін з розвитку цифрових компетентностей, необхідних для роботи в системі охорони здоров’я; представлено оновлені тематичні напрямки навчальних програм з інформаційних технологій для закладів фахової передвищої медичної освіти, сформовані з урахуванням сфер і компонентів Рамки цифрової компетентності працівника охорони здоров’я, рекомендацій Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства освіти і науки України. Висновки. Виявлено дисбаланс між вимогами сучасної системи охорони здоров’я в частині рівня володіння цифровими навичками медичними працівниками та наявним змістовим наповненням навчальних програм з інформаційних технологій у закладах фахової передвищої медичної освіти. Розроблено методологію та запропоновано оновлення змісту дисциплін з розвитку цифрових компетентностей та використання інформаційно-комунікаційних технологій в охороні здоров’я для здобувачів фахової передвищої медичної освіти.

Посилання

Про схвалення Концепції розвитку цифрових компетентностей та затвердження плану заходів з її реалізації, Розпорядження Кабінету Міністрів України № 167-р [Інтернет], 3 берез. 2021 [цитовано 6 серп. 2024] (Україна). Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-р#Text.

Про Національну програму інформатизації, Закон України № 2807-IX [Інтернет], 1 груд. 2022 [цитовано 6 серп. 2024] (Україна). Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2807-20#Text.

Рамка цифрової компетентності громадян України. Доступно на: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/1/7451-ramka_cifrovoi_kompetentnosti.pdf.

Про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку електронної охорони здоров’я, Розпорядження Кабінету Міністрів України № 1175-р [Інтернет], 29 верес. 2021 [цитовано 6 серп. 2024] (Україна). Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1175-2021-р#Text.

Про схвалення Стратегії розбудови телемедицини в Україні, Розпорядження Кабінету Міністрів України № 625-р [Інтернет], 14 лип. 2023 [цитовано 6 серп. 2024] (Україна). Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/625-2023-р#Text/.

Про освіту, Закон України № 2145-VIII [Інтернет], 5 верес. 2017 [цитовано 6 серп. 2024] (Україна). Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text/.

Про фахову передвищу освіту, Закон України № 2745-VIII [Інтернет], 6 черв. 2019 [цитовано 6 серп. 2024] (Україна). Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19#Text.

Рамка цифрової компетентності працівника охорони здоров’я України. Доступно на: https://cutt.ly/TexWJrtN.

Сімон КІ, Крячкова ЛВ, Захаров СВ, Зайцев ВВ. Використання цифрових компетентностей для формування лідерського та управлінського потенціалу у здобувачів вищої медичної освіти. Clin. and prev. med. [інтернет]. 08, Травень 2024 [цит. за 06, Серпень 2024];(3):115-24. доступний у: https://cp-medical.com/index.php/journal/article/view/411

Хацько В, Балабай А, Камінський В. Інтеграція інформаційно-комунікаційних технологій в освітній процес медичних ЗВО для розвитку цифрової компетентності. Перспективи та інновації науки [Інтернет]. 29 трав. 2024 [цитовано 6 серп. 2024];(5(39)). Доступно на: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-5(39)-572-584.

Ільніцька Т. Дослідження ефективності підготовки майбутніх медсестер до професійної діяльності в умовах цифровізації медичних коледжів. Mod Inf Technol Innov Methodol Educ Prof Train Methodol Theory Exp Probl [Інтернет]. 19 жовт. 2023 [цитовано 6 серп. 2024];69:35-42. Доступно на: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-69-35-42.

Стандарт фахової передвищої освіти з медсестринства. Доступно на: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/Fakhova%20peredvyshcha%20osvita/Zatverdzheni.standarty/2021/11/08/223-Medsestrinstvo.pdf.

Стандарт фахової передвищої освіти з стоматології. Доступно на: https://mon.gov.ua/static-bjects/mon/sites/1/Fakhova%20peredvyshcha%20osvita/Zatverdzheni.standarty/2023/08/24/221-Stomatolahiya-FPO-1036-24.08.2023.pdf

Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників Наказ МОЗ України від 29.03.2002 № 117. Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va117282-02#Text.

Концепція оновлення та створення навчальних програм з медичної інформатики. Доступно на: https://cutt.ly/concept_curricula.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Номер

Розділ

Організація і управління охороною здоров’я