Безперервний професійний розвиток у медсестринстві: сучасний стан і перспективи (на прикладі Житомирського медичного інституту ЖОР)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2077-6594/2025.1/18

Ключові слова:

безперервний професійний розвиток, медичні кадри, якість освіти, тестовий контроль

Анотація

Мета: дослідити стан реалізації освітніх програм і процес оцінки якості післядипломної освіти в межах БПР. Матеріали та методи. Дослідження проводилося в Центрі безперервного професійного розвитку Житомирського медичного інституту (БПР ЖМІ). Використані методи: бібліосемантичний, тестування, інтерв’ю у фокус-групах, математичний, системного аналізу та логічного узагальнення. Результати. Центр БПР ЖМІ активно впроваджує сучасні моделі та методи, орієнтовані на потреби медичних працівників. Серед інноваційних підходів створено навчально-тренінговий центр, тренінгово-ресурсний центр, а також спеціалізовані кабінети та лабораторії. Упроваджуються сучасні освітні платформи з використанням інформаційних технологій. Здійснюється активна міжнародна співпраця в освітній діяльності, зокрема й на рівні післядипломної освіти. Результати тестового контролю знань на початку курсів і після завершення навчання серед 171 слухача курсів підвищення кваліфікації спеціальності «Медсестринство» підтверджують достатньо високі якісні результати освітнього процесу в післядипломній освіті в межах БПР у ЖМІ. Тестовий контроль знань і навичок на курсах післядипломної освіти показав зростання якісного показника кваліфікації на 27,0 %, а також збільшення кількості правильних відповідей із 67,7 % до 94,6 %. Висновки. Інтеграція новітніх технологій у безперервний професійний розвиток у післядипломній медичній освіті з використанням вхідного та вихідного контролю знань у поєднанні з інтерв’ю у фокус-групах є важливими інструментами для створення ефективного, цілеспрямованого та якісного процесу підвищення кваліфікації, що забезпечує відповідність знань і навичок сучасним міжнародним стандартам та потребам галузі охорони здоров’я.

Посилання

Національна академія педагогічних наук України. Звіт про діяльність ДЗВО «Університет менеджменту освіти» за 2023 рік [Інтернет]. Київ: Національна академія педагогічних наук України; 2023 [цитовано 10 липня 2024]. с. 633. Доступно на: https://naps.gov.ua/ua/activities/plans-reports/

Бойчук ТМ, Геруш ІВ, Ходоровський ВМ, та ін. Ефективність симуляційних сценаріїв в оптимізації практичної підготовки студентів у закладі вищої медичної освіти України. Медична освіта2018;(2):14–19. Доступно на: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.2.8965https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/8965

Шарлович ЗП. Розвиток професійної майстерності спеціалістів медсестринства через організацію післядипломного освітнього процесу. Український педагогічний журнал. 2023;(3):93–100. [цитовано 10 липня 2024]. Доступно на: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-3-93-100

Хміляр ІР. Розвиток медсестринської освіти у Швейцарії (початок ХХІ століття) [дисертація в Інтернеті]. Львів: Національний університет «Львівська політехніка»; 2022 [цитовано 10 липня 2024]. 251 с. Доступно на: https://lpnu.ua/rada-phd/12

Профспілка працівників освіти і науки України. Звіт про обов’язкову освіту в країнах Європи [Інтернет]. Київ: Профспілка працівників освіти і науки України; 2019 [цитовано 10 липня 2024]. Доступно на: https://pon.org.ua/novyny/7632-obovyazkova-osvta-v-yevrop-u-2019-2020-navchalniy-rk.html

Хміляр І. Досвід ступеневої освіти Швейцарії у процесі підготовки медичних сестер України. У: Modern educational space: the transformation of national models in terms of integration: proceedings of the II International Scientific Conference Leipzig University; 2019; Leipzig, Germany. Leipzig; 2019. c. 162–5.

Думенко Т. Якість медичної допомоги як результат роботи медичних сестер. Журнал головної медичної сестри. 2022;(1):25–9.

Степурко Т, Малдерен Г, Качурець М, Богдан М, Сасіна Я, Рябцева Н, Ґеест С, Рааб М. Роль медсестер у наданні первинної медичної допомоги: сучасні моделі. Аналітичний огляд україно-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти». 2022. С. 3–21.[цитовано 20 грудня 2024]. Доступно на: https://mededu.org.ua

Стецюк РМ, Миколенко ОВ. Адаптація медичного персоналу до сучасних інформаційних технологій: виклики, ризики та перспективи. Медична освіта. 2022;(4):87–92. Доступно на: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2022.4.xxxxx, https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/xxxxx

Сердюк АМ, Риган ММ, Скалецький ЮМ. Етика і культура безпеки в медичній практиці. International Journal Rehabilitation and Palliative Medicine. 2023;1(8):138–9. https://doi.org/10.15574/IJRPM.2023.8.138

Балабанова КВ. Політика розвитку медсестринства в Україні: як вирішити проблему низької якості та доступності послуг медичного догляду українців [дипломна робота]. Київ: Київська школа економіки; 2020. 73 с.

Шатило ВЙ, Можарівська АА, редактор(и). Сучасні симуляційні технології навчання в медичній освіті: Матеріали ХІІ науково-практичної конференції з міжнародною участю «Вища освіта та практика в медсестринстві»; 2021 жовтня 21; Україна. Житомир; 2021. c. 4–7.

Губарева СА, Дорохова АІ. Роль симуляційних методів навчання в становленні гармонійної комунікативної особистості студента медика. У: Симуляційне навчання в системі підготовки медичних кадрів: матеріали навч.-метод. конф., присв. 212-й річниці від дня заснування ХНМУ (Харків, 30 лист. 2016 р.); 2016; Україна. Харків; 2016. c. 41–3.

Ружило НС, Теренда НО. Післядипломна освіта медичних сестер: аналіз форм і методів навчання в Україні. Медсестринство. 2020;(1):12–4. Доступно на: https://doi.org/10.11603/2411-1597.2020.1.11030

Етичний кодекс медичної сестри України [Інтернет]. 20 березня 2016. Доступно на: https://medmedsestrunstvo.blogspot.com/2016/03/blog-post_16.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-25

Як цитувати

Гордійчук, С. (2025). Безперервний професійний розвиток у медсестринстві: сучасний стан і перспективи (на прикладі Житомирського медичного інституту ЖОР). Україна. Здоров’я нації, (1), 92–98. https://doi.org/10.32782/2077-6594/2025.1/18

Номер

Розділ

Медсестринство