Continuous professional development in nursing: current state and prospects (on the example of Zhytomyr Medical Institute ZhRC)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2077-6594/2025.1/18Keywords:
continuous professional development, medical personnel, quality of education, test controlAbstract
Purpose: the purpose of the study is the state of implementation of educational programs and the process of assessing the quality of postgraduate education within the framework of BPR. Materials and methods. The study was conducted at the Center for Continuous Professional Development of the Zhytomyr Medical Institute (BPR ZhMI). Used methods: bibliosemantic, testing, interviews in focus groups, mathematical, system analysis and logical generalization. The results. The BPR center of the media actively implements modern models and methods focused on the needs of medical workers. Among innovative approaches, an educational and training center, a training and resource center, as well as specialized offices and laboratories have been created. Modern educational platforms using information technologies are being implemented. There is active international cooperation in educational activities, in particular at the level of postgraduate education. The results of the test of knowledge control at the beginning of the courses and at the end of the training among 171 students of advanced training courses in the specialty “Nursing” confirm the sufficiently high quality results of the educational process in postgraduate education within the framework of BPR in ZMI. Test control of knowledge and skills in postgraduate education courses showed an increase in the qualitative indicator of qualification by 27.0 %, as well as an increase in the number of correct answers from 67.7 % to 94.6 %. Conclusions: The integration of the latest technologies in continuous professional development in postgraduate medical education using input and output control of knowledge, combined with focus group interviews, are important tools for creating an effective, targeted and quality professional development process that ensures the relevance of knowledge and skills to modern international standards and needs of the healthcare industry.
References
Національна академія педагогічних наук України. Звіт про діяльність ДЗВО «Університет менеджменту освіти» за 2023 рік [Інтернет]. Київ: Національна академія педагогічних наук України; 2023 [цитовано 10 липня 2024]. с. 633. Доступно на: https://naps.gov.ua/ua/activities/plans-reports/
Бойчук ТМ, Геруш ІВ, Ходоровський ВМ, та ін. Ефективність симуляційних сценаріїв в оптимізації практичної підготовки студентів у закладі вищої медичної освіти України. Медична освіта2018;(2):14–19. Доступно на: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2018.2.8965https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/8965
Шарлович ЗП. Розвиток професійної майстерності спеціалістів медсестринства через організацію післядипломного освітнього процесу. Український педагогічний журнал. 2023;(3):93–100. [цитовано 10 липня 2024]. Доступно на: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-3-93-100
Хміляр ІР. Розвиток медсестринської освіти у Швейцарії (початок ХХІ століття) [дисертація в Інтернеті]. Львів: Національний університет «Львівська політехніка»; 2022 [цитовано 10 липня 2024]. 251 с. Доступно на: https://lpnu.ua/rada-phd/12
Профспілка працівників освіти і науки України. Звіт про обов’язкову освіту в країнах Європи [Інтернет]. Київ: Профспілка працівників освіти і науки України; 2019 [цитовано 10 липня 2024]. Доступно на: https://pon.org.ua/novyny/7632-obovyazkova-osvta-v-yevrop-u-2019-2020-navchalniy-rk.html
Хміляр І. Досвід ступеневої освіти Швейцарії у процесі підготовки медичних сестер України. У: Modern educational space: the transformation of national models in terms of integration: proceedings of the II International Scientific Conference Leipzig University; 2019; Leipzig, Germany. Leipzig; 2019. c. 162–5.
Думенко Т. Якість медичної допомоги як результат роботи медичних сестер. Журнал головної медичної сестри. 2022;(1):25–9.
Степурко Т, Малдерен Г, Качурець М, Богдан М, Сасіна Я, Рябцева Н, Ґеест С, Рааб М. Роль медсестер у наданні первинної медичної допомоги: сучасні моделі. Аналітичний огляд україно-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти». 2022. С. 3–21.[цитовано 20 грудня 2024]. Доступно на: https://mededu.org.ua
Стецюк РМ, Миколенко ОВ. Адаптація медичного персоналу до сучасних інформаційних технологій: виклики, ризики та перспективи. Медична освіта. 2022;(4):87–92. Доступно на: https://doi.org/10.11603/me.2414-5998.2022.4.xxxxx, https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/xxxxx
Сердюк АМ, Риган ММ, Скалецький ЮМ. Етика і культура безпеки в медичній практиці. International Journal Rehabilitation and Palliative Medicine. 2023;1(8):138–9. https://doi.org/10.15574/IJRPM.2023.8.138
Балабанова КВ. Політика розвитку медсестринства в Україні: як вирішити проблему низької якості та доступності послуг медичного догляду українців [дипломна робота]. Київ: Київська школа економіки; 2020. 73 с.
Шатило ВЙ, Можарівська АА, редактор(и). Сучасні симуляційні технології навчання в медичній освіті: Матеріали ХІІ науково-практичної конференції з міжнародною участю «Вища освіта та практика в медсестринстві»; 2021 жовтня 21; Україна. Житомир; 2021. c. 4–7.
Губарева СА, Дорохова АІ. Роль симуляційних методів навчання в становленні гармонійної комунікативної особистості студента медика. У: Симуляційне навчання в системі підготовки медичних кадрів: матеріали навч.-метод. конф., присв. 212-й річниці від дня заснування ХНМУ (Харків, 30 лист. 2016 р.); 2016; Україна. Харків; 2016. c. 41–3.
Ружило НС, Теренда НО. Післядипломна освіта медичних сестер: аналіз форм і методів навчання в Україні. Медсестринство. 2020;(1):12–4. Доступно на: https://doi.org/10.11603/2411-1597.2020.1.11030
Етичний кодекс медичної сестри України [Інтернет]. 20 березня 2016. Доступно на: https://medmedsestrunstvo.blogspot.com/2016/03/blog-post_16.html