ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ МЕДИЧНИХ СЕСТЕР ІЗ КОМУНІКАТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2077-6594.2.1.2021.235366Ключові слова:
медичні сестри, комунікативна компетентністьАнотація
Медична сестра покликана використовувати знання, вміння і навички в організації оптимальної комунікаційної взаємодії з сім’єю та надавати необхідну консультативну допомогу всім її членам. Досліджень, присвячених комунікаціям у системі охорони здоров’я України, не проводилося, що і зумовило актуальність даного дослідження та його мету. Мета. Оцінити комунікативні навички медичних сестер.
Матеріали та методи. Впродовж 2019-2020 рр. проведено анкетування 217 медичних сестер лікувально-профілактичних закладів Чернівецької області з метою виявлення комунікативних навичок. Із 217 респондентів 54 (24,9%) мали освітній ступінь «бакалавр» та 163 (75,1%) – освітній ступінь «молодший спеціаліст». Результати анкетування оцінювали за 7 шкалами, визначали середнє значення (з двох питань) за кожною шкалою окремо.
Результати. Встановлено, що тільки 19 осіб набрали більше 60 балів, тобто впевнено володіють комунікативним мінімумом, ще 42 особи набрали від 30 до 60 балів, а значить їм необхідно звернути особливу увагу на окремі незадовільні аспекти спілкування, а 156 осіб набрали менше або близько 30 балів – саме їм варто звернути увагу на підвищення комунікативної компетентності. Медичні сестри освітнього ступеня «бакалавр» володіють комунікативними навичками в більшій мірі.
Висновки. На даний час медичні сестри мають недостатній рівень комунікативної компетентності, що диктує необхідність внесення змін у навчальну програму підготовки фахівців з медсестринства на до- та післядипломному етапах.
Посилання
Здоров’я 2020. Основи європейської політики та стратегія для XXI століття. WHO. Regional Office for Europe. Copenhagеn, 2013. – 224 p.
Reducing health inequalities in the EU. European Parliament Resolution, 9 March 2011. Brussels, European Parliament, 2011 (http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A7-2011-0032&language=EN).
Европейский план действий по укреплению потенциала и услуг общественного здравоохранения. WHO. Regional Office for Europe. Copenhagеn, 2012 (документ EUR/RC62/12).
Дорожная карта: укрепление систем здравоохранения, ориентованых на нужды и запросы людей, в Европейском регионе ВОЗ. WHO. Regional Office for Europe. Copenhagеn, 2013 (http://www.euro.who.int/ru/media-centre/ events/events/2013/10).
Коноваленко МЮ, Коноваленко ВА. Теория коммуникации: учебник для бакалавров. М.: Издательство Юрайт, 2012:415 с.
Слабкий ГO, Ященко ЮБ, Ященко ЛВ. Комунікації у процесі впровадження та супроводу реформування. Україна. Здоров’я нації. 2012;№ 2–3:176–181.
Koikov V, Baigozhina Z, Umbetzhanova A, Bekbergenova Zh, Derbissalina G. Implementation of a new model of management to increase the effectiveness of nursing specialist. European Journal of Public Health, 2019; 29(4):186.
Scope of Practice, American Nurses Association, 2017. Website. [Cited 05 Jan 2020]. Available from URL: https://www.nursingworld.org/practice-policy/scope-of-practice/.
National Nursing Education Framework. Final Report. Canadian Nurses Association Canadian Association of Schools of Nursing, 2015 Website. [Cited 01 Jan 2020]. Available from URL: https://www.cna-aiic.ca/en.
Lahtinen P, Leino-Kilpi H, Salminen L. Nursing education in the European higher education area – Variations in implementation. Nurse Education Today, 2013. Available from URL: https://www.ncbi. nlm.nih.gov/pubmed/24090615.