ПАРАДИГМА ЗДОРОВ’ЯТВОРЧОСТІ У ЛІТНІХ ДИТЯЧИХ ОЗДОРОВЧИХ ЦЕНТРАХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2077-6594.4.0.2020.220383Ключові слова:
здоров’ятворчість, літні дитячі оздоровчі центри, дітиАнотація
Мета дослідження. Обґрунтування парадигми здоров’ятворчості у літніх дитячих оздоровчих центрах.
Матеріали та методи. Використано дані наших попередніх досліджень та виконано аналіз літературних даних з проблем оздоровлення дитячого населення. Застосовано комплекс методів системного підходу, концептуального моделювання. За допомогою гігієнічного експерименту визначена ефективність оздоровлення дітей у літньому дитячому оздоровчому центрі. Обстежено 69 хлопчиків 9-10 річного віку на початку і в кінці зміни. Досліджувались антропометричні показники, фізична (велоергометрія) та розумова працездатність (коректурна проба), рухові якості, вітамінний статус.
Результати. На основі аналізу та узагальнення результатів наших досліджень, даних наукової літератури обґрунтована парадигма здоров’ятворчості у літніх дитячих оздоровчих центрах на засадах профілактики захворювань, медичної реабілітації та відновлюваних заходів. Основними принципами якої є органічна єдність відпочинку та оздоровлення дітей, диференційований підхід з урахуванням характеру перебігу захворювання, підвищення ступеню резистентності організму, поєднання різних видів здоров’яформуючих технологій. Апробація рекомендованих технологій здоров’ятворчості дозволила отримати позитивний медико-соціальний ефект (поліпшення фізичної та розумової працездатності, вітамінного статусу і рухових якостей).
Висновки. Негативні тенденції в стані здоров’я дитячого населення на тлі суттєвого скорочення забезпеченості дітей лікарняними ліжками диктують необхідність підвищення ефективності їх літнього оздоровлення. Складовими парадигми здоров’ятворчості у літніх дитячих оздоровчих центрах є кліматотерапія, фітотерапія, фізіотерапія, дієтичне харчування, лікувальна фізкультура. Характер вірогідних змін під дією запропонованих здоров’яформуючих технологій у літньому дитячому оздоровчому центрі зумовлює підвищення рівня індивідуального здоров’я (фізична та розумова працездатність, рухові якості, вітамінний статус).
Посилання
Антипкін Ю.Г., Волосовець О.П., Лапшин В.Ф., Марушко Р.В., Дудіна О.О. Ситуаційний аналіз первинної медичної допомоги дітям України. - Ж: «Здоровье ребенка». - Т., №6, 2020. - С. 7–16. http://dx.doi.org/https://doi.org/10.22141/2224-0551.15.6.2020.215525
Антипкін Ю.Г., Волосовець О.П., Майданник В.Г., Березенко В.С., Моісеєнко Р.О., Виговська О.В. та ін. Стан здоров’я дитячого населення — майбутнє країни. Ч. 1. Здоров’я дитини. 2018, квітень 11. 13(1). 1-11. http://www.mif-ua.com/archive/issue-34652/ doi: 10.22141/2224-0551.13.1.2018.127059
Щорічна доповідь «Про стан здоров’я населення, санітарно-епідемічну ситуацію та результати діяльності системи охорони здоров’я України. 2017 рік». МОЗ України, ДУ «УІСД МОЗ України». К.: МВЦ «Медінформ», 2018. https://library.gov.ua/shhorichna-dopovid-pro-stan-zdorov-ya-naselennya-sanitarno-epidemichnu-sytuatsiyu-ta-rezultaty-diyalnosti-systemy-ohorony-zdorov-ya-ukrayiny-2017-rik/
Баранов А.А., Альбицкий В.Ю., Намазова-Баранова Л.С., Терлецкая Р.Н. Состояние здоровья детей в современной России.-М.:«Педиатрия», 2020.- 116 с.
Галяутдинова Г.М. Состояние физического и социального здоровья у детей и подростков в современной России // Актуальные проблемы социально-экологического знания.- Уфа, 2019.- С.159 – 166.
Пелихова А.В. Психолого-педагогические аспекты реализации здоровьесберегающих и здоровьеформирующих технологий в дошкольном образовании // Современные проблемы науки и образования. - 2018. - №3; URL: http: // www. Science – education. ru / ru artiarticle / view id=27674.
Теклюк Р. В., Сергета І. В. Проблеми моніторингу здоров’язберігаючої компетентності сучасних підлітків. Ж.: Довкілля та здоров’я, 2019.- 1 (90).-С.17-22/https://doi.org/10.32402/dovkil2019.01.017.
Коренєв М. М., Лебець І. С., Толмачова С. Р., Ніконова В. В., Проскурина Т. Ю., Матковська Т. М. Стан соматичного та психічного здоров’я дітей із зони антитерористичної операції. Здоровье ребенка. 2017. №12 (1). С. 1-5. https://doi.org/10.22141/2224-0551.12.1.2017.95016.
Гребняк М.П., Резніченко Ю.Г., Резніченко Г.І., Резніченко Н.Ю., Федорченко Р.А., Таранова Т.В. Екопедіатричні проблеми здоров’я населення в індустріальних містах. Видання друге, перероблене та доопрацьоване / за ред. М.П.Гребняка, Ю.Г.Резніченко. - Запоріжжя: Просвіта, 2019. - 192 с.
Belous O.V. et al Health Preserving Technologies in the Educational Process Practice and Psychological Health of Inclusion Educational Space Participants //J. Pharm. Sci. & Res. Vol. 10(8), 2018, 1894-1896.
Mueller D., Tivey D., Croce D. Health-technology assessment: Its role in strengthening health systems in developing countries // Strengthen Health Syst 2017;2(1):6-11. DOI:10.7196/SHS.2017.v2.i1.50.