СУТНІСТЬ ТА ЗМІСТ ДЕОНТОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ФІЗИЧНОЇ ТЕРАПІЇ, ЕРГОТЕРАПІЇ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • О. Беспалова
  • М. Лянной
  • В. Литвиненко
  • Т. Бугаєнко
  • О. Шукатка

DOI:

https://doi.org/10.24144/2077-6594.3.2.2020.213714

Ключові слова:

готовність, професійна підготовка, деонтологія, деонтологічна готовність, професійна поведінка, компетенції

Анотація

Мета – визначення сутності поняття деонтологічної готовності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії до здійснення професійної діяльності та теоретичне обґрунтування її змісту.
Матеріали та методи. Об’єктом дослідження є деонтологічна готовність майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії до професійної діяльності. У нашому дослідженні використані наступні методи: методи: аналіз, узагальнення та систематизація психолого-педагогічної, спеціалізованої науково-методичної літератури та нормативно-правової бази у напрямку професійної підготовки та особливостей трудової діяльності фізичних терапевтів, ерготерапевтів; термінологічний аналіз для визначення змісту та сутності базових понять обраного напряму дослідження.
Результати. Провідне місце у вирішенні питань розвитку, відновлення та компенсації порушених розумових, когнітивних, рухових, нейром’язових, та інших функцій організму, які знижують якість життя людини та обмежують її функціональну самостійність, належить фахівцям з фізичної терапії,ерготерапії. При цьому сама діяльність здійснюється в умовах тісної взаємодії між усіма об’єктами професійного середовища різного ієрархічного рівня. Це у сукупності вимагає від майбутнього фахівця оволодіння не тільки клінічними та організаційно-методичними знаннями, а й нормативно-правовими аспектами морально-етичної поведінки, яких необхідно дотримуватися при виконанні своїх професійних обов’язків. Оволодіння такими знаннями та уміннями їх реалізовувати поточно є однією із складових професійної підготовки означених фахівців у ході навчальної діяльності. У статті розкривається зміст поняття деонтологічної готовності майбутніх фахівців фізичної терапії, ерготерапії до здійснення професійної діяльності. Деонтологічна підготовка розглядається нами як цілеспрямований, спеціально організований та керуємий педагогічний процес, спрямований на засвоєння фізичними терапевтами, ерготерапевтами деонтологічних знань та формування умінь і навичок дотримуватися належної нормативної поведінки у процесі здійснення різних видів професійної діяльності. Результатом деонтологічної підготовки є деонтологічна готовність майбутніх фахівців, яку ми розглядаємо як «динамічних стан особистості, який дозволяє самостійно поточно здійснювати нормативно-правову професійну поведінку при виконанні професійних обов’язків та пошуку шляхів розв’язання професійних завдань та проблем в роботі із усіма об’єктами майбутньої трудової діяльності, та формується під час оволодіння відповідними професійно-орієнтованими знаннями нормативно-правового, психолого-педагогічного та клінічного характеру. Встановлено, отримані в ході навчання знання, уміння та навички, а також професійно важливі якості особистості складають зміст деонтологічної готовності фізичного терапевта, ерготерапевта. Перспективами подальших досліджень є обґрунтування структури формування деонтологічної готовності майбутнього майбутніх фахівців фізичної терапії, ерготерапії до здійснення професійній діяльності.

Посилання

Bespalova O.O., Bugaenko T.V., Arieshyna Y.B., Lytvynenko V.A., Avramenko N.B. The essence and content of the concept «readiness of future physical therapy specialists to implementation of physical and health technologies in professional activity». Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Рedagogical Sciences: scientific journal. 2020; 1 (100): 43-52.

Chervonenko K. Зміст і структура готовності майбутніх соціальних працівників до організації волонтерської діяльності учнівської молоді. Social Work and Education. 2018; 5 (1): 79-87.

Дурай-Новакова КМ. Формирование профессиональной готовности студентов к педагогической деятельности. Москва. 1983.

Закон України «Про вищу освіту». Відомості Верховної Ради (ВВР). 2014; 37-38. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

Кавуненко НВ. Визначення змісту та структури особистісної готовності до професійної діяльності [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://umo.edu.ua/images/content/ nashi_vydanya/stud_almanah/20.pdf.

Лісна-Міськів Наталія. Зміст готовності майбутніх медичних сестер-бакалаврів до професійної діяльності. Гірська школа українських карпат. 2017; 16: 98-100.

Наказ МОЗ України від 13.12.2018 № 2331 «Про внесення змін до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78 «Охорона здоров’я». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://moz.gov.ua/ article/ministry-mandates/nakaz-moz-ukraini-vid-13122018--2331-pro-vnesennja-zmin-do-dovidnika-kvalifikacijnih-harakteristik-profesij-pracivnikiv-vipusk-78-ohorona-zdorov%e2%80%99ja?fbclid=IwAR3nbvgpuU0VimDU5fCrNb70vm BEOY6SQY1fi08YQgGuLIkJRmH4ic-y3Xk.

Парсонс ТО. О социальных системах. Москва: Акад.проспект. 2002. 832 с.

Сластенин ВА. Профессиональная подготовка учителя в системе высшего педагогического образования. Москва : МГПИ. 1992. 180 с.

Стандарт вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 22 «Охорона здоров’я», спеціальність 227 «Фізична терапія, ерготерапія» (Higher education standard of Ukraine: first (bachelor) level, field of knowledge 22 «Health care», specialty 227 «Physical therapy, ergotherapy» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/19/ 227-fizichna-terapiya-ergoterapiya-bakalavr.pdf?fbclid=IwAR2NHnFvFq-4tkClI7TWV7HqNtcEmlk8TMPQ4OEyLu2bbjBfDZugFpSmjSE [in Ukrainian].

Шалаєв ВМ. Диференційний підхід до удосконалення професійної готовності курсантів ВНЗ МВС України на заняттях зі спеціальної фізичної підготовки. Педагогіка, психологія та мед.-біол. пробл. фіз. виховання і спорту. 2002; 21: 74-82.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-26