Сучасні технології в діагностиці та реабілітації розладів аутистичного спектру: аналітичний огляд наукових інформаційних джерел
DOI:
https://doi.org/10.32782/2077-6594/2024.2/25Ключові слова:
розлади аутистичного спектру, діагностика, реабілітація, віртуальна реальністьАнотація
Мета цього наукового дослідження є систематичний огляд новітніх технологій у діагностиці та реабілітації розладів спектру аутизму. Методи і матеріали дослідження. Стратегія пошуку наукової інформації в даній дослідницькій роботі включала наступні етапи: визначення баз даних, встановлення періоду пошуку, формулювання ключових слів, здійснювався відбір літератури згідно з певними критеріями включення та виключення, статистичний аналіз даних із використанням стандартних статистичних методів. Результати. Отримані дані свідчать про загальну підтримку практичного використання технології, зокрема в контексті ранньої діагностики та індивідуальної реабілітації дітей з РАС. Переважна більшість клінічних спеціалістів висловили занепокоєння щодо необхідності підвищення рівня освіти фахівців у цій галузі та необхідності розробки спеціалізованих програм і методик, які враховують індивідуальні потреби та здібності кожної дитини з РАС. Внесок цих фундаментальних і прикладних досліджень буде щонайменше потрійним: користь для людей з аутизмом, зменшення навантаження на терапевтів і сприяння розвитку технології ВР, а також теоретичного моделювання додатків ВР з корисними соціальними і культурними наслідками. Висновки. Непередбачуваність у спілкуванні, обмежений спектр інтересів, і складнощі у сприйнятті соціальних ситуацій – всі ці фактори можуть ускладнювати життя дитини з РАС. У боротьбі з цими викликами, батькам доводиться звертатися до різних фахівців і проводити безліч розвивальних сесій. Однак, не слід забувати, що найбільше часу дитина проводить удома з родиною. Тут важливу роль відіграє атмосфера вдома, затишок і підтримка батьків. Поведінка батьків може суттєво впливати на те, як дитина з РАС розвивається та адаптується до світу. Тому, створення сприятливого середовища вдома та надання дитині необхідної підтримки можуть значно полегшити процес її розвитку та соціалізації.
Посилання
Jiang M, Francis SM, Srishyla D, Conelea C, Zhao Q, Jacob S. Classifying Individuals with ASD through Facial Emotion Recognition and Eye-Tracking. В: Proceedings of the 2019 41st Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society (EMBC), Berlin, Germany, 23–27 July 2019; с. 6063–68.
Jiang M, Francis SM, Tseng A, Srishyla D, DuBois M, Beard K, Conelea C, Zhao Q, Jacob S. Predicting Core Characteristics of ASD Through Facial Emotion Recognition and Eye Tracking in Youth. В: Proceedings of the 2020 42nd Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine & Biology Society (EMBC), Montreal, QC, Canada, 20–24 July 2020; с. 871–75.
Bruni TP. Test Review: Social Responsiveness Scale–Second Edition (SRS-2). J Psychoeduc Assess. 2014;32:365–69.
Dechsling A, Orm S, Kalandadze T, Sütterlin S, Øien RA, Shic F, Nordahl-Hansen A. Virtual and augmented reality in social skills interventions for individuals with autism spectrum disorder: A scoping review. J Autism Dev Disord. 2021.
Lin Y, Gu Y, Xu Y, Hou S, Ding R, Ni S. Autistic Spectrum Traits Detection and Early Screening: A Machine Learning Based Eye Movement Study. J Child Adolesc Psychiatr Nurs. 2021.
Zhao Z, Tang H, Zhang X, Qu X, Hu X, Lu J. Classification of Children with Autism and Typical Development Using Eye-Tracking Data From Face-to-Face Conversations: Machine Learning Model Development and Performance Evaluation. J Med Internet Res. 2021.
Yaneva V, Eraslan S, Yesilada Y, Mitkov R. Detecting High-Functioning Autism in Adults Using Eye Tracking and Machine Learning. IEEE Trans Neural Syst Rehabil Eng. 2020;28:1254–61.
Yang YJD, Allen T, Abdullahi SM, Pelphrey KA, Volkmar FR, Chapman SB. Neural mechanisms of behavioral change in young adults with high-functioning autism receiving virtual reality social cognition training: A pilot study. Autism Res. 2018;11:713–25.
Schwarze A, Freude H, Niehaves B. Advantages and Propositions of Learning Emotion Recognition in Virtual Reality for People with Autism. В: Proceedings of the 27th European Conference on Information Systems (ECIS), Stockholm & Uppsala, Sweden, 8–14 June 2019.
Zhang L, Weitlauf AS, Amat AZ, Swanson A, Warren ZE, Sarkar N. Assessing social communication and collaboration in autism spectrum disorder using intelligent collaborative virtual environments. J Autism Dev Disord. 2020;50:199–11.
Drimalla H, Scheffer T, Landwehr N, Baskow I, Roepke S, Behnia B, Dziobek I. Towards the Automatic Detection of Social Biomarkers in Autism Spectrum Disorder: Introducing the Simulated Interaction Task (SIT). NPJ Digit Med. 2020;3:25.
Chen F, Wang L, Peng G, Yan N, Pan X. Development and evaluation of a 3-D virtual pronunciation tutor for children with autism spectrum disorders. PLoS ONE. 2019;14.
Nag A, Haber N, Voss C, Tamura S, Daniels J, Ma J, Chiang B, Ramachandran S, Schwartz J, Winograd T. Toward Continuous Social Phenotyping: Analyzing Gaze Patterns in an Emotion Recognition Task for Children with Autism through Wearable Smart Glasses. J Med Internet Res. 2020;22.
Барбера Мері Лінч. Дитячий аутизм та вербально-поведінковий підхід (The Verbal Behavior Approach): Навчання дітей з аутизмом та пов’язаними розладами. Київ: Видавничий дім «СВАРОГ», 2023. 268.
Шрамм Р. Дитячий аутизм і АВА терапія, що ґрунтується на методах прикладного аналізу поведінки. Київ: Центр учбової літератури, 2021. 140.
Martsenkovsky IA, Martsenkovska II. Розлади аутистичного спектра: фактори ризику, особливості діагностики й терапії. International Neurological Journal. 2018;(4.98):75-3.
Завацька Л, Бартків О. Фреймовий підхід при вивченні теми Соціально-педагогічна робота з дітьми з розладами аутистичного спектра. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019;(2):204-15.
Породько М.І. Фізична реабілітація і аутизм [навчальний посібник]. Львів: Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2018. 63.
Гончаровська Г., Беднарчук Л. Інноваційні технології сучасної освіти для сенсомоторного розвитку дошкільників з особливими освітніми потребами. У: Аксіопсихологічні вектори розвитку сучасної освіти : збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції; 19–20 жовтня. 2023;Тернопіль. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка; 2023. с. 32–37. Доступно на : http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/31056
Шевчук К.М. До питання розвитку комунікативної сфери дітей з розладами аутистичного спектра. У: Світ наукових досліджень. Випуск 11: матеріали Міжнародної мультидисциплінарної наукової інтернет-конференції; 22-23 липня. 2022; Тернопіль. Україна - Переворськ, Польща. ГО Наукова спільнота; 2022. с. 48–52.
Лавренюк А. Особливості організації фізичної реабілітації в корекційній роботі для дітей з розладами аутистичного спектра. Сучасні світові тенденції розвитку науки та інформаційних технологій. 2022; (С. 58).
Гальчин К.С. Мультидисциплінарний підхід у дитячий психіатрії щодо надання допомоги дітям з розладами аутистичного спектру. Збірник наукових праць співробітників НМАПО ім. ПЛ Шупика. 2015;(24(4)):86-7.
Бурлачук Л.Ф., Лисенко І.П., Завязкіна Н.В. Методологічні підходи визначення розладів аутистичного спектру в історичному контексті та на сучасному етапі. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. 2021;(6):76-1.
Слозанська Г. І. Включення дітей з розладами аутистичного спектру в інклюзивне освітнє середовище закладу дошкільної освіти. У: Соціальна робота: виклики сьогодення : збірник наукових праць за матеріалами Х Міжнародної науково-практичної конференції; 13–14 травня. 2021. Тернопіль. Тернопіль : ТНПУ імені В. Гнатюка; 2021. с. 368–372.
Діда Г. Потенціал інформаційних технологій в інклюзивній освіті. У: Соціальна робота: виклики сьогодення : збірник наукових праць за матеріалами Х Міжнародної науково-практичної конференції; 13–14 травня. 2021. Тернопіль. Тернопіль : ТНПУ імені В. Гнатюка, 2021. с. 346–348.