TO THE ISSUE OF TEACHING THE DISCIPLINE "ORGANIZATION OF HEALTH CARE IN UKRAINE" TO MASTERS OF PUBLIC HEALTH

Authors

  • G.О. Slabkiy
  • І.S. Мyronyuk
  • V.V. Brych
  • V.J. Bilak-Lukianchuk
  • М.V. Riabynchuk

DOI:

https://doi.org/10.32782/2077-6594.3.1.2021.240806

Keywords:

public health, masters, training, educational discipline “Organization of health care in Ukraine”, teaching

Abstract

Goal of research: to analyze methodological approaches to teaching to students of the second (master’s) level in specialty 229 "Public Health" the discipline "Organization of health care in Ukraine" in the State Higher Educational Institution "Uzhhorod National University".
Materials and methods. The following methods were applied in the course of research: bibliosemantic and of structural-and-logical analysis. The materials of research used: Educational and scientific program "Public Health" of the second (master’s) level of higher education in specialty 229 "Public Health" in the field of knowledge 22 "Health Care" of the State University "Uzhhorod National University" and the Syllabus with the appropriate methodological support of the mandatory components of the educational process "Organization of health care in Ukraine".
Results. The article provides methodological fundamentals of teaching the discipline "Organization of health care in Ukraine" to masters of public health at Uzhhorod National University.
Conclusions. Teaching to students of the second (master’ degree) level in specialty 229 "Public Health" the discipline "Organization of health care in Ukraine" in the State University "Uzhhorod National University" includes 4 credits (120 academic hours), of which 48 academic hours provide for classroom training and 72 academic hours for independent work of the students.

References

Европейский план действий по укреплению потенциала и услуг общественного здравоохранения. Копенгаген: Европейское региональное бюро ВОЗ, (документ EUR/RC62/12), 2012.52 c.

Основы Европейской политики поддержки государства и общества в интересах здоровья и благополучия. Копенгаген: Европейское региональное бюро ВОЗ, (документ EUR/RC62/12). 2012. Доступно з: http://www.euro.who.int/ PubRequest?language=Russian.

Про схвалення Концепції розвитку системи громадського здоров’я: Розпорядження Кабінету Міністрів України №1002-р від 30.11.2016 Доступно з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1002-2016-%D1%80.

Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 229 «Громадське здоров’я» для другого (магістерського) рівня вищої освіти. Наказ Міністерства освіти і науки України №1383 від 12.12.2018 р. Доступно з: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/rekomendatsii-1648.pdf.

Постанова МКУ від 1 лютого 2017 р. № 53 “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 р. № 266 “Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців вищої освіти” Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/53-2017-%D0%BF#Text.

Рамки компетенцій WHO-ASPHER для кадрів громадського здоров’я в Європейському регіоні. Проект. Копенгаген: Європейське регіональне бюро ВООЗ, ASPHER. Жовтень 2019.

Освітньо-наукова програма «Громадське здоров’я» другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 229 Охорона здоров’я. Затверджено Вченою радою ДВНЗ «Ужгородський національний університет». Протокол №4 від 21.03.2019 р.

Published

2023-04-24