FORMATION OF COMMUNICATIVE TOLERANCE IN YOUTH IN CONDITIONS OF INCLUSIVE EDUCATION

Authors

  • N.V. Kharchenko
  • Zh.P. Kundiy
  • Yu.P. Yushchenko
  • A.V. Kostrikov

DOI:

https://doi.org/10.24144/2077-6594.3.2.2020.213723

Keywords:

communication, tolerance, inclusion, education, youth

Abstract

The need for inclusive education is primarily due to the fact that the number of young people in need of remedial education is growing steadily. Therefore, at the present stage of development of education in Ukraine, new perspectives are opening up, related to rethinking the attitude to the organization of education and upbringing of young people with special educational needs in a single inclusive tolerant educational environment.
The aim of the article is to analyze the problem of communicative tolerance for young people with special educational needs in the process of inclusive education.
Materials and methods. Recently, the education system of Ukraine has been paying special attention to the formation of a new philosophy of state policy on joint education of healthy youth and youth with special educational needs, ie the introduction of inclusive education. This trend confirms the need to develop new approaches to the formation of such a personal quality of a young person as communicative tolerance. Today, the level of tolerance is an important criterion for determining the civilization of society and plays a leading role in the formation of statehood.
Results. According to the results of the survey of group curators to study the specifics of their work with young people with psychophysical development in a tolerant integrated environment, it is established that the main activities of the curator to integrate young people with psychophysical development is to help form adequate self-esteem of youth. self-confidence (75.00%), overcoming the difficulties of the communication plan (65.00%), studying the needs of young people (60.00%).
Conclusions. Thus, a tolerant inclusive educational environment is, first of all, humane and democratic relations between all participants of the educational process, which are based on kindness, mutual understanding, mutual respect; it is cooperation in an atmosphere of warmth, respect, humanity; it is the ability to perceive each young person as a unique, inimitable personality; an environment where all young people, regardless of their educational needs, are able to learn more effectively, increase their social competence, improve communication skills, and feel part of the general community.

References

Шинкарьова Ж. Толерантність як домінанта соціального партнерства суб’єктів діяльності в умовах інклюзивної освіти.

Лапа В.М. Особливості міжособистісної комунікації старшокласників в умовах інклюзивного навчання / В.М. Лапа // Вісник ОНУ ім. І.І. Мечнікова. Психологія. – 2017. – № 22. випуск 2 (44). – с. 90–99.

Єжова Т.Є. Організаційно-педагогічні умови створення толерантного освітнього середовища інклюзивної школи / Т.Є. Єжова. – Режим доступу: http://ap.uu.edu.ua/article/74.

Сайко Х.Я., Островська К.О. Толерантність до дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивній школі / Х.Я. Сайко, К.О. Островська // Режим доступу: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/09/tolerantnist.pdf.

Косарєва Г.М. Особливості формування толерантного інклюзивного середовища у дошкільному навчальному закладі / Г.М. Косарєва // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. – 2014. – с. 38–42.

Концепція Нової Української школи [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://osvita.ua/school/reform/ 54276.

Улинець С.І. Проблема формування психологічної готовності до професійної педагогічної діяльності.

Published

2023-04-26