DESIGN AND IMPLEMENTATION OF THE STATE OF THE BIOGEOMETRIC PROFILE OF POSTURE OF CHILDREN OF PRESCHOOL AGAINST FUNCTIONAL DISTURBANCES OF POSTURE CONTROL SYSTEM IN THE PROCESS OF PHYSICAL REHABILITATION
DOI:
https://doi.org/10.24144/2077-6594.4.2019.193535Keywords:
preschool age children, technology, control, biogeometric status, profile, posture, physical rehabilitationAbstract
One of the main determinants of the process of physical rehabilitation of children 5-6 years with functional disorders of the musculoskeletal system effectiveness is the constant monitoring of their biogeometric profile posture state. Only in this case is it possible to receive feedback, forehead correction and direction of the physical rehabilitation process to achieve the main goal – obtaining the maximum health effect. The purpose of the study is to develop a system of monitoring the biogeometric profile of posture of preschool children with functional of the posture disorders.
Results of research. The system for monitoring the state of biogeometric profile of posture of preschool children with functional disorders of posture, which consists of information-methodological, diagnostic, analytical-prognostic corrective-preventive blocks and two modules – express control and analytical was designed, based on the results of the research.
Conclusions. The developed system of control over the state of biogeometric profile of posture of children of preschool age with functional disorders of posture contains methodical and organizational approaches, allows to evaluate the adequacy of corrective-preventive measures and, on the basis of the obtained quantitative data, to introduce into practice of physical rehabilitation differentiated wellness programs.
References
Dus S. Characteristics of the morphological status of children of junior school age with auditory derivation. Journal of education, health and sport. 2017;7(8):1642-56.
Альошина АІ. Профілактика й корекція функціональних порушень опорно-рухового апарату дітей та молоді у процесі фізичного виховання [автореферат]. Київ; 2016. 40 с.
Бондарь ЕМ. Коррекция функциональных нарушений опорно-двигательного аппарата у детей 5–6 лет с учетом пространственной организации их тела [автореферат]. Киев; 2009. 24 с.
Футорний С, Носова Н, Коломієць Т. Сучасні підходи до оцінки рівня стану постави людини в процесі занять фізичними вправами. Вісник Прикарпатського університету. 2017; 25-26: 296-302.
Кашуба В, Козлов Ю. Влияние программы физической реабилитации на пространственную организацию тела детей 5-6 лет со сколиотической осанкой в условиях дошкольных общеобразовательных учреждений. Молодіжний науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2012;8:40-9.
Кашуба В, Носова Н, Коломиец Т, Козлов Ю. Контроль состояния биогеометрического профиля осанки человека в процессе занятий физическими упражнениями. Спортивний вісник Придніпров'я. 2017;2:183-90.
Кашуба ВА, Бондарь ЕМ, Гончарова НН, Носова НЛ. Формирование моторики человека в процессе онтогенеза. Луцк: Вежа-Друк, 2016. 232 с.
Кашуба ВА, Лазарева ЕБ, Козлов ЮВ. Содержание технологии физической реабилитации детей 5-6 лет, с нефиксированными нарушениями опорно-двигательного аппарата, в условиях дошкольного учебного заведения. Ученые записки БГУФК. 2014;2:23-30.
Корд Махназ. Фізична реабілітація дітей 6-8 років із порушеннями постави у фронтальній площині та сколіотичною хворобою в умовах загальноосвітніх шкіл Ірану [автореферат]. Київ: НУФВСУ; 2010. 19 с.
Кашуба В, Андрєєва О, Сергієнко К, Гончарова Н. Проектування системи моніторингу фізичного стану школярів на основі використання інформаційних технологій. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2006;3:61-7.
Кашуба В, Носова Н, Коломієць Т, Маслова О. До питання використання інформаційних технологій в процесі фізичної реабілітації дітей 5–6 років з порушеннями постави. Спортивний вісник Придніпров’я. 2019;(3):220-7. Фахове видання України, яке включено до міжнародної наукометричної бази Index Copernicus.