AXIOLOGICAL COMPONENT IN THE SENSE OF HEALTHFORMING ACTIVITY AT JUNIOR SCHOOL AGE CHILDREN
Keywords:
health, children, junior school age, value, axiological componentAbstract
Relevance. The conditions of our time require the revision of physical education system for the children of junior school age, that was developed for long time. The researchers stress on the necessity of developing at children the valuable attitude to personal health as the guaranty of further introduction of the fundamentals of healthy life style in a child’s life. In the sense of health-forming activity the development of valuable attitude to personal health is a key component that provides forming the active position of a child.
Goal of study – to define the value of developing valuable attitude to personal health at junior school age children in the process of health-forming activity.
The process of health-forming activity at junior school age children was defined as the object of study. The set of theoretic methods of research was applied in the course of study, among which: analysis and synthesis of the data of scientific and methodological literature and Internet resources on the issues of the necessity of developing valuable attitude to personal health at children of junior school age and the role of health-forming technologies in the process training the elementary school children at the modern stage of education development; abstraction, content-analysis of theoretical and methodological works, specification and classification of research, prognosing were put to the base of activity as for justification of the meaning of axiological component in the sense of health-forming activity of junior school age children.
Results of research. It is important when regarding the “values” category in scientific literature to pay attention to the fact that it is identified for a person as cultural and social value of definite objects and reality phenomena. It was proposed to regard developing valuable attitude to health at children as indispensable part of health-forming activity in the process of physical education via its axiological component. The scheme of implementation of the axiological component of the technologies of health-forming orientation in the process of physical education has been defined.
References
Башавець НА. Концепція дослідження щодо формування культури здоров’язбереження як світоглядної орієнтації студентів вищих економічних навчальних закладів. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2012;(11): 13-8.
Гончарова НМ. Концептуальні підходи здоров’яформуючої діяльності в процесі фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку. Український журнал медицини, біології та спорту. 2018;6(15). Т. 3:334-8.
Гончарова НМ. Теоретико-методичні основи здоров’яформуючих технологій в процесі фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку [автореферат]. Київ: НУФВСУ; 2019. 48 с.
Гончарова НМ. Теоретико-методичні основи здоров’яформуючих технологій в процесі фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку [дисертація]. Київ: НУФВСУ; 2019. 541 с.
Єжова ОО. Формування ціннісного ставлення до здоров’я в учнів професійно-технічних навчальних закладів : монографія / Єжова Ольга. – Суми, 2011. – 412 c.
Кашуба ВА, Бондарь ЕМ, Гончарова НН, Носова НЛ. Формирование моторики человека в процессе онтогенеза: монография. Луцк: Вежа-Друк; 2016. 232 с.
Лисенко О. Моральні цінності у контексті фахової підготовки майбутнього педагога. Педагогічний дискурс. 2016;21:80-86.
Симонов СН, Копаева ОП. Синергетический подход в педагогике. Теория и практика физической культуры. 2007;8:29-31.
Шукатка О. Аксіологічний підхід до формування культури здоров’язбереження майбутніх економістів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота [Інтернет]. 2012 [цитовано 2017 Лют 13];24:206-9. Доступ: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/Nvuuped_2012_24_67.
Яковлев ЕВ, Яковлева НО. Педагогическая концепция: методологические аспекты построения. Москва: Гуманитар. изд. центр ВЛАДОС; 2006. 239 с.
Kashuba V, Goncharova N, Butenko H. Practical Implementation of the Concept of Health-Forming Technologies into the Process of Physical Education of Primary School Age Children. Education, Health and Sport formerly Journal of Health Sciences. Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz. [Інтернет]. Bydgoszcz, Poland; 2018;8(6):469-77. Доступно: http://www.ojs.ukw.edu.pl/index.php/johs/article/view/6579.