КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЮЧА РОЛЬ ФІЗИЧНИХ ВПРАВ У ШКОЛЯРІВ З ВАДАМИ СЛУХУ

Authors

  • О.А. Дуло
  • В.Д. Чернов
  • Л.О. Ляховець

Abstract

Мета – дослідити процес застосування фізичних вправ у школярів різних вікових категорій з вадами слуху й обґрунтувати їх корекційно-розвиваючу роль у фізичному розвитку таких дітей і підлітків.
В ході дослідження були використані такі матеріали та методи: 1) аналіз літератури; 2) антропометричні методи (для визначення довжини і маси тіла, кистьової динамометрії, екскурсії грудної клітки); 3) фізіологічні методи (для визначення ЧСС, АТ, життєвої ємності легень, показники проб Штанге і Генчі); 4) тестування координаційних здібностей (проби Ромберга – п’ятково-носочна і поза "Лелека", тест "Ловля лінійки"); 5) тестування психомоторних здібностей (визначення точності сприйняття часу, простої і складної зорово-моторної реакції); 6) педагогічне спостереження; 7) констатуючий педагогічний експеримент; 8) методи математичної статистики.
Результати. Загальні особливості дітей і підлітків із вадами слуху характеризуються тим, що порушення функції слухового аналізатора в таких дітей призводить до низки вторинних відхилень у різних сферах розвитку. Порушення слуху негативно відбивається на психіці школяра, обмежує обсяги надходження і сприйняття інформації від навколишнього світу, супроводжується уповільненням процесів сприйняття, мислення, уваги, пам’яті, уяви, всієї пізнавальної діяльності. У школярів з вадами слуху порушується діяльність серцево-судинної і дихальної систем, зокрема спостерігаються диспропорції в об’ємі та екскурсії грудної клітки, зниження об’єму життєвої ємності легень, невміння координувати дихання з ритмом усного мовлення. У багатьох із них знижені показники м’язової сили, витривалості, проявляються емоційні порушення, моторні та вестибулярні розлади.

References

Байкина Н. Г. Физическое воспитание в школе глухих и слабослышащих / Н. Г. Байкина, Б. В. Сермеев. – М.: Советский спорт, 1991. – 64 с.

Евсеев С. П. Теория и организация адаптивной физической культуры: Учебник / С. П. Евсеев. – В 2 т. – Т. 1. – М.: Советский спорт, 2005. – 296 с.

Коржова А. А. Физическое воспитание детей с нарушениями слуха / А. А. Коржова. – М.: Просвещение, 1993. – 224 с.

Литош Н. Л. Адаптивная физическая культура: Психолого-педагогическая характеристика детей с нарушениями в развитии: Учебное пособие / Н. Л. Литош. – М.: СпортАкадемПресс, 2002. – 140 с.

Пеганов Ю. А. Способы повышения уровня физической подготовленности глухих и слабослышащих старших школьников / Ю. А. Пеганов, А. Г. Спицын // Дефектология. – 1998. – № 2, март-апрель. – С. 37-48.

Развитие слуха у детей: Учебное пособие для педагогических институтов / Под ред. Е. П. Кузьмичева. – М.: Педагогика, 1984. – 216 с.

Развитие способностей у глухих детей в процессе обучения / Под ред. Т. В. Розановой. – М.: Педагогика, 1991. – 176 с.

Частные методики адаптивной физической культуры: Учебное пособие / Под ред. Л. В. Шапковой. – М.: Советский спорт, 2003. – 464 с.

Published

2023-05-08