ДО ПИТАННЯ ПРО РОБОТУ АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ В ІНКЛЮЗИВНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ
Анотація
Мета: висвітлити функції та обов’язки асистента вчителя у забезпеченні педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчального закладу.
Матеріали та методи. У вітчизняній спеціальній педагогіці здійснено фундаментальні дослідження щодо запровадження інклюзивної освіти (В. Засенко, Е. Данілавічютє, А. Колупаєва, В. Синьов, А. Шевчук, Д. Шульженко та інші). У дослідженнях Т. Зубарєвої, І. Луценко, О. Мартинчук, М. Шеремет, Д. Шульженко проаналізовано різні аспекти підготовки педагогічних працівників до роботи в інклюзивних закладах. Окремі аспекти роботи асистента вчителя в інклюзивному закладі розкрито у працях Т. Ковальової, Є. Колосової, І. Луценко, О.Федоренко, Г. Ястребової та інших.
У дослідженні використано методи теоретичного аналізу, синтезу та узагальнення результатів наукових пошуків вітчизняних та зарубіжних науковців, висвітлено деякі відомості з досвіду особистої педагогічної діяльності.
Результати. Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, яка ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливостями психофізичного розвитку в умовах загальноосвітнього навчального закладу. Інклюзивне навчання передбачає створення освітнього середовища, яке відповідало б потребам і можливостям кожної дитини, незалежно від особливостей її психофізичного розвитку.
Висновки. Сучасні тенденції демократизації України передбачають формування гуманістично спрямованого суспільства, а в суспільних відносинах має враховуватися наявність в ньому осіб з психофізичними вадами та необхідність формування позитивного адекватного ставлення до будь-яких проявів людей із різними типами порушень і нозологій. Однією з інноваційних форм навчання дітей з особливостями розвитку є інклюзивна освіта, в реалізації якої приймає участь мультидисциплінарна команда фахівців-педагогів, в тому числі й асистент вчителя. Роль асистента вчителя в навчально-виховному процесі дітей з особливими освітніми потребами є надважливою. Вона полягає в тому, щоб допомогти основним вчителям підтримати успішне навчання дітей із особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання, створювати корекційне середовище. Виконуючи свої функції, визначені законодавством, асистент учителя повинен стати для такої дитини наставником, вихователем, другом, близькою людиною, який щохвилини, щосекунди, щомиті поруч. Він розуміє не лише слова і думки дитини, а й її погляд, відчуття, душевний стан.
Посилання
Інклюзивна освіта. Підтримка розмаїття у класі : практ. посіб. / Тім Лорман, Джоан Деппелер, Девід Харві ; пер. з англ. – К. : СПД-ФО Парашин І. С., 2010. – 296 с.
Лист Міністкрства освіти і науки України від 05.02.2018 р. № 2.5-281. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.sm.gov.ua/images/Nakaz_2017/2.5-28.pdf.
Миронова С.П. Педагогіка інклюзивної освіти: навчально-методичний посібник/ С.П. Миронова. – Камянець-Подільський.: Камянець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2016. – 164 с.
Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту від 25.09.2012 р. «Щодо посадових обов’язків асистента вчителя» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/32125.
Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» від 15.08.2011 № 872. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF.
Чорнобой Е. Огляд ролі асистентів учителів у канадських школах. Досвід провінцій Манітоба, Нова Шотландія та Альберта : посібник. / Е. Чорнобой, О. Красюкова-Еннс. – К. : Паливода А.В., 2012. – 32 с.
Шульженко Д.І. Освітньо-психологічна інтеграція (інклюзія) дітей з аутизмом: монографія / Д.І Шульженко. – Київ: НПУ імені М.П. Драгоманова, вид-во Хортицької національної академії, 2017. – 444 с.