THE ASPECTS OF DEVELOPMENT CORRECTION FOR STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITY DURING HANDICRAFT LESSONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-6-6

Keywords:

students with intellectual disability, correction work, handicraft, layout, fine motor skills.

Abstract

The article dwells upon particular issues relevant to development correction for students with intellectual disability during handicraft lessons. The necessity to form important skills and abilities for students with intellectual disability, such as realizing the task, activity layout, self-control and self-evaluation, has been emphasized. Types of self-control and layout stages have been considered. It should be noted that the teacher should conduct correction work for students with intellectual disability, within the aim to correct their development, systematically and purposefully. Besides covering the issues of intellectual sphere correction, the article deals with possibility to conduct handicraft lessons in order to stimulate the development of general and fine motor skills. We should mention that following modern art means are relevant to apply: beads, natural materials, specific paper craft, florists design, pysanky (Easter eggs) coloring, wickerwork.

References

Гіренко Н. А. Спеціальна методика трудового навчання: навчальний посібник для здобувачів бакалаврського рівня вищих навчальних закладів за спеціальністю 016 «Спеціальна освіта» та вчителів початкових класів спеціальної школи Н.А. Гіренко. Слов′янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2020. 103 с.

Левицький В.Е. Спеціальна методика викладання ручної праці: Курс лекцій. Кам’янець-Подільський, 2008. 72 с.

Молодід А.Б., Чеботарьова О.В. Корекція загальної і дрібної моторики в учнів з порушеннями інтелекту на уроках трудового навчання. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/715997/1/

Хохліна О.П. Проблема корекційної спрямованості трудового навчання дітей з інтелектуальними вадами. Актуальні питання корекційної освіти. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університеті імені Івана Огієнка / За ред. В.М.Синьова, О.В.Гаврилова. Вип.ІV. Кам'янець-Подільський: ПП Медобори-2006, 2014. С. 412-422.

Published

2025-01-24

Issue

Section

SECTION 2 SPECIAL AND INCLUSIVE EDUCATION