USE OF INNOVATION IN THE PROFESSIONAL AND SPEECH ACTIVITIES OF FUTURE TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-6-9

Keywords:

professional language activity, innovations, innovative technologies, novelties, speech development of preschool children.

Abstract

The article analyzes the problem of using innovations in the professional speech activities of future educators as an important resource for achieving pedagogical goals, an effective means of developing speech, and ensuring the effectiveness of the communication process and speech interaction with children. The importance of various legislative and regulatory documents is emphasized: the Higher Education Standard for the first (bachelor's) level of training for students majoring in 012 «Preschool Education», the State Standard for Preschool Education, the Professional Standard «Preschool Educator» and the Regulation on the Procedure for Innovation Activities in Education. These documents have been adopted as part of the modernization of preschool education content. This, in turn, requires students to study and master the content of innovative technologies as a significant component of their professional activity, to consciously apply modern methodologies in future work, to understand their potential, and, on this basis, to improve the process of forming communicative and speech skills in preschool children as well as language teaching. It is noted that the implementation of the main provisions of preschool education regulatory documents requires future educators to be knowledgeable about innovative technologies, integrate innovations into the practice of preschool institutions, and analyze pioneering pedagogical experience and the results of contemporary scientific research. The article reviews scholars' perspectives on this issue and clarifies the essence of the terms «professional language activity», «innovative pedagogical technologies», and «innovation». It highlights that the application of innovations fosters an exploratory nature in professional language activity, serving as a condition for effectively addressing tasks related to the speech development of preschool children and facilitating communication. The importance of competence-based and holistic approaches to the professional training of future educators is emphasized. These approaches are built on the integration of interdependent structural components: motivational- value, cognitive-content, and activity-based, forming a unified system that enables the successful implementation of innovative practices in professional language activities. Specific innovative technologies, interactive methods, and techniques that have a comprehensive impact on the speech development of preschool children are characterized. The necessity of actively introducing innovations into the practice of future educators is substantiated as a prerequisite for professional improvement and enhancing the quality of professional language activities, including the ability to engage in professional verbal communication with children.

References

Андреєвець Н. О. Використання методів ТРВЗ у роботі з дошкільниками – шлях до творчості. Таврійський вісник освіти. 2013. № 3(43). С. 26-32.

Базовий компонент дошкільної освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf

Богуш А. М. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови в дошкільних навчальних закладах: підручник / А. М. Богуш, Н. В. Гавриш; за ред. А. М. Богуш. Вид. 2-ге, доповнене. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2015. 704 с.

Богуш А. М. Методична робота в закладах дошкільної освіти : навч. посіб. Одеса : видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2022. 200 с.

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: підручник. 2-ге вид., доповнене. Київ : Академвидав. 2012. 352 с.

Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. Автор-укладач Н. П. Наволокова. Харків: Вид. група «Основа», 2011. 176 с.

Зарицька В. Г., Бухлова Н. В. Концептуальні моделі навчання обдарованих учнів та розвитку їх творчого потенціалу URL:https://docs.google.com/document/d/13fddZDj3dONC9d1ctbKmB_VaEQFvMZmal7SXmn9-olk/edit?hl=en&tab=t.0

Мороз Л. В., М. Бойко І. Наочне моделювання як засіб розвитку зв’язного мовлення дітей дошкільного віку з порушеннями мовлення. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації: матеріали VIІІ Всеукраїнської заочної науково-практичної конференції. Суми: ФОП Цьома С. П., 2019. С. 84-87.

Положення про порядок здійснення інноваційної діяльності у сфері освіти URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1155-23#Text

Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» № 755-21, від 19.10.21 URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zaтverdzнennya-profesijnogo-sтandarтu-viнovaтel-zakladudosнkilnoyi-osviтi

Савінська Т. І. Формування готовності майбутніх вихователів до роботи з художньою літературою в дошкільному закладі. дис... кандидата пед. наук: 13.00.04. Одеса, 2015. 209 с.

Стандарт вищої освіти за першим (бакалаврським) рівнем підготовки здобувачів спеціальності 012 «Дошкільна освіта» URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/012-Doshk.osvita-bakalavr.28.07.pdf

Степанова Т. М. Педагогічні умови формування професійно-мовленнєвої культури майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. Наука і освіта. № 9, 2015. С. 168.

Published

2025-01-24

Issue

Section

SECTION 3 THEORY AND TEACHING METHODS