ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЇ У ПРОФЕСІЙНО-МОВЛЕННЄВІЙ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ

Автор(и)

  • Світлана Іванівна Боярчук Комунальний заклад вищої освіти «Луцький педагогічний коледж» Волинської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-9109-8207

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-6-9

Ключові слова:

професійно-мовленнєва діяльність, інновації, інноваційні технології, нововведення, розвиток мовлення дітей дошкільного віку.

Анотація

У статті проаналізовано проблему використання інновацій у професійно-мовленнєвій діяльності майбутніх вихователів як важливого ресурсу досягнення педагогічних цілей, ефективного засобу розвитку мовлення, забезпечення ефективності процесу комунікації та мовленнєвої взаємодії з дітьми. Підкреслено важливість ряду законодавчих, правових документів: Стандарту вищої освіти за першим (бакалаврським) рівнем підготовки здобувачів спеціальності 012 «Дошкільна освіта», Державного стандарту дошкільної освіти, професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти», Положення про порядок здійснення інноваційної діяльності у сфері освіти, прийняття яких обумовлено модернізацією змісту дошкільної освіти, що в свою чергу вимагає вивчення та засвоєння здобувачами освіти змісту інноваційних технологій як значущого компонента власної професійної діяльності, усвідомленого використання сучасних методик в подальшій роботі, розуміння їх потенціалу та на цій основі вдосконалення процесу формування комунікативно-мовленнєвих умінь дітей дошкільного віку та навчання мови. Вказано, що реалізація основних положень нормативних документів дошкільної освіти потребує від майбутніх вихователів знання інноваційних технологій та впровадження нововведень в практику роботи закладів дошкільної освіти, уміння аналізувати новаторський педагогічний досвід та результати сучасних наукових досліджень. Проаналізовано погляди науковців з даної проблеми, уточнено сутність понять «професійно-мовленнєва діяльність», «інноваційні педагогічні технології», «інновація». Акцентовано увагу на тому, що застосування інновацій зумовлює пошуковий характер професійно-мовленнєвої діяльності, виступає умовою продуктивного вирішення завдань розвитку мовлення дітей дошкільного віку та здійснення комунікації. Підкреслено важливість компетентнісного, цілісного підходів до професійної підготовки майбутніх вихователів, які базуються на поєднанні взаємозалежних структурних компонентів: мотиваційно-ціннісного, когнітивно-змістового, діяльнісного і утворюють єдину систему, що уможливлює успішне втілення новаторських практик у професійно-мовленнєвій діяльності. Здійснено характеристику окремих інноваційних технологій, інтерактивних методів та прийомів, що забезпечують комплексний вплив на розвиток мовлення дітей дошкільного віку. Обґрунтовано необхідність активного впровадження інновацій у практику роботи майбутніх вихователів як необхідної умови професійного вдосконалення та підвищення якості професійно-мовленнєвої діяльності, здатності до професійно-мовленнєвого спілкування з дітьми.

Посилання

Андреєвець Н. О. Використання методів ТРВЗ у роботі з дошкільниками – шлях до творчості. Таврійський вісник освіти. 2013. № 3(43). С. 26-32.

Базовий компонент дошкільної освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf

Богуш А. М. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови в дошкільних навчальних закладах: підручник / А. М. Богуш, Н. В. Гавриш; за ред. А. М. Богуш. Вид. 2-ге, доповнене. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2015. 704 с.

Богуш А. М. Методична робота в закладах дошкільної освіти : навч. посіб. Одеса : видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2022. 200 с.

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: підручник. 2-ге вид., доповнене. Київ : Академвидав. 2012. 352 с.

Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. Автор-укладач Н. П. Наволокова. Харків: Вид. група «Основа», 2011. 176 с.

Зарицька В. Г., Бухлова Н. В. Концептуальні моделі навчання обдарованих учнів та розвитку їх творчого потенціалу URL:https://docs.google.com/document/d/13fddZDj3dONC9d1ctbKmB_VaEQFvMZmal7SXmn9-olk/edit?hl=en&tab=t.0

Мороз Л. В., М. Бойко І. Наочне моделювання як засіб розвитку зв’язного мовлення дітей дошкільного віку з порушеннями мовлення. Сучасні проблеми логопедії та реабілітації: матеріали VIІІ Всеукраїнської заочної науково-практичної конференції. Суми: ФОП Цьома С. П., 2019. С. 84-87.

Положення про порядок здійснення інноваційної діяльності у сфері освіти URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1155-23#Text

Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» № 755-21, від 19.10.21 URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zaтverdzнennya-profesijnogo-sтandarтu-viнovaтel-zakladudosнkilnoyi-osviтi

Савінська Т. І. Формування готовності майбутніх вихователів до роботи з художньою літературою в дошкільному закладі. дис... кандидата пед. наук: 13.00.04. Одеса, 2015. 209 с.

Стандарт вищої освіти за першим (бакалаврським) рівнем підготовки здобувачів спеціальності 012 «Дошкільна освіта» URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/012-Doshk.osvita-bakalavr.28.07.pdf

Степанова Т. М. Педагогічні умови формування професійно-мовленнєвої культури майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. Наука і освіта. № 9, 2015. С. 168.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА НАВЧАННЯ