EXPERIENCE IN ORGANIZING A HEALTH-SAVING EDUCATIONAL SPACE AT THE UNIVERSITY AS AN IMPORTANT CONDITION FOR THE FORMATION OF A HEALTH-ORIENTED WORLDVIEW OF STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-2

Keywords:

health-saving educational environment, health-oriented worldview, health-saving competence, human health, healthy lifestyle, physical activity

Abstract

The article deals with the problem of organizing a health-saving educational environment in higher education institutions as a key condition for the formation of a health-oriented worldview of the students. A theoretical analysis of scientific research by Ukrainian scientists on health promotion in education and the definition of theoretical and methodological approaches to understanding the essence of a health-saving educational environment is carried out. It is found that the health-saving educational environment is an integrated set of specially created pedagogical conditions and health-saving methods implemented within the education system and implemented by an educational institution with a clearly defined goal of providing comprehensive health support to participants in the educational process. It is proven that the health-saving competence of future specialists is the most significant indicator of the effectiveness of the creation and functioning of a health-saving educational environment in a classical university. It is emphasized that the main tasks of organizing a health- saving educational environment are to preserve and strengthen the physical condition of the body of participants in the educational process, optimize their emotional well-being, improve their general well-being and mood, develop the adaptive potential of students to various educational and life situations, and form a stable internal motivation to follow the principles of a healthy lifestyle. The experience of organizing a health-saving educational environment at H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University in the context of the implementation of the Comprehensive Program for the Creation of a Health-Saving Educational Space at H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University in order to improve the health of students, form motivation for a healthy lifestyle, improve the quality of life and quality of education is presented. Priority areas of implementation of the comprehensive program, technologies, forms and means of their implementation are presented.

References

Антонова О. Є., Поліщук Н. М. Здоров’язберігаюча компетентність особистості як наукова проблема (аналіз поняття). Вища освіта у медсестринстві: проблеми і перспективи : зб. статей Всеукр. наук.-практ. конф., (Житомир, 10–11 листоп. 2011 р.). Житомир :Полісся, 2011. С. 27–31.

Башавець Н. А. Здоров’язбережувальна компетентність майбутнього фахівця як основа його культури. Наука і освіта. 2013. № 1–2. С. 120–122.

Бережна Т., Карленко Н. Формування здоров’язбережувального освітнього середовища: обґрунтування стратегії. Рідна школа. 2017. № 9–10. С. 96–99.

Бєлікова Н. О., Сущенко Л. П. Термінологія напряму підготовки «Здоров’я людини» : навч. посіб. Київ : Козарі, 2009. 182 с.

Бойчук Ю. Д. Створення здоров’язберігаючого освітнього середовища як проблема сучасної освіти. Наук. записки Кіровоградського держ. пед. ун-ту імені В. Винниченка. Сер. : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2009. Вип. 77. Ч. 2. С. 153–158.

Бойчук Ю. Д., Турчинов А.В. Сутність здоров’язбережувальної компетентності в контексті валеологічної парадигми. Проблеми інженерно-педагогічної освіти: зб. наук. пр. 2015. № 48–49.

Ващенко О. М., Бережна Т. І. Формування здоров’язбережувального середовища загальноосвітнього навчального закладу: теоретичний аспект. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2016. Вип. 20 (1). С. 77–89.

Воронін Д. Є. Формування здоров’язбережувальної компетентності студентів вищих навчальних закладів засобами фізичного виховання : дис. …. пед. наук: 13.00.07. Херсон, 2006. 199 с.

Грицюк Л. К., Лякішева А. В. Формування здоров’язберігаючої компетентності в майбутніх соціальних педагогів. Професійна освіта. 2010. № 13. С. 143–146.

Доля Т. М. До питання феномену здоров’язбережувального середовища початкової школи. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету : зб. наук. пр. Мелітополь : Мелітополь, 2012. Вип. 9. С. 238–244.

Дудко С. Г. Дидактичні засади формування здоров’язбережувального навчального середовища початкової школи : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09. Київ, 2015. 258 с.

Єфімова В. М. Підготовка майбутніх учителів природничих дисциплін до формування освітнього здоров’язбережувального середовища. Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету. Сер. : Педагогічні науки. Бердянськ : Берд. держ. пед. ун-т, 2011. № 2. С. 11–118.

Кабацька О. В. Функціонування здоров’язбережувального освітнього середовища в класичному університеті як педагогічно-доцільної системи. Scientificjournal «Fundamentalis scientiam». Madrid, Spain, 2018. № 20. 85 p.

Мешко Г. М. Формування здоров’язбережувального освітнього середовища як аспект діяльності керів- ника загальноосвітнього навчального закладу. Науковий вісник Ужгородського університету. Сер. : Педагогіка. Соціальна робота. 2017. Вип. 1 (40). С. 157–161.

Швець Н. А. Валеологічне освітнє середовище як провідна детермінанта забезпечення здорового способу життя студентів у Російській федерації. Наукові записки [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Сер. : Педагогічні та історичні науки. 2013. Вип. 114. С. 246–254.

Published

2025-06-30

Issue

Section

SECTION 1 HEALTH-PRESERVING TECHNOLOGIES